Choć Toyota Prius Plug-In Hybrid nie jest samochodem premium, to zastosowane w niej rozwiązania techniczne są w pewnym sensie punktem wyjścia dla innych aut hybrydowych typu Plug-In, nie tylko klasy wyższej. Oczywiście, biorąc pod uwagę parametry napędu – 122 KM mocy maksymalnej – nie ma co oczekiwać wysokich osiągów – ponad 11 s od 0 do 100 km/h – ale nie o to chodziło w przypadku Priusa Plug-In. Ten samochód miał być mistrzem oszczędności i już nie raz udowodnił, że zadanie to zrealizuje w 100%.
Toyota Prius Plug-In, specyfikacja napędu hybrydowego typu Plug-In:
- Rodzaj napędu hybrydowego: przekładnia planetarna e-CVT zespolona z silnikami elektrycznymi i przenosząca także napęd z jednostki spalinowej
- Deklarowana pojemność akumulatora trakcyjnego: 8,8 kWh (brutto)
- Silnik spalinowy: 1,8 l, 72 kW (98 KM), benzynowy
- Silnik elektryczny #1: 22,5 kW (31 KM)
- Silnik elektryczny #2: 53 kW (72 KM)
- Moc systemowa: 90 kW (122 KM)
- Skrzynia biegów: przekładnia planetarna e-CVT
- Orientacyjna masa samochodu: 1530-1550 kg
- Pojemność bagażnika: 360 l
- Maksymalny prąd ładowania zewnętrznego: 3,3 kW (Type 2)
- Deklarowany zasięg w pełni elektryczny: 63 km (NEDC), ~50 km w cyklu miejskim
- Deklarowane zużycie paliwa: 1,0 l/100 km
- Deklarowany czas ładowania: 2 h (3,3 kW – do 14 A, 230 V)
Przegląd samochodów hybrydowych typu Plug-In
Test mistrzowsko oszczędnej Toyoty Prius Plug-In, w którym właśnie się znajdujesz, stanowi część przeglądu samochodów hybrydowych typu Plug-In. Zapraszam do lektury materiałów na temat innych aut tego typu, a także do ramowego artykułu omawiającego czym są hybrydy typu Plug-In i co wyróżnia je na tle innych pojazdów hybrydowych. Zachęcam też do zaglądania tutaj częściej, bo z czasem dołączą do przeglądu kolejne samochody :)
- Hybrydy Plug-In klasy premium. Elektryczny napęd do miasta, duży zasięg w trasie, wysokie osiągi. Przegląd samochodów hybrydowych i testy
- Punkt wyjścia: Toyota Prius Plug-In (2018/2019) - tutaj się znajdujesz :)
- BMW 740e iPerformance (2017/2018)
- BMW 745Le xDrive (2019/2020)
- BMW i8 (2016/2017)
- BMW i8 Roadster (2019/2020)
- Mercedes-Benz E 350e (2017/2018)
- Mercedes-Benz GLE 500e (2017/2018)
- MINI Cooper S E Countryman ALL4 (2017/2018)
- Porsche Cayenne E-Hybrid (2018/2019)
- Skoda Superb iV (2020)
- Volvo XC60 T8 AWD (2018/2019)
Toyota Prius Plug-In, napęd hybrydowy w praktyce
Toyota Prius Plug-In (w USA nazywa się Prime) podczas moich testów przejechała w trybie w pełni elektrycznym 65 km po mieście przy średnim zużyciu energii rzędu 10,5 kWh/100 km. Jednocześnie, średnie zużycie paliwa podczas jazdy miejskiej z pustymi akumulatorami trakcyjnymi wyniosło 3 l/100 km. Oznacza to, że dystans 100 km rzeczywiście da się przejechać ze średnią 1 l/100 km. Sprawdziłem to podczas testu Toyoty Prius Plug-In na całkowitym dystansie 100 km – finalnie uzyskałem 0,8 l/100 km.
Wyniki testów samochodu Toyota Prius Plug-In:
- Zasięg w trybie elektrycznym: 65 km
- Zużycie energii w mieście: 10,5 kWh/100 km
- Zużycie paliwa w mieście (start z pustymi akumulatorami): 3,0 l/100 km
- Szacunkowa pojemność akumulatorów netto: ~6,8 kWh
Zużycie paliwa Toyota Prius Plug-In w mieście startując z pełnymi akumulatorami:
- Średnia po 25 km: 0,0 l/100 km, 10,5 kWh/100 km
- Średnia po 50 km: 0,0 l/100 km, 10,5 kWh/100 km
- Średnia po 75 km: 0,4 l/100 km, 9,1 kWh/100 km
- Średnia po 100 km: 1,1 l/100 km, 6,8 kWh/100 km
- Średnia po 150 km: 1,7 l/100 km, 4,6 kWh/100 km
Orientacyjne koszty przejechania zadanego dystansu samochodem Toyota Prius Plug-In zakładając cenę paliwa w wysokości 5 zł za 1 litr oraz cenę energii elektrycznej w wysokości 0,7 zł za 1 kWh (przeciętny koszt „domowego” ładowania z uwzględnieniem sprawności zasilacza), a także zakładając JEDNO PEŁNE ładowanie na zadany dystans (koszt paliwa / koszt prądu):
- Koszt przejechania 25 km: 0 zł / 1,85 zł
- Koszt przejechania 50 km: 0 zł / 3,7 zł
- Koszt przejechania 75 km: 1,5 zł / 4,8 zł
- Koszt przejechania 100 km: 5,3 zł / 4,8 zł
- Koszt przejechania 150 km: 12,8 zł / 4,8 zł
Zużycie paliwa
Toyota Prius Plug-In, co nie powinno być już zaskoczeniem, jest samochodem wyjątkowo oszczędnym. Wyniki zużycia paliwa to potwierdzają. W mieście, jak już wspomniałem, możemy liczyć na niską „trójkę” (jadąc z pustymi akumulatorami). Na trasie również jest bardzo dobrze, a to dzięki temu, że aerodynamika tego samochodu jest niezwykle dopracowana.
Wrażenia z jazdy hybrydą
Toyota Prius Plug-In z pustymi akumulatorami jeździ podobnie do innych aut hybrydowych Toyoty. Da się uzyskać bardzo niskie zużycie paliwa jeżdżąc uważnie i auto na różne sposoby zachęca do optymalnego wykorzystania napędu. Po wyczerpaniu akumulatorów każde mocniejsze wciśnięcie pedału gazu powoduje włączenie się silnika spalinowego, który najczęściej wkręca się na dosyć wysokie obroty, co powoduje charakterystyczny dla tych silników warkot. Odzysk energii jest bardzo skuteczny i da się nawet pod nogą wyczuć moment aktywacji właściwego układu hamulcowego.
W trybie w pełni elektrycznym Toyota Prius Plug-In zachowuje się jak klasyczne auto elektryczne – jest płynnie, bardzo cicho i komfortowo, choć auto nie wyrywa tak chętnie jak wynikałoby ze specyfikacji – szczególnie w porównaniu do podobnie „mocnych” aut elektrycznych. Inżynierowie zdecydowali się poprawić responsywność napędu w trybie w pełni elektrycznym względem trybu hybrydowego, co ma zachęcić użytkowników do ładowania tego samochodu z gniazdka.
Komputer pokładowy przekazuje mnóstwo informacji na temat parametrów jazdy, czy stanu układu napędowego. Jest też bieżące użycie napędu, jak i wskazania stanu naładowania czy ocena stylu jazdy. Prius Plug-In przekazuje pełny komplet informacji potrzebnych do oszczędnej jazdy. Dodatkowo, kierowca może skorzystać z wyświetlacza przeziernego – Head-Up Display (HUD) – który prezentuje najważniejsze informacje podczas jazdy bezpośrednio na przedniej szybie samochodu.
W uzyskaniu świetnych wyników pomagają dostępne tryby jazdy. Mowa nie tylko o standardowych „Eco”, „Comfort/Normal” i „Sport”. Toyota Prius Plug-In udostępnia także wymuszenie trybu elektrycznego jak i trybu ładowania akumulatorów. To jest przydatne np. wtedy gdy jadąc autostradą z pustymi już akumulatorami zbliżamy się do miasta, a tam lepiej mieć zapas energii by nie używać jednostki spalinowej. Dostępny jest jeszcze „EV City”, który dodatkowo zmniejsza zużycie energii i paliwa. Zależnie od trybu reakcja na dodanie gazu jest szybsza (sport) lub stępiona (eco). Zawsze jednak można liczyć na szybką reakcję układu napędowego na zdecydowane polecenie kierowcy. Szybkość włączania silnika spalinowego jest bardzo dobra i nie wiąże się z wyraźnym wstrząsem karoserii.
Toyota Prius Plug-In przyspiesza do 100 km/h w 11,2 s – dzięki współdziałaniu całego układu napędowego. W trybie w pełni elektrycznym pierwszą setkę zobaczymy po 12,9 s, zaś do 50 km/h auto rozpędza się w nieco ponad 4 sekundy. W trybie elektrycznym daje się osiągnąć prędkość 130-135 km/h.
Przednionapędowy układ jezdny Toyoty Prius Plug-In jest raczej zestrojony pod kątem komfortu. Auto dosyć mocno pochyla się w szybkich zakrętach i wymaga zwiększonej uwagi kierowcy, czym nie zachęca do szybkiej jazdy. Przy próbach przyciskania Priusa do ściany ujawnia się większa masa przy tylnej osi, co wprowadza pewną jej nerwowość, z czym jednak świetnie radzi sobie elektronika gasząc wszelkie sportowe zapędy kierowcy. Hamulce są raczej przeciętne i słabo znoszą naprawdę ostre traktowanie. Wygłuszenie wnętrza jest na przeciętnym poziomie – typowym dla tego segmentu aut.
Toyota Prius Plug-In jest autem 4-osobowym z małym bagażnikiem (płaski, o pojemności 360 l) i niską ładownością: 305 kg. W cztery rosłe osoby z bagażem raczej się nie zabierzemy.
Wnętrze jest typowe dla samochodów Toyoty: całkiem dobre materiały i całkiem dobre spasowanie, ale większość elementów jest plastikowa albo sprawia wrażenie sztucznych (np. eko-skóra). Przeszkadzać może obecne w wielu miejscach błyszczące tworzywo „piano-black”
Toyota Prius Plug-In – ładowanie
Ładowanie Toyoty Prius Plug-In odbywa się stosunkowo wolno, bo z 1 fazy, a to oznacza, że w domowych warunkach raczej ograniczymy się do 12 A, a to zmniejszy tempo ładowania do 2,7 kW i wydłuży czas do około 2 godzin i 30-40 minut. Podłączając jednak do stacji ładowania da się rzeczywiście uzyskać czas bliski obiecywanym 2 godzinom. Pełne naładowanie (od 0 do 100%) z domowego gniazdka kosztuje około (0,7 zł/1 kWh) 4,5 zł.
Nowoczesne systemy bezpieczeństwa i wsparcia kierowcy
Toyota Prius Plug-In wyposażona jest w całkiem rozbudowany zestaw systemów bezpieczeństwa. Mamy układy ostrzegające o ryzyku kolizji, które potrafią w określonych warunkach w pełni automatycznie użyć hamulców w celu jej uniknięcia. Przy wyższych prędkościach można liczyć na wsparcie Lane Assist – który delikatnie koryguje tor jazdy jeśli kierowca się zagapi. Jest także system ostrzegający o autach w martwym polu, jak i o ruchu poprzecznym podczas wyjeżdżania tyłem z miejsca parkingowego. Działają one jednak w podstawowym zakresie. Dużą zaletą jest system adaptacyjnych i matrycowych reflektorów LED, które choć działają w sposób podstawowy, to jednak znacząco poprawiają bezpieczeństwo podróżowania nocą.
Jakość kamery cofania jest raczej niska, ale wystarczy do bezpiecznego, codziennego użytkowania. Asystent jazdy w korku ogranicza się do dostosowywania prędkości. Adaptacyjny tempomat działa poprawnie i dostępny jest w pełnym zakresie prędkości. W opcji dostępny jest asystent półautomatycznego parkowania i działa on poprawnie.
Toyota Prius Plug-In – komentarz i opinia
Toyota Prius Plug-In to taki trochę samochód demonstracyjny – pokaz technologii hybrydowej Toyoty. Jest niebywale oszczędny zarówno jeśli chodzi o sekcję elektryczną jak i spalinową. Efektem jest spory, szczególnie biorąc pod uwagę pojemność akumulatorów trakcyjnych, zasięg w trybie bezemisyjnym – 65 km. Oszczędna jednostka spalinowa to drugi filar bardzo niskich kosztów użytkowania – to już jest poziom aut w pełni elektrycznych bez wad w postaci krótkiego zasięgu i wciąż jednak dosyć kłopotliwego na terenie Polski ładowania. Prius Plug-In to auto stworzone dla fanów eko-jazdy. Dynamicznie (dosyć) można oczywiście jeździć, ale samochód na wiele sposobów zachęca do spokojnego i oszczędnego podróżowania.
Toyota Prius Plug-In zaczyna się od 159 900 zł, wysoko wyposażona wersja to już wydatek rzędu 175 tys. zł. Ma on już jednak niemal wszystko, co potrzebne i co można dostać w tym samochodzie.
Czytaj dalej:
- Rys historyczny samochodów hybrydowych typu Plug-In
- Hybryda kontra hybryda typu Plug-In
- Mild Hybrid (miękka hybryda)
- Pojemność akumulatorów. 10 kWh – ile to właściwie jest?
- Hybrydy Plug-In – jak łączony jest napęd?
- Rodzaje napędów: silnik elektryczny między spalinowym, a skrzynią biegów
- Rodzaje napędów: przekładnia planetarna w hybrydach Toyoty
- Rodzaje napędów: silnik elektryczny napędza jedną oś, spalinowy drugą
- Rodzaje napędów: elektryczny ze spalinowym generatorem
- Bardzo niskie zużyci paliwa aut hybrydowych typu Plug-In – skąd się bierze?
- Jak liczyć zużycie paliwa samochodów hybrydowych typu Plug-In?
- Hybrydy Plug-In z segmentu premium
- Punkt wyjścia: Toyota Prius Plug-In (2018/2019)
- TEST: BMW 740e iPerformance (2017/2018)
- TEST: BMW 745Le xDrive (2019/2020)
- BMW i8 (2016/2017)
- BMW i8 Roadster (2019/2020)
- TEST: Mercedes-Benz E 300de (2019/2020)
- TEST: Mercedes-Benz E 350e (2017/2018)
- TEST: Mercedes-Benz GLE 500e (2017/2018)
- TEST: MINI Cooper S E Countryman ALL4 (2017/2018)
- TEST: Skoda Superb iV (2020)
- TEST: Porsche Cayenne E-Hybrid (2018/2019)
- TEST: Volvo XC60 T8 AWD (2018/2019)
- Który rodzaj napędu jest najlepszy?
- Rozwój samochodów hybrydowych typu Plug-In
- Diesel z hybrydą Plug-In?
- Kiedy hybryda typu Plug-In ma sens?
Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu