Motoryzacja

Na szczycie gamy iV: Skoda Enyaq iV to elektryczny i praktyczny SUV

Tomasz Niechaj
Na szczycie gamy iV: Skoda Enyaq iV to elektryczny i praktyczny SUV
Reklama

Oznaczenie „iV” przeznaczone jest dla elektrycznych bądź zelektryfikowanych samochodów Skoda. W ramach tej gamy znajdziemy między innymi takie samochody jak: Octavia RS iV, Superb iV (hybrydy Plug-In z około 60-kilometrowym zasięgiem w trybie bezemisyjnym), jak i w pełni elektryczne modele, do których zalicza się CITIGOe iV jak i flagową nowość: Enyaq iV – w pełni elektryczny i przestronny SUV, który znajduje się na szczycie gamy iV.


Reklama

Rodzina samochodów iV to przede wszystkim zapowiedź – elektrycznej – przyszłości Skody, która już się rozpoczęła. Mocnym wejściem był pokazany początkiem 2019 roku koncepcyjny i w pełni elektryczny Vision iV:

Chwilę później dołączyły do niej, już jak najbardziej produkcyjne: Skoda Superb iV (hybryda Plug-In) oraz pierwszy w pełni elektryczny samochód seryjnie produkowany: Skoda CITIGOe iV z zasięgiem wynoszącym około 260 km. Jednocześnie ogłoszona została „Strategia 2025”, która mówi, że do 2025 roku w ofercie Skody pojawi się 10 zelektryfikowanych samochodów, a w tym aż 6 w pełni elektrycznych. Jak wygląda realizacja tego planu i czym charakteryzują się te dwie grupy aut?


iV: hybrydy Plug-In

Samochody hybrydowe typu Plug-In wydają się bezpieczną opcją pośrednią pomiędzy w pełni elektrycznym napędem, a spalinowym. Takie auta umożliwiają bezemisyjną jazdę po mieście (zasięg około 60 km z całkowicie wyłączoną jednostką spalinową), a z drugiej nie ograniczają kierowcy w dalszych podróżach gdyż pod maską wciąż znajduje się silnik benzynowy. Obecnie Skoda ma trzy takie samochody w ofercie: Superb iV oraz Octavia iV (także w odmianie RS iV).




We wszystkich przypadkach zespół napędowy składa się z silnika benzynowego 1.4 TSI (specjalnie przystosowanego), jednostki elektrycznej znajdującej się przed 2-sprzęgłową skrzynią DSG, a także zestawem akumulatorów o pojemności 13 kWh. Cały zespół oferuje – zależnie od wersji – 204, 218 lub 245 KM, odpowiednio: Octavia iV, Superb iV oraz Octavia RS iV. We wszystkich trzech autach, możemy liczyć na mniej więcej 60 km w pełni elektrycznego zasięgu, co w zupełności wystarcza do codziennego podróżowania pomiędzy domem, a biurem:

Wspomniana elastyczność hybryd Plug-In przekłada się na to, że taki Superb iV czy Octavia iV jako wygodne samochody rodzinne są w stanie, bezproblemowo i bez stresowania się o dostępność ładowarek po drodze, przejechać dystans przekraczający 800 km. Co ważne, nawet na tak długiej trasie zużycie paliwa jest bardzo niskie, także po wyczerpaniu akumulatorów. Jednocześnie kierowca ma cały czas dostęp do dużej, bo przekraczającej 200 KM (245 w Octavii RS iV), mocy umożliwiającej dynamiczną jazdę.

Reklama


Z powyższych powodów hybrydowe samochody Skody z rodziny iV oferują bardzo niski koszt codziennego podróżowania. 50 km po mieście (tyle maksymalnie pokonuje przeciętny europejski kierowca) kosztuje w Octavii RS iV około 5-6 zł (zależnie od taryfy elektrycznej, z której korzystamy), co jest wynikiem zupełnie nieosiągalnym dla samochodów wyposażonych jedynie w silnik spalinowy.

Reklama

iV: w pełni elektryczna CITIGOe IV

Skoda CITIGOe iV to propozycja dla osób, które zdecydowało się już na całkowite przejście na elektryczną motoryzację, przynajmniej jeśli chodzi o miejskie podróżowanie. Tego typu auto często jest drugim pojazdem w rodzinie, które używane jest przede wszystkim do codziennego, miejskiego podróżowania. Bezemisyjny zasięg wynosi 260 km, co realnie oznacza, że auto może być ładowane w zasadzie raz w tygodniu w takim scenariuszu użytkowania.




Na szczycie gamy iV: Skoda Enyaq iV

Skoda Enyaq iV to bardzo praktyczny, a przez to rodzinny i oczywiście w pełni elektryczny SUV o zasięgu wynoszącym nawet 510 km (wg cyklu WLTP). Już na pierwszy rzut oka widać, że czerpie on pełnymi garściami z nowoczesnej i atrakcyjnej stylizacji przedstawionego na początku 2019 roku Vision iV!


Enyaq iV będzie oferowany w kilku wariantach różniących się mocą silnika, wielkością baterii, a także napędem (tylny bądź 4×4). To niezwykle zaawansowana konstrukcja wyposażona w wydajne i asynchroniczne silniki elektryczne, a także pojemny zespół akumulatorów znajdujący się w podłodze pojazdu. Oferowana do tego auta pompa ciepła znacząco poprawia wydajność klimatyzacji i tym samym ogranicza zużycie energii.

Reklama




Jak na flagowy samochód przystało, Enyaq iV oferuje naprawdę wysokie parametry. W najwyższej jego wersji – RS – dwa silniki (napęd 4×4) o mocy 306 KM rozpędzają auto od 0 do 100 km/h w 6,2 s! Świetny wynik jak na tak przestronnego i praktycznego SUV-a.


Skoda Enyaq iV imponuje również pod względem szybkości ładowania. Choć najczęściej energię uzupełnia się ze źródła prądu przemiennego (np. zainstalowanej w garażu stacji „Wall-Box”) o mocy 7,2 lub 11 kW, to w razie potrzeby – np. w dłuższej trasie – ładować można ze źródła prądu stałego o mocy 125 kW, co pozwoli na uzyskanie 80% stanu akumulatorów (startując z poziomu 5%) w zaledwie 38 minut! Przeczytaj więcej na temat zaawansowanych rozwiązań w Enyaq iV.

Materiał powstał we współpracy z marką ŠKODA


Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu

Reklama