Polska

Nadawanie paczki na smartfonie - Poczta Polska vs InPost

Grzegorz Ułan
Nadawanie paczki na smartfonie - Poczta Polska vs InPost
11

Poczta Polska od lat narzeka na spadający wolumen listów, jednocześnie dostrzega konieczność dywersyfikacji przychodów poprzez zwiększenie swojego udziału w rynku KEP. Jak im to idzie?

Pierwsze przebudzenie w tym temacie usłyszeliśmy cztery lata temu w lipcu 2019 roku, kiedy to Poczta Polska zapowiedziała własne automaty paczkowe. Teraz uwaga, do końca tego samego roku, miało powstać 200 takich automatów. Na dziś po czterech latach mamy ich… 203 w całej Polsce.

Kolejne przebudzenie datuję na listopad 2021 rok, kiedy to Poczta Polska w końcu wpada na pomysł stworzenia nowoczesnej platformy internetowej Pocztex i aplikacji mobilnej na Androida i iOS z możliwością nadawania paczek. Mija jednak rok od tego czasu i cisza. A nie, przepraszam - pod koniec listopada 2021 roku Poczta Polska wprowadziła opłacanie przesyłek przez internet

Ostatnio dowiedzieliśmy się o nowych automatach paczkowych Pocztex AUTOMAT w liczbie 10 sztuk w Warszawie, przy czym znowu słyszymy o 2000 takich maszyn do końca kwartału 2023 roku - przypominam o takiej liczbie usłyszeliśmy już pod koniec 2020 roku.

Tymczasem InPost stawia średnio 2 tys. nowych Paczkomatów kwartalnie, łącznie ma ich już około 18 tys., stworzył świetną aplikację InPost Mobile, zdalne otwieranie skrytek czy w końcu nadawanie, odbiór i zwroty paczek bez konieczności drukowania etykiet na paczki.

Tyle tytułem wstępu i ogólnego obrazu naszego narodowego operatora i najbliższej mu konkurencji. Postanowiłem przy tej okazji sprawdzić jak to wygląda w sytuacji zwykłego klienta, który może nawet nie ma nawet tej wiedzy, jak to wygląda obecnie i potrzebuje nadać szybko najmniejszą możliwą paczkę.

Większość osób korzysta teraz ze smartfonów, Pocztex nie ma jeszcze obiecanej aplikacji mobilnej, więc dla ułatwienia zadania, sprawdzimy jak nadać jednorazowo najmniejszą możliwą paczkę przez stronę mobilną Pocztex i InPost - bez konieczności zakładania konta.

Nadawanie paczki w InPost

W przypadku nadania paczki na mobilnej stronie InPost i Pocztex cały proces przeszedłem bez robienia przerw, więc czas na zrzutach jest rzeczywisty. Korzystałem przy tym w obu przypadkach z menu hamburgera, czyli pierwsze co wyświetla się po wejściu na stronę.

Z strony InPost wybrałem opcję nadania z Paczkomatu do Paczkomatu. Wystarczyło wpisać tu dane odbiorcy - tylko imię i nazwisko, numer telefonu i adres e-mail oraz adres jego Paczkomatu. Do tego rozmiar paczki spośród już zdefiniowanych parametrów. Samo nadanie paczki mogłem dokonać z dowolnego Paczkomatu, więc pominięto tu wyszukiwanie maszyny nadawczej.

Na koniec pozostało sprawdzić tylko wpisane dane i przejść do płatności.

Jesteśmy na urządzeniu mobilnym, więc dostępne są od razu wszystkie płatności mobilne - Blik, Apple Pay czy Google Pay.

Cały proces - od wyboru usługi do płatności za nią, zajął mi około 3 minuty.

Nadawanie paczki w Pocztex

Z menu hamburger na stronie Pocztex wybrałem opcję nadania paczki i zostałem przeniesiony do formularza z wyborem sposobu nadania i odbioru. Nie było tu możliwości wskazania automatu pocztowego.

Nie było też zdefiniowanych parametrów i rozmiarów paczki - trzeba je wprowadzić ręcznie i z listy rozwijanej wskazać zawartość paczki. Później koniecznie trzeba ją jeszcze dodatkowo opisać.

W dalszej kolejności wprowadzamy lokalizację punktu nadania i odbioru paczki.

Nie zabrakło też niezliczonej ilości opcji dodatkowych.

Następnie podajemy dane odbiorcy i nadawcy - wszystkie możliwe, a więc osobowe, adresowe, oraz numer telefonu i adres e-mail i na koniec... wprowadzenie danych do faktury, oczywiście bez możliwości wskazania tych samych, co wprowadziło się przed chwilą, trzeba od nowa wypełnić wszystkie pola teleadresowe.

Dochodzimy w końcu do płatności, z mobilnych szybkich płatności mamy tylko BLIKA. Czas - prawie 10 minut. Z ciekawości zajrzałem jeszcze na stronę główną Pocztex i sprawdzenie czy gdzieś niżej nie znajdę opcji nadania paczki do automatu Poczty Polskiej.

Jest, można nawet wskazać zdefiniowane rozmiary nadawanej paczki.

Jednak cały proces różni się tylko tym odpisanego wcześniej, iż nie musimy podawać rozmiarów paczki i dodatkowo odnaleźć automat paczkowy na mapie. Nie możemy go wybrać z listy rozwijanej, trzeba wpisać naszą lokalizację i znaleźć dany punkt na mapie. Tak więc musimy wypełnić wszystkie formularze, dane odbiorcy, nadawcy, dane do faktury itp. rzeczy. W rezultacie czas nadania takiej paczki również zamyka się w czasie około 10 minut.

Na koniec wspomnę tylko, że w przypadku InPostu nie musimy wypełniać czy drukować gotowej etykiety. Natomiast w przypadku Poczty Polskiej musimy doliczyć jeszcze czas na wydrukowanie jej - jeśli mamy drukarkę lub ręczne jej wypełnienie - jeśli mamy ją akurat pod ręką i naklejenie na paczkę.

Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu