Audi A6 e-tron – już tylko elektryczne – dzięki bardzo zaawansowanej aerodynamice i platformie PPE będzie oferować zasięg przekraczający 750 km. Jednocześnie: auto będzie dostępne z napędem na tył (po raz pierwszy w ramach A6) lub na wszystkie, cztery koła (quattro). Obok nadwozia Sportback (liftback) będzie też kombi, czyli Avant w nomenklaturze Audi. Najmocniejszy wariant – Audi S6 Sportback e-tron – będzie oferować 405 kW (551 KM) mocy i przyspieszać od 0 do 100 km/h w 3,9 sekundy. Zapraszam po więcej szczegółów.
Premiera: Audi A6 e-tron, A6 Avant e-tron i S6 e-tron. Zasięg ponad 750 km!
Osoby, które czytały – obecnie już 2-letni – materiał na temat Audi A6 e-tron concept nie powinny być zaskoczone wyglądem nowego, w pełni elektrycznego Audi A6. Auto nie zmieniło się jakoś zasadniczo względem konceptu i uważam to za dużą zaletę, bo wygląda bardzo dobrze. Dynamicznie i elegancko, jak to styliści Audi zdążyli nas do tego przyzwyczaić nie tylko w kontekście rodziny A6.
Polecamy na Geekweek: Do Polski dotarł wyjątkowy statek. To atrakcja Tall Ships Races 2024
Jednocześnie: Audi A6 e-tron jest kolejnym modelem z nowym systemem oznaczeń, w którym cyfry parzyste zarezerwowane są dla samochodów elektrycznych, zaś nieparzyste dla spalinowych (bądź w jakimś stopniu hybrydowym). Niedawno zostało zaprezentowane nowe Audi A5, które de facto zastępuje dotychczas oferowane Audi A4. To samo tyczy się Audi Q6 e-tron, który będzie także tylko elektryczne. Audi A7 będzie następcą spalinowego Audi A6.
Platforma PPE dla Audi A6 e-tron oraz Q6 e-tron
Jedną z najważniejszych i jednocześnie najlepszych informacji jest ta dotycząca platformy, na bazie której zbudowano Audi A6 e-tron. W przypadku aut elektrycznych mówimy tutaj o architekturze akumulatora, silników a także całej elektronice sterującej działaniem układu napędowego. Platforma PPE została przygotowana wspólnie przez Porsche i Audi i znajdziemy ją w Macanie, w Audi Q6 e-tron oraz właśnie w Audi A6 e-tron. Gorąco zachęcam do lektury podpiętego materiału na temat platformy PPE, bo omówiłem tam w szczegółach konstrukcję, możliwości, a także sposób działania. Nie ma więc sensu powtarzać tych samych kwestii.
Szczególnie, że Audi A6 e-tron będzie miało ten sam akumulator, te same silniki i tą samą architekturę układu elektrycznego, co obecne już na rynku Audi Q6 e-tron. Oznacza to, że A6 e-tron będzie w sposób oczywisty oferować niższe zużycie energii, a także większy zasięg – w końcu to samochód o niższej linii nadwozia.
Audi A6 e-tron oraz Audi A6 Avant e-tron – moc i zasięg
Początkowo mają być oferowane dwie wersje napędowe, obydwie oparte na akumulatorze 100 kWh (94,9 kWh netto). Co oczywiste, wariant tylnonapędowy ma jeden silnik elektryczny (synchroniczny, z magnesami stałymi), zaś Audi S6 z quattro ma też drugi silnik przy przedniej osi (tym razem asynchroniczny).
- Audi A6 Sportback e-tron Performance: 270 kW (367 KM), napęd na tylne koła, 0-100 km/h w 5,4 s, prędkość maks. 210 km/h, zużycie energii: 15,9 – 14,0 kWh/100 km, zasięg ponad 750 km,
- Audi A6 Avant e-tron Performance: 270 kW (367 KM), napęd na tylne koła, 0-100 km/h w 5,4 s, prędkość maks. 210 km/h, zużycie energii: 17,0 – 14,8 kWh/100 km, zasięg ponad 720 km,
- Audi S6 Sportback e-tron Performance: 370/405* kW (503/551* KM), napęd quattro, 0-100 km/h w 3,9 s, prędkość maks. 240 km/h, zużycie energii: 16,7 – 15,7 kWh/100 km, zasięg ponad 670 km,
- Audi S6 Avant e-tron Performance: 370/405* kW (503/551* KM), napęd quattro, 0-100 km/h w 3,9 s, prędkość maks. 240 km/h, zużycie energii: 17,4 – 16,4 kWh/100 km, zasięg ponad 640 km,
* druga wartość mocy dotyczy procedury startu (Launch Control).
W późniejszym terminie ma pojawić się też wariant z mniejszym akumulatorem (i też prawdopodobnie słabszym silnikiem) o pojemności 83 kWh (~79 kWh netto). Z przekazanych informacji wynika też, że wersja quattro (w rozumieniu inna niż S6) także będzie później wprowadzona.
Parametry ładowania są identyczne niezależnie od wariantu napędowego/silnikowego: to 270 kW prądem stałym (DC), zaś wbudowana ładowarka pokładowa ma mieć 11 kW z planowaną opcją 22 kW w nieco późniejszym czasie. Dzięki temu, że akumulator Audi A6/S6 e-tron ma architekturę 800-voltową (ponownie odsyłam do materiału na temat platformy PPE), ładowanie od 10 do 80% twa mniej więcej 21 minut. Ciekawostka: złącze AC oraz DC jest po lewej stronie, ale po prawej stronie auta znajduje się drugie gniazdo AC. Wygodne!
Zaawansowana aerodynamika
W osiągnięciu tak niskiego zużycia energii, a tym samym tak dużego zasięgu, szalenie istotną kwestią jest oczywiście aerodynamika, która w przypadku Audi A6 e-tron jest bardzo dopracowana. Współczynnik oporu powietrza w przypadku Audi A6 Sportback e-tron wynosi zaledwie 0,21, zaś Audi A6 Avant e-tron ma 0,24. To oczywiście zasługa m.in. płaskiej podłogi, tylnemu dyfuzorowi, aerodynamicznych felg czy wreszcie kurtyn wokół kół. Nie bez znaczenia są też opcjonalne cyfrowe lusterka.
Istotny wpływ na zużycie energii, jak i prowadzenie oczywiście, ma opcjonalne zawieszenie pneumatyczne dla Audi A6 e-tron, które podczas jazdy z autostradowymi prędkościami obniża się nawet o 20 mm. To najpewniej to samo rozwiązanie, co w przypadku Q6 e-tron, gdzie dało się poznać jako bardzo komfortowe.
Reflektory Matrix LED oraz światła OLED
Audi musi oczywiście się wyróżniać oświetleniem i nie inaczej jest w przypadku A6 e-tron. Ogólny układ i koncept reflektorów przednich pokrywa się z tym, co znamy z Audi Q6 e-tron. Mamy górny segment, który jest odpowiedzialny za światła do jazdy dziennej – sygnatura świetlna może być oczywiście zmieniana przez kierowcę na jeden z predefiniowanych trybów. Dolny segment to z kolei światła do jazdy nocnej: tam znajdują się „krótkie” jak i „długie” czyli właściwy Matrix LED. Niestety nie ma informacji jaki jest to system, najpewniej jednak nie jest to Digital Matrix LED.
Z tyłu mamy panele OLED składające się z 45 segmentów. Wzór także może być dostosowywany przez kierowcę. Istotną jednak kwestią jest to, że może tam być wyświetlone ostrzeżenie (np. w formie trójkąta) ostrzegające kierowcę jadącego za nami. To element komunikacji Car-to-X.
Audi A6 e-tron w środku
Wnętrze nowego Audi A6 e-tron korzysta z tych samych rozwiązań, co Q6 e-tron i w jest to spora rewolucja względem tego, co znamy z obecnie oferowanych aut. Mamy głęboko zmodernizowany system inforozrywki (14,5 cala w technologii OLED), a także nowy zestaw wskaźników (wirtualny kokpit). Przed oczami kierowcy jest też wyświetlacz przezierny Head-Up Display (HUD) z rozszerzoną rzeczywistością.
Niestety pozostawiono sporo tworzywa „piano black” – szczególnie na tunelu centralnym będą widoczne wszelkie zabrudzenia. W niektórych miejscach pojawiły się też niestety dosyć szorstkie plastiki, jak np. wokół klamki do otwierania drzwi.
Wątpliwości można mieć co do obsługi: panele dotykowe pojawiły się nie tylko na kierownicy, ale też na drzwiach gdzie mamy wydzielony segment do sterowania oświetleniem, lusterkami oraz fotelem. Dobrze, że otwieranie/zamykanie szyb wciąż ma tradycyjne przyciski.
Przestronność wnętrza pozostała na wysokim poziomie, aczkolwiek ze względu na obecność akumulatorów w podłodze pasażerowie z tyłu mają wyraźnie podniesione stopy, a tym samym kolana. Siedzi się więc bez podparcia pod udami. Szkoda, że nie ma tutaj wnęk na stopy, jak w Taycanie czy Audi e-tron GT. Miejsca nad głową też nie jest za dużo z tyłu, szczególnie w sedanie, gdzie już osoby o wzroście 1,85 m mogą obcierać włosami o podsufitkę. W kombi (A6 Avant) jest sporo lepiej pod tym względem.
Warto zwrócić uwagę na kilka praktycznych aspektów. Po pierwsze Audi A6 e-tron będzie dostępne z elektrycznie domykanymi drzwiami (tzw. dociąganie drzwi), co oznacza że proces zamykania jest dużo cichszy i bardziej komfortowy. Po drugie: otwieranie i zamykanie gestem tylnego bagażnika oznaczone jest wyraźnie dodatkowym symbolem świetlnym na podłożu – wreszcie nie trzeba szukać miejsca, w którym powinniśmy machać nogą ;) No i po trzecie: „tylny bagażnik”, bo jest jeszcze przedni :)
Wybór tapicerek, tradycyjnie dla Audi, jest bardzo szeroki i oferowane będą zarówno tekstylne, jak i skórzane, a w tym te z mikrofibry.
Kiedy? Cena?
Audi A6 e-tron wjedzie na europejskie drogi jesienią 2024 roku. Auto będzie można zamawiać od września. Polskich cen jeszcze nie podano, ale znane są ceny dla rynku niemieckiego. 75,6 tys. Euro za Audi A6 e-tron, Avant nieco droższy bo symbolicznie ponad 77 tys. Euro, zaś Audi S6 e-tron to 99,5 oraz ~101 tys. Euro odpowiednio dla wersji Sportback oraz Avant.
Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu