Volvo XC60 T8 AWD to bardzo interesujący samochód hybrydowy typu Plug-In. Tylną oś napędza silnik elektryczny, zaś przednią jednostka spalinowa z pomocą oczywiście skrzyni biegów. W tunelu środkowym znajduje się całkiem pokaźna paczka akumulatorów o pojemności 10,4 kWh. Ma to wystarczyć na ponad 40 km bezemisyjnego podróżowania po mieście! Jednocześnie, cały zespół napędowy oferuje 390 KM i katapultuje tego całkiem sporego i praktycznego SUV-a do 100 km/h w 5,2 s (zmierzone). Zapraszam po szczegóły.
Volvo XC60 T8 AWD 2018/2019, specyfikacja napędu hybrydowego typu Plug-In:
- Rodzaj napędu hybrydowego: silnik elektryczny przy tylnej osi, jednostka spalinowa wraz ze skrzynią biegów napędza koła przednie
- Deklarowana pojemność akumulatora trakcyjnego: 10,4 kWh (brutto)
- Silnik spalinowy: 2,0 l, 223 kW (303 KM), benzynowy turbo
- Silnik elektryczny: 65 kW (88 KM)
- Moc systemowa: 288 kW (390 KM)
- Skrzynia biegów: 8-stopniowa, automatyczna
- Orientacyjna masa samochodu: 2120 kg
- Pojemność bagażnika: 468 l
- Maksymalny prąd ładowania zewnętrznego: 3,7 kW (Type 2)
- Deklarowany zasięg w pełni elektryczny: 33-45 km (WLTP)
- Deklarowane zużycie paliwa: 2,8-3,4 l/100 km (WLTP)
- Deklarowane zużycie energii: b.d.
- Deklarowany czas ładowania: 3 h (3,7 kW – do 16 A, 230 V)
Volvo XC60 T8 AWD na rok modelowy 2020 ma powiększony do 11,6 kWh zestaw akumulatorów. Zwiększył się przez to też zasięg w trybie elektrycznym do 44-54 km.
Przegląd samochodów hybrydowych typu Plug-In
Test hybrydowego SUV-a Volvo XC60 T8 2018/2019, w którym właśnie się znajdujesz, stanowi część przeglądu samochodów hybrydowych typu Plug-In. Zapraszam do lektury materiałów na temat innych aut tego typu, a także do ramowego artykułu omawiającego czym są hybrydy typu Plug-In i co wyróżnia je na tle innych pojazdów hybrydowych. Zapraszam do zaglądania tutaj częściej, bo z czasem dołączą do przeglądu kolejne samochody :)
- Hybrydy Plug-In klasy premium. Elektryczny napęd do miasta, duży zasięg w trasie, wysokie osiągi. Przegląd samochodów hybrydowych i testy
- Punkt wyjścia: Toyota Prius Plug-In (2018/2019)
- BMW 740e iPerformance (2017/2018)
- BMW 745Le xDrive (2019/2020)
- BMW i8 (2016/2017)
- BMW i8 Roadster (2019/2020)
- Mercedes-Benz E 350e (2017/2018)
- Mercedes-Benz GLE 500e (2017/2018)
- MINI Cooper S E Countryman ALL4 (2017/2018)
- Porsche Cayenne E-Hybrid (2018/2019)
- Skoda Superb iV (2020)
- Volvo XC60 T8 AWD (2018/2019) - tutaj się znajdujesz :)
Volvo XC60 T8 AWD, napęd hybrydowy typu Plug-In w praktyce
Właściwości i parametry hybrydowego Volvo XC60 T8 AWD to wypadkowa decyzji konstrukcyjnej, a także charakteru samochodów Volvo. Decyzją było wybranie rozdzielnego napędu na cztery koła: silnik spalinowy wraz z automatyczną i 8-stopniową skrzynią biegów przekazuje moment na koła przednie, elektryczna jednostka zaś na koła tylne. Nie ma między nimi fizycznego połączenia (w sensie: wału napędowego np.) – wszystkim zajmuje się elektronika, która dba o optymalne wykorzystanie obydwu rodzajów napędu. Decyzją było też powierzenie hybrydzie roli najszybszej wersji silnikowej w ofercie – niezależnie czy mówimy o XC60, XC90, czy może sedanach/kombi Volvo. Charakter samochodów tej marki przejawia się utrzymaniem w wersji hybrydowej niemalże pełnej praktyczności i oczywiście pełnego zakresu systemów bezpieczeństwa.
Efekt? Z zewnątrz Volvo XC60 T8 AWD w zasadzie nie odróżnia się od zwykłej wersji (oczywiście abstrahując od oznaczenia wersji silnikowej i dodatkowej klapki z boku pojazdu). W środku również na pierwszy rzut oka trudno dostrzec z jaką wersją mamy do czynienia. Nawet zajrzenie do bagażnika nie zdradza hybrydowego napędu. Kamuflaż w 100% udany!
Zasiadając za kierownicą i włączając silnik (czy może zespół napędowy) spostrzec możemy w zasadzie tylko jedną zmianę: brak tradycyjnego obrotomierza (w jego miejscu znajduje się wskaźnik wykorzystywanej energii), no i oczywiście najpewniej nie włączy się silnik spalinowy, więc panuje błoga cisza. Znawcy tematu zwrócą jeszcze uwagę na inny lewarek automatycznej skrzyni biegów.
Najpierw spokojna jazda po pełnym załadowaniu energii elektrycznej. Zestaw akumulatorów Volvo XC60 T8 AWD ma pojemność 10,4 kW – mowa o wersji 2018/2019, bo XC60 T8 AWD 2020 ma powiększone baterie do 11,6 kWh. Jest to całkiem duża pojemność. Producent deklaruje, że w trybie bezemisyjnym wersją 2018/2019 da się przejechać od 33 do 45 km… co jest założeniem bardzo realistycznym. Podczas testu przejechałem 49 km ze średnią 18,9 kWh/100 km (zaskakująco mało biorąc pod uwagę masę pojazdu). Użytkownikowi oddano więc około 9,3 kWh.
Największy zasięg Volvo XC60 T8 AWD w trybie elektrycznym osiągniemy oczywiście w trybie Pure (ekonomicznym). Moc silnika elektrycznego wynosząca 65 kW (88 KM) nie sprawia oczywiście, że da się dynamicznie przyspieszać, ale w miarę spokojne podróżowanie w tempie innych kierowców po mieście jest jak najbardziej możliwe (szczególnie jeśli mówimy o prędkościach nie większych niż 70-80 km/h). Brak skrzyni biegów między jednostką elektryczną, a napędzanymi kołami tylnymi sprawiał, że zza kierownicy można poczuć się trochę jak w aucie elektrycznym – nieprzerwany dopływ momentu obrotowego i całkiem żwawa reakcja na dodawanie gazu.
Wyniki testów samochodu Volvo XC60 T8 AWD (Plug-In Hybrid) 2018/2019:
- Zasięg w trybie elektrycznym (miasto): 49 km
- Zużycie energii w mieście: 18,9 kWh/100 km
- Zużycie paliwa w mieście (start z pustymi akumulatorami): 7,7 l/100 km
- Szacunkowa pojemność akumulatorów netto: ~9,3 kWh
Zmierzone zużycie paliwa Volvo XC60 T8 AWD w mieście startując z pełnymi akumulatorami:
- Średnia po 25 km: 0,0 l/100 km, 18,9 kWh/100 km
- Średnia po 50 km: 0,2 l/100 km, 18,5 kWh/100 km
- Średnia po 75 km: 2,7 l/100 km, 12,4 kWh/100 km
- Średnia po 100 km: 3,9 l/100 km, 9,3 kWh/100 km
- Średnia po 150 km: 5,2 l/100 km, 6,2 kWh/100 km
Orientacyjne koszty przejechania zadanego dystansu samochodem Volvo XC60 T8 AWD (2018/2019) zakładając cenę paliwa w wysokości 5 zł za 1 litr oraz cenę energii elektrycznej w wysokości 0,7 zł za 1 kWh (przeciętny koszt „domowego” ładowania z uwzględnieniem sprawności zasilacza), a także zakładając JEDNO PEŁNE ładowanie na zadany dystans (koszt paliwa / koszt prądu):
- Koszt przejechania 25 km: 0,0 zł / 3,3 zł
- Koszt przejechania 50 km: 0,4 zł / 6,5 zł
- Koszt przejechania 75 km: 10,0 zł / 6,5 zł
- Koszt przejechania 100 km: 19,6 zł / 6,5 zł
- Koszt przejechania 150 km: 38,9 zł / 6,5 zł
Uzyskane rezultaty są bardzo dobre, szczególnie biorąc pod uwagę wielkość tego samochodu! Nawet bardzo oszczędna wersja diesla D4 (test spalania) nie jest w stanie zbliżyć się do powyższych wyników!
Zużycie paliwa
Hybrydowe Volvo XC60 T8 AWD wyposażone zostało w najmocniejszy wariant silnika benzynowego, jaki jest obecnie w ofercie tego producenta. To znana z modelu T6 2-litrowa jednostka, która tutaj ma moc 223 kW (303 KM) i 400 Nm. Ma ona podwójne doładowanie: turbosprężarką i kompresorem. Ze względu na duże osiągi raczej nie słynie z najlepszej ekonomii, nie można się więc spodziewać rewelacyjnych wyników po testach na trasie.
- 90 km/h: 6,8 l/100 km
- 120 km/h: 8,8 l/100 km
- 140 km/h: 11,5 l/100 km
Oczywiście nie są to niskie wyniki, ale jak na przestronnego SUV-a jest naprawdę w porządku, szczególnie jeśli uwzględnimy osiągi Volvo XC60 T8 AWD.
Oprogramowanie sterujące działaniem napędu hybrydowego typu Plug-In zostało przygotowane naprawdę dobrze. Zależnie od wybranego trybu jazdy komputer pozwala wcześniej lub później włączyć silnik spalinowy. Maksymalne rozładowanie akumulatora, przy którym aktywuje się benzynowa jednostka Volvo XC60 T8 AWD zostało bardzo zachowawczo ustalone. W efekcie, nawet z teoretycznie pustymi akumulatorami bezproblemowo można pełzać w korku. XC60 T8 AWD zachowuje się wówczas jak klasyczna hybryda. Na wskaźniku energii dobrze widzimy jak głęboko możemy wcisnąć pedał gazu by jeszcze pozostać w trybie bezemisyjnym. Sam odzysk energii również jest bardzo skuteczny, co ułatwia oszczędną jazdę w mieście. Narzekać jedynie można na brak możliwości wymuszenia trybu w pełni elektrycznego przy jednoczesnym trudnym wyczuciu pod stopą momentu, w którym załączymy silnik spalinowy.
Dostępne tryby jazdy to w ogóle interesujący temat, bo Volvo w przypadku swoich hybryd zdecydowało się na bardzo rozbudowane, a przez to dla niektórych trochę skomplikowane podejście. Do wyboru mamy: AWD, Pure, Hybrid, Power, Offroad, Individual. Omówienia wymaga szczególnie pierwsza opcja. W trybie AWD wymuszamy działanie napędu na cztery koła: silnik spalinowy jest cały czas włączony (nawet na postoju)! Tryb ten niejako gwarantuje pełną trakcję. Co ciekawe, osiągi samochodu przy użyciu trybu AWD są niższe i to dosyć wyraźnie (widać to na filmie z przyspieszeniem Volvo XC60 T8 AWD). Komputer stara się wówczas utrzymać akumulatory naładowane w mniej więcej połowie. Jeśli procentów jest mniej, to wykorzystywany jest silnik spalinowy do uzupełnienia energii (co zwiększa zużycie paliwa), jeśli więcej, to energia jest wykorzystywana do napędzania (wówczas spalanie jest mniejsze przez pewien dystans).
Tryb Pure przewidziany jest do oszczędnej jazdy, ale nie znaczy że koniecznie w trybie elektrycznym. Docelowy poziom naładowania akumulatorów wynosi około 10%. Działa wówczas albo napęd elektryczny (koła tylne) albo napęd spalinowy (koła przednie) – zwykle. Tryb Hybrid przeznaczony jest do codziennego, typowego użytkowania. Żonglowanie napędami ma tutaj na celu z jednej strony uzyskanie dobrych osiągów, a z drugiej możliwie niskiego zużycia energii. W trybie Power priorytetem są oczywiście maksymalne parametry. Komputer dąży do nieco wyższego poziomu naładowania akumulatorów po to by mieć zapas na spodziewane mocne przyspieszenie.
Wrażenia z jazdy samochodem hybrydowym typu Plug-In Volvo XC60 T8 AWD
Ze względu na wysokie osiągi, maksymalny komfort nie jest najważniejszym priorytetem dla Volvo XC60 T8 AWD. Zawieszenie musiało zostać utwardzone, co po części wynikało również z podwyższonej masy. W efekcie wybieranie nierówności nie jest równie skuteczne, co w przypadku słabszych wersji silnikowych. Komfort akustyczny jest na całkiem dobrym poziomie, ale wygłuszenie silnika nie jest najlepsze – szczególnie, że nie brzmi on jakoś szlachetnie.
Próby szybkiego podróżowania Volvo XC60 T8 AWD ujawniają klasyczną dla Volvo bezpieczną podsterowność i wysoko umieszczony środek ciężkości (to w końcu SUV). Auto prowadzi się jednak pewnie i stabilnie, a elektronika ucina wszelkie przesadnie sportowe zapędy kierowcy. Nie jest jednak nadwrażliwa i nie musi korygować każdego głębszego obrotu kierownicą. Odpowiednio jednak podchodząc do danego zakrętu, da się go przejechać z naprawdę znaczną prędkością, porównywalną do niżej osadzonych samochodów osobowych, co należy uznać za zaletę.
Czy da się wyczuć taki łączony napęd na cztery koła? Nie miałem okazji sprawdzać zachowania Volvo XC60 T8 AWD na naprawdę śliskiej nawierzchni, ale „przyciskając auto do muru” nie było mowy o żadnym nieprzewidywalnym zachowaniu. Jeśli dodałem za dużo gazu w zakręcie, otrzymałem podsterowność. Przesadziłem ze skrętem? Podsterowność. Gdy „rzuciłem” auto w zakręcie z użyciem kierownicy i hamulca, elektronika przyhamowała odpowiednie koła i najwyżej pojawił się czterokołowy poślizg. Naprzemienne dodawanie i odejmowanie gazu w zakręcie również nie wytrącało samochodu z równowagi. Nie obserwowałem też wówczas zmiany balansu samochodu. Być może takowy by się pojawił gdyby kierowca mocno dodał gazu na bardzo śliskim zakręcie pokonywanym w pierwszym etapie w trybie elektrycznym. Wtedy czas potrzebny na aktywację silnika spalinowego byłby zapewne wyczuwalny, co istotnie ograniczyłoby dynamikę, ale nie bezpieczeństwo, bo o żadnym nadrzucaniu tyłem w przypadku Volvo XC60 T8 AWD nie ma mowy. Ewidentnie elektronika została przygotowana na takie sytuacje. Podczas agresywnego przyspieszania od startu zatrzymanego można wyczuć moment bardzo krótkiej utraty przyczepności przedniej osi podczas zmiany biegów (szczególnie z „jedynki” na „dwójkę”), co jest typowe dla mocnych przednionapędowych aut. Dzieje się to jednak tylko wtedy gdy kierowca wyłączy kontrolę stabilności pojazdu.
Układ kierowniczy Volvo XC60 T8 AWD choć bardzo precyzyjny, to jednak brakuje mu nieco bardziej bezpośredniego przełożenia. W tak mocnym samochodzie jest to przydatne. Bez zarzutu sprawowały się hamulce – naprawdę skuteczne.
Kierowca zainteresowany technologią może odczytać całkiem sporo informacji z komputera pokładowego Volvo XC60 T8 AWD, którego obsługa mogłaby być nieco łatwiejsza (część informacji znajduje się na ekranie multimediów, a część na ekranie kierowcy, a włączenie statystyk blokuje np. przełączanie klawiszami na kierownicy utworów lub stacji radiowych). Z centralnego wyświetlacza można odczytać szczegółowe statystyki (z podziałem na minuty) zużycia paliwa oraz energii.
Wnętrze Volvo XC60 T8 AWD prezentuje się analogicznie do innych nowożytnych modeli tego producenta. Jest klasycznie dla Szwedów surowo i bez fajerwerków, ale bardzo elegancko i stylowo. Użyte materiały są wysokiej jakości, a spasowanie bardzo dobre. Na najwyższą ocenę zasługują fenomenalne fotele R-Design o bardzo szerokim zakresie regulacji. Warto do nich dopłacić! Bagażnik jest tylko trochę mniej przestronny od wersji pozbawionej hybrydy. Różnica sprowadza się jednak głównie do ilości miejsca pod podłogą.
Volvo XC60 T8 AWD – ładowanie
Jak większość hybryd typu Plug-In, Volvo XC60 T8 AWD można ładować prądem zmiennym z jednej fazy, maksymalnie o mocy 3,7 kW. W takim tempie pełny akumulator będziemy mieli w 3 godziny. Podłączając do domowego gniazdka na 2 kW czas ładowania wydłuży się do blisko 5 godzin. Pełne naładowanie (od 0 do 100%) z domowego gniazdka kosztuje około (0,7 gr za 1 kWh) 6,5 zł.
Nowoczesne systemy bezpieczeństwa i wsparcia kierowcy
Volvo XC60 T8 AWD, jak każde auto tego producenta nowej generacji, wyposażone jest w wiele zaawansowanych systemów bezpieczeństwa i wsparcia kierowcy. O zdecydowanej większości z nich pisałem przy okazji testu Volvo S60. Zapraszam do tamtego materiału, a poniżej zamieszczam najważniejsze filmy:
Volvo XC60 T8 AWD – komentarz i opinia
Może się wydawać, że Volvo projektując napęd hybrydowy typu Plug-In do swoich aut – m.in. dla XC60 T8 AWD – poszło taką samą drogą, jak niektórzy rywale tworząc bezsensownie mocny wariant samochodu z teoretycznie niskim zużyciem paliwa, a istotne z punktu widzenia użytkownika kwestie zostały pominięte lub nie były możliwe do realizacji. Nic z tych rzeczy! Mało popularne podejście do koncepcji napędu hybrydowego – silnik elektryczny samodzielnie napędza tylną oś – pozwoliło na ulokowanie większej masy w środku pojazdu, stosunkowo nisko (w tunelu centralnym, w miejscu gdzie normalnie biegnie wał napędowy), co wpłynęło bardzo korzystnie na trakcję samochodu – nie ma ciężkiego balastu nad tylną osią. Volvo XC60 T8 AWD prowadzi się pewnie, stabilnie i przewidywalnie, klasycznie dla Volvo. Sam napęd zaś jest zaskakująco skuteczny. Nie tyle ze strony osiągów (bardzo dobrych swoją drogą), ale przede wszystkim pod kątem rozsądnego zarządzania paliwem i energią.
Szczególnie w tym drugim względzie Volvo XC60 T8 AWD imponuje. Zużycie paliwa, gdy już energii w akumulatorach zabraknie, choć nie należy do najniższych, to zdecydowanie nie ma co narzekać biorąc pod uwagę gabaryty samochodu jak i jego osiągi (to w końcu blisko 400-konne auto). Nie ma się wrażenia, że napęd hybrydowy w samochodach Volvo został przygotowany naprędce. No i właściwie nie straciło nic z praktyczności!
Rok modelowi 2020 Volvo XC60 T8 AWD przynosi zwiększoną pojemność akumulatora. Ta względem wersji 2018/2019 została powiększona do 11,6 kWh (z 10,4), co powinno dorzucić mniej więcej 4-7 dodatkowych kilometrów do elektrycznego zasięgu tego samochodu.
Cennik Volvo XC60 T8 AWD 2020 startuje od kwoty około 288 tys. zł i już na starcie jest to bardzo bogato wyposażony samochód.
Czytaj dalej:
- Rys historyczny samochodów hybrydowych typu Plug-In
- Hybryda kontra hybryda typu Plug-In
- Mild Hybrid (miękka hybryda)
- Pojemność akumulatorów. 10 kWh – ile to właściwie jest?
- Hybrydy Plug-In – jak łączony jest napęd?
- Rodzaje napędów: silnik elektryczny między spalinowym, a skrzynią biegów
- Rodzaje napędów: przekładnia planetarna w hybrydach Toyoty
- Rodzaje napędów: silnik elektryczny napędza jedną oś, spalinowy drugą
- Rodzaje napędów: elektryczny ze spalinowym generatorem
- Bardzo niskie zużyci paliwa aut hybrydowych typu Plug-In – skąd się bierze?
- Jak liczyć zużycie paliwa samochodów hybrydowych typu Plug-In?
- Hybrydy Plug-In z segmentu premium
- Punkt wyjścia: Toyota Prius Plug-In (2018/2019)
- TEST: BMW 740e iPerformance (2017/2018)
- TEST: BMW 745Le xDrive (2019/2020)
- BMW i8 (2016/2017)
- BMW i8 Roadster (2019/2020)
- TEST: Mercedes-Benz E 300de (2019/2020)
- TEST: Mercedes-Benz E 350e (2017/2018)
- TEST: Mercedes-Benz GLE 500e (2017/2018)
- TEST: MINI Cooper S E Countryman ALL4 (2017/2018)
- TEST: Skoda Superb iV (2020)
- TEST: Porsche Cayenne E-Hybrid (2018/2019)
- TEST: Volvo XC60 T8 AWD (2018/2019)
- Który rodzaj napędu jest najlepszy?
- Rozwój samochodów hybrydowych typu Plug-In
- Diesel z hybrydą Plug-In?
- Kiedy hybryda typu Plug-In ma sens?
Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu