Polska

Polaków nie interesują podcasty? Dane Spotify mówią co innego

Piotr Kurek
Polaków nie interesują podcasty? Dane Spotify mówią co innego
5

Spotify umacnia swoją pozycję wśród aplikacji podcastowych. Polska też ma w tym swój udział. W pierwszym półroczu 2020 roku, według danych Spotify, w naszym kraju wysłuchano ponad 300 proc. więcej godzin podcastów niż w analogicznym okresie ubiegłego roku.

Pod koniec lipca Spotify udostępniło wyniki za ostatni kwartał. Serwis zaliczył stabilny wzrost zarówno aktywnych użytkowników jak i przychodów, co pozwala zakładać, że prognozowane wyniki za ten rok mają szansę się potwierdzić. 286 milionów aktywnych użytkowników, ponad 1,8 mld dolarów przychodów i 130 milionów subskrybentów wersji Premium robi wrażenie — tym bardziej, że mówimy o okresie pandemii koronawirusa. Spotify to już nie tylko muzyka. Serwis mocno promuje podcasty i z każdym kolejnym miesiącem oferuje coraz lepsze rozwiązania pozwalające na wygodne słuchanie ulubionych audycji internetowych oraz odkrywania nowych, nieznanych wcześniej autorów — także tych, którzy swoje podcasty przygotowują wyłącznie z myślą o Spotify.

Zobacz też: Jest ich coraz więcej i słucha się coraz wygodniej – podcasty w Spotify

Dane dostarczone przez Voxnest i udostępnione przez Spotify wskazują rosnące trendy zainteresowania podcastami na platformie Spotify. Z końcem kwietnia na całym świecie zaobserwowano wzrosty odtwarzania audycji internetowych na poziomie 42 procent. W samej Europie ich popularność wzrosła aż o 53 procent w porównaniu z okresem poprzednim.

Spotify. Najpopularniejsze podcasty w Polsce, w pierwszym półroczu 2020 r. (do 19 kwietnia)

Jak podaje Voxnest, Polska znalazła się na liście 10. najszybciej rozwijających się rynków podcastowych na świecie. Informacje te potwierdza też Spotify. W okresie od stycznia do czerwca bieżącego roku zaobserwowano wzrost ilości odtworzeń podcastów w Polsce aż o 300 proc. w porównaniu do pierwszego półrocza poprzedniego roku. W pierwszym półroczu największą popularnością cieszyły się kategorie: komedia, historie, sztuka i rozrywka, wiadomości i polityka, edukacja. A jak wygląda pierwsza dziesiątka najchętniej słuchanych podcastów?

  1. Dwóch Typów Podcast
  2. Kryminatorium
  3. Ja i moje przyjaciółki idiotki
  4. Tu Okuniewska
  5. Rock i Borys
  6. Rozmowy: Wojewódzki & Kędzierski
  7. Karol Paciorek
  8. Piąte: Nie zabijaj
  9. Prawdziwe Zbrodnie
  10. Dział Zagraniczny

W chwili obecnej na platformie Spotify znajdziecie ponad milion dostępnych podcastów. W ostatnim czasie serwis zaprezentował ponad 400 oryginalnych podcastów. W przygotowaniu są też audycje na wyłączność stworzone we współpracy z Joe Roganem, Michelle Obamą, czy Kim Kardashian. Te w pierwszych miesiącach mają być dostępne na innych platformach, choć docelowo posłuchacie ich tylko na Spotify. Na polskim też się pojawią nowe podcasty. Jak podaje Spotify, są to m.in. Słuchaj, nie uwierzysz!, Historie Potłuczone, czy Co-Drive.

Zobacz też: Spotify szykuje przełom, ale nie tam, gdzie trzeba. Tę nowość wykorzystałbym zupełnie inaczej

Przyznam szczerze, że nie korzystam ze Spotify do słuchania podcastów — jestem wierny Pocket Casts. Nie oznacza to wcale, że nie przyjdzie czas, w którym przesiądę się całkowicie na ten serwis. Widać, że Szwedzi mocno wierzą w swój pomysł promowania podcastów, który z każdym miesiącem staje się ciekawszym miejscem dla twórców, jak i odbiorców szukających ciekawych i angażujących audycji.

Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu