Spotify

Spotify cały czas większe od konkurencji, ale nie wyklucza nowych abonamentów

Konrad Kozłowski
Spotify cały czas większe od konkurencji, ale nie wyklucza nowych abonamentów
6

Spotify zamyka 2020 rok 25 milionami nowych użytkowników, ale najbliższe 12 miesięcy może przynieść coś znacznie więcej, niż zwiększenie grona klientów. Pod uwagę brane są bowiem nowe opcje subskrypcji.

Spotify nadal kojarzone jest przede wszystkim z muzyką, ale platforma usilnie stara się zmienić nastawienie swoich użytkowników, dla których przygotowuje nową ofertę. Ta, oczywiście, związana jest z drugim rodzajem treści dostępnych na Spotify, czyli podcastami.

Podcasty w Spotify. Jak słuchać, pobierać i szukać?

Początkowa niepewność i badanie rynku przeobraziły się w konkretne i dynamiczne działania, które doprowadziły nie tylko do stworzenia dedykowanej podcastom sekcji w aplikacji czy wzbogacenia oferty o tysiące lub dziesiątki tysięcy nowych tytułów, ale przede wszystkim ogromnych inwestycji. Spotify podpisało lukratywne umowy z wieloma twórcami, wykupiło na wyłączność popularne podcasty i planuje premiery kolejnych, zupełnie nowych.

Podcasty były, są i powinny pozostać darmowe

Rynek, który do tej pory słynął z otwartości, swobody i darmowych treści, staje się teraz kalką pozostałych branż, jak seriale i filmy. W grę zaczynają wchodzić przeogromne pieniądze, setki milionów i miliardy dolarów, a platformy online myślą przede wszystkim o tym, by wybić za pomocą posiadanych na wyłączność treści.

Porównujemy Spotify i Apple Music – co jest lepsze?

Dotychczas, podcasty były darmowymi audycjami w Internecie, tworzonymi głównie przez pasjonatów dla pasjonatów, ale sytuacja zmieniła się diametralnie i obecnie mamy do czynienia z dużymi, profesjonalnymi projektami, za którymi stoją znane nazwiska i marki (np. Obamowie oraz słuchowiska z superbohaterami komiksów DC, jak Batman i inni). Dodatkowo, treści te trafiają tylko na jedną platformę, nie dysponujemy swobodą ich odsłuchu w dowolnej aplikacji, a wkrótce najwięksi pozamykają je za (dodatkowymi) paywallami.

Nie tylko Spotify myśli o zarabianiu na podcastach

O zakusach Apple na rynek podcastów mówi się od wielu miesięcy, a przecież ich aplikacja Podcasty jest jedną z najpopularniejszych na świecie. Wprowadzenie opłat za dostęp do wybranych treści byłoby wręcz rewolucją, ale jeśli inni zdecydują się na taki krok, to Apple będzie jeszcze bardziej zdecydowane w swoich działaniach. Spotify może dać sygnał do wykonania takiego ruchu już w tym roku, ponieważ wcześniejsze ankiety i testy, a także ostatnie ruchy mogą skutkować wdrożeniem nawet kilku płatnych planów. Ich cena, według informacji udzielanych przez zapytanych użytkowników, wahała się pomiędzy 3 a 8 dolarami, lecz warto zaznaczyć, że podstawowa subskrypcja (muzyczna) kosztuje w dolarach 9,99 miesięcznie.

Czekaliśmy na to latami! Spotify odtworzy Wasze MP3 z telefonu

Płatne podcasty na Spotify - coraz więcej pytań

Pytań i wątpliwości odnośnie modelu płatnego w przypadku podcastów jest naprawdę mnóstwo. Czy płatne będą tylko te treści na wyłączność, czy za dostęp do wszystkich materiałów przyjdzie nam płacić każdego miesiąca? W jaki sposób należy podzielić ofertę i rozliczać się z twórcami? Czy pod uwagę powinny być brane także inne aspekty, jak wcześniejszy dostęp?

Ja nie odpalę Spotify na 17-letnim iPodzie? Potrzymaj mi piwo…

Zasadne wydają się też być stawiane pytania o nazewnictwo nowych, płatnych treści, bo z założenia podcasty są materiałami darmowymi - tutaj mowa będzie o audycjach premium. Inną ważną kwestią jest też darmowy plan Spotify, z którego firma nie zrezygnuje w najbliższej przyszłości, ale trudno powiedzieć, jaki stosunek platforma przyjmie względem podcastów.

Ile Spotify zdoła wycisnąć z podcastów po takich inwestycjach?

Inwestorzy z pewnością są bardzo ciekawi, w jaki sposób Spotify planuje to rozegrać, bo wszyscy mają w pamięci kilkuset milionowe inwestycje w podcasty. Wzrost ich popularności na Spotify jest zauważalny, podobnie jak coraz to większa liczba użytkowników. W sumie programów na Spotify jest już ponad 2 miliony, a grupa słuchaczy odtwarzających podcasty na platformie wzrosła w Q4 2020 roku do 25% z 22% z poprzedniego kwartału. Nie wszyscy są zadowoleni, bo w dzień po ogłoszeniu wyników finansowych cena akcji Spotify spadła.

 

 

Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu