E-commerce

Automaty do odbioru paczek Poczty Polskiej - do końca października stanie ich 200 w całej Polsce

Grzegorz Ułan
Automaty do odbioru paczek Poczty Polskiej - do końca października stanie ich 200 w całej Polsce
Reklama

Wróciłem właśnie z konferencji prasowej Poczty Polskiej, zorganizowanej w nowej placówce pocztowej zlokalizowanej na terenie Portu Praskiego w Warszawie. To jeden z kilku punktów w stolicy, w którym stanęły dziś pierwsze automaty do wydawania paczek.

Na początku konferencji prezes Poczty Polskiej chwalił się największą w Polsce siecią punktów odbioru, która na dziś liczy już 11 600 lokalizacji. Składa się ona z 4700 placówek pocztowych, z 900 stacji paliw Orlen, 1000 kiosków i saloników Ruchu oraz 5300 sklepów Żabka. Planują jeszcze do tej sieci dołączyć 2500 agencji pocztowych, została tu tylko kwestia zintegrowania w nimi oprogramowania, z którego korzystają placówki Poczty Polskiej.

Reklama

Grzegorz Kurdziel, wiceprezes Poczty Polskiej:

O tym, że trafiliśmy w gusta Polaków najlepiej świadczą dane, z których wynika, że do naszej sieci Odbiór w Punkcie tylko w pierwszym półroczu 2019 nadano prawie taki sam wolumen przesyłek jak w całym roku 2018. Klienci cenią sobie bliskość lokalizacji punktów i elastyczne godziny odbioru. Automaty paczkowe to kolejna forma opcji dostawy, która da naszym klientom jeszcze większy komfort e-zakupów.

Automaty paczkowe, to kolejna i naturalna cześć rozwoju i jednocześnie odpowiedz Pocztu Polskiej na ogromny wzrost popularności e-commerce w Polsce, a przez to oczekiwań klientów na szybki i wygodny sposób na odbiór zamówionych w sieci towarów.

Przemysław Sypniewski, prezes Poczty Polskiej:

Nowe automaty paczkowe są uzupełnieniem naszej sieci punktów odbioru. Obecnie udostępniamy ponad 11,6 tys. punktów w całej Polsce, sieć będzie rozwijana z partnerami ogólnopolskimi w zakresie uruchamiania urządzeń do odbioru paczek. Chcemy usprawnić odbiór przesyłek, bo z roku na rok zainteresowanie zakupami w e-sklepach rośnie. W ubiegłym roku Polacy zamówili ponad 475 mln paczek. Oceniamy, że w 2023 roku wielkość rynku przesyłek z e-zakupami osiągnie wolumen 900 mln.

Poczta Polska uruchamia wiec dziś sieć maszyn do odbioru paczek we współpracy z ich producentem SwipBox. Zdecydowała się przy tym na dwa modele uruchamianych maszyn. Pierwsze 100 stanie wewnątrz placówek pocztowych, w wydzielonych pomieszczeniach i dostępnych 24h na dobę przez cały rok, coś na wzór bankomatów wewnątrz niektórych banków w Polsce.

Drugi model, to automaty otwarte w godzinach otwarcia sklepów Biedronka, w których również wewnątrz, stanie również do końca października 100 automatów. Szczegółowy harmonogram uruchamiania tych automatów przedstawia się następująco - dziś pierwszych kilka uruchomiono w Warszawie, do końca lipca 50 już w całej Polsce, do końca sierpnia 100, a na 31 października planują uruchomienie dwusetnego automatu.

Reklama

W jakich miastach oprócz Warszawy staną maszyny? Poczta Polska wymienia największe aglomeracje w Polsce, czyli Kraków, Katowice, Rzeszów, Wrocław, Łódź, Szczecin, Poznań, Gdańsk, Sopot i Gdynia.

Na konferencji prasowej dziwnym zbiegiem okoliczności pojawił się już pierwszy klient, który odbierał z nowego automatu pierwsze dwie paczki, po wprowadzeniu PIN-u z wiadomości SMS i swojego numeru telefonu, otworzyła się właściwa skrytka, czyli działa to zupełnie tak samo jak Paczkomaty InPostu.

Reklama

Przedstawiciel SwipBoxa, który był na konferencji zdradził jednak, że pracują już nad wdrożeniem automatu do wydawania paczek, które będzie można stawiać w dowolnym miejscu, bo nie będzie wymagał podłączenia prądu ani zasięgu sieci GSM, będzie zasilany baterią (wytrzyma 10 lat), nie będzie wyposażony w ekran, a obsługiwany będzie wyłącznie z poziomu smartfona klientów. Ich testy rozpoczną się pod koniec tego roku lub na początku przyszłego.

Lokalizacje nowych automatów do wydawania paczek będzie można sprawdzić w nowej odsłonie serwisu pod adresem odbiorwpunkcie.poczta-polska.pl, która ma zostać udostępniona jeszcze w sierpniu.

Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu

Reklama