Social Media

Social media w Europie rozbrojone z najpotężniejszej funkcji. Wszyscy na tym skorzystamy

Piotr Kurek
Social media w Europie rozbrojone z najpotężniejszej funkcji. Wszyscy na tym skorzystamy
4

Dziś wchodzą w życie przepisy Aktu o usługach cyfrowych. A to oznacza, że największe platformy internetowe będą musiały m.in. udostępnić użytkownikom nowe narzędzia, dzięki którym zagwarantują sobie prawo do odzyskania konta lub skasowanych treści.

Na temat samego Aktu o usługach cyfrowych pisaliśmy wielokrotnie. Wraz z Aktem o rynkach cyfrowych, nowe regulacje Unijne nakładają na dostawców dodatkowe obowiązki, a na użytkowników dodatkowe praw. To one wprowadzają także dodatkowe narzędzia i mechanizmy narzucające na największe platformy internetowe konieczność przeciwdziałania i szybkiego reagowania np. na pojawiające się w sieci materiały o charakterze dezinformacyjnym. W ramach aktów powołani zostali także tzw. strażnicy dostępu. Pierwszymi firmami z nowymi obowiązkami są m.in. Alphabet (Google), Amazon, Apple, ByteDance (TikTok), Meta, (Facebook, itp.), Microsoft i Samsung.

Źródło: Depositphotos

Teraz przyszła pora na wprowadzenie w życie przepisów wynikających z Aktu o usługach cyfrowych. Wśród nich jest zagwarantowanie jasnych kryteriów usuwania treści z Internetu oraz zapewnienie efektywnej ścieżki odwoławczej w przypadku zablokowania użytkowników i ich publikacji. Wprowadzone zapisy mają chronić tzw. przestrzeń cyfrową przed rozpowszechnianiem w niej nielegalnych treści oraz zapewniają ochronę praw podstawowych internautów. Przepisy wymuszają też na platformach stworzenie mechanizmów, które pozwolą odwołać się od niezrozumiałych decyzji o usunięciu konta lub treści na nich zamieszczanych.

Na co mogą liczyć użytkownicy Facebooka i innych mediów społecznościowych?

Przepisy aktu o usługach cyfrowych wpłyną na wzmocnienie:

  • warunków korzystania z usług, poprzez jasne i przystępnie napisane informacje o ograniczeniach w publikowaniu treści przez użytkowników oraz dostępne środki odwoławcze dla użytkowników
  • formułowania uzasadnień, czyli wyjaśnień dlaczego treść lub konto zostały zablokowane lub usunięte (takie uzasadnienie powinno być napisane przystępnym językiem)
  • wewnętrznego systemu rozpatrywania skarg, poprzez zapewnienie odbiorcom usługi dostępu do bezpłatnego, elektronicznego  wewnętrznego systemu rozpatrywania skarg wraz z informacją zwrotną od platformy o sposobie rozstrzygnięcia takiej skargi
Źródło: Depositphotos

A na co mogą liczyć sami użytkownicy?

  1. możliwość odwołania się od decyzji platformy - platforma ma obowiązek rozpatrywać odwołania użytkowników w ramach wewnętrznego systemu rozpatrywania skarg, a każde takie zgłoszenie będzie musiało być starannie przetworzone
  2. konieczność szczegółowego poinformowani o decyzji - platforma powinna uzasadnić swoje decyzje przystępnym dla użytkownika językiem. Razem z decyzją o blokadzie lub usunięciu treści muszą być przekazane informacje o przysługujących możliwościach odwoławczych
  3. Jasne i czytelne informacje o dozwolonych do publikowania treści - platformy mają obowiązek publikowania jasnych i przystępnie napisanych informacji o ograniczeniach w publikowaniu treści przez użytkowników, oraz informować o dostępnych środkach odwoławczych
  4. możliwość zgłaszania nielegalnych treści - jeśli użytkownicy znajdą na platformie internetowej treści, takie jak bezprawna nienawiść czy przemoc, mają oni prawo zareagować i to zgłosić. Platformy są zobowiązane do skutecznego reagowania na takie zgłoszenia i podejmowania dalszych kroków.

Jak to działa na Facebooku? Serwis przygotował zestaw wytycznych i szczegółów o mechanizmach odwoławczych, z którymi warto się zapoznać. Na stronach FB znajdziecie też informacje o sposobach odzyskiwania zablokowanych kont, niedozwolonych treściach oraz takich oraz tego, w jaki sposób zgłaszać skargi na nielegalne treści. Podobne informacje powinni podawać inne platformy społecznościowe.

Korzystasz z mediów społecznościowych? Masz teraz więcej praw

Co ciekawe, wraz z wprowadzeniem Aktu o isługach cyfrowych, Ministerstwo Cyfryzacji rezygnuje ze swojego programu "Odwołaj się od decyzji portalu", który pomagał użytkownikom serwisów społecznościowych.

Portal społecznościowy zablokował twoje konto lub usunął wpisy na profilu, a twoja reklamacja nie poskutkowała? Jeśli nie zgadzasz się z decyzją portalu, zgłoś to przez internet - pomożemy ci złożyć odwołanie.

- co prawda usługa ta dotyczyła wyłącznie Facebooka i pozwalała na zgłoszenie odwołania w sprawie treści, które naszym zdaniem portal usunął bezpodstawnie. Nie dotyczyło to jednak postów niezgodnych z prawem i naruszających regulamin portalu. Odwołanie składane było z pomocą specjalnego formularza podpisywanego profilem zaufanym. Po wejściu w życie DSA (aktu o usługach cyfrowych, platformy społecznościowe muszą oferować możliwość złożenia odwołania bezpośrednio. Dostawcy tego typu usług mają obowiązek rozpatrywać odwołania użytkowników w ramach wewnętrznego systemu rozpatrywania skarg.

Stock image from Depositphotos

Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu