Felietony

To koniec metaverse? Wielkie pieniądze nie gwarantują sukcesu

Kacper Cembrowski
To koniec metaverse? Wielkie pieniądze nie gwarantują sukcesu
Reklama

Ogromne inwestycje, zainteresowanie największych firm, kolosalne plany i… zero sukcesów. Metaverse to porażka.

Plan był dobry, gorzej z wykonaniem

Metaverse to koncepcja wirtualnego świata lub przestrzeni cyfrowej, w której ludzie mogą tworzyć projekty, pracować w wirtualnych biurach czy prowadzić życie towarzyskie w cyberprzestrzeni za pośrednictwem swoich avatarów. Jest to idea rozwijana od wielu lat, ale stała się szczególnie popularna w kontekście rozwoju technologii wirtualnej rzeczywistości (VR), rozszerzonej rzeczywistości (AR), gier online, społeczności wirtualnych i innych technologii związanych z interakcją cyfrową. Pojęcie metaverse jest często kojarzone z ideą stworzenia jednego ogromnego, połączonego świata wirtualnego, w którym użytkownicy mogą spędzać czas, realizować różne cele i uczestniczyć w różnych aktywnościach. Brzmi to naprawdę atrakcyjnie.

Reklama

Polecamy na Geekweek: SpaceX idzie po rekord. W przyszłym roku chce realizować misje co kilka dni

Źródło: Depositphotos

W październiku 2021 roku firma Meta (wcześniej Facebook) ogłosiła swoje zaangażowanie w rozwijanie metaverse. CEO Mety, Mark Zuckerberg, przedstawił plany firmy dotyczące stawiania przede wszystkim na rozwój tej technologii; w związku z tym Meta zamierzała zainwestować znaczące środki w rozwijanie technologii metaverse. Można powiedzieć, że CEO Mety niemal popadł w obsesję na punkcie metaverse i pomimo najwolniejszego rozwoju firmy od wielu lat (Meta przeżywała spory kryzys i właściwie do tej pory nie jest w doskonałej kondycji), nadal inwestował ogromne pieniądze w dział Reality Labs, zajmujący się produkowaniem gogli Oculus Quest i przyszłym projektem gogli AR. Warto tu zaznaczyć, że ten oddział w ciągu jednego kwartału był w stanie stracić nawet 3 miliardy dolarów, co było rekordowym blamażem.

Problemy, problemy Zuckerberga

Tragiczne wyniki, dominacja TikToka na rynku social mediów, brak przekonania inwestorów względem metaverse i wolny rozwój cyfrowego wszechświata sprawił, że Meta była zmuszona zwolnić tempo niektórych inwestycji, a wkrótce również zwolniła mnóstwo pracowników. Wszystkie te wydarzenia sprawiają wrażenie, że Meta wyraźnie się zagubiła na swojej nowej ścieżce. Firma, która kiedyś prężnie się rozwijała w kwestii mediów społecznościowych, odbiła całkowicie w tworzenie przyszłościowego interesu, jakim jest (a właściwie miało być) metaverse. Zuckerberg poświęcił się temu w 100 procentach, tracąc fotel lidera w social mediach, przegrywając sromotnie z wcześniej wspomnianym TikTokiem.

Źródło: Depositphotos

Metaverse, które miało być ogromnym i przełomowym projektem, nie może do dzisiaj tak naprawdę wystartować. Od 2021 roku całość stoi w miejscu, chociaż był moment, że zyskała sporą popularność ze względu na bycie ważną częścią Web3 (zaraz obok tokenów NFT, kryptowalut i blockchaina), oraz wsparcie wielkich graczy na rynku — w końcu był moment, że w ten projekt uwierzyły takie firmy jak Epic Games, Unity, Roblox czy Shopify. Swego czasu nawet Nike kupiło RTFKT Studios — wiodącą markę, wykorzystującą innowacje w celu dostarczania kolekcji nowej generacji, łączących w sobie kulturę i gaming. Sneakersy oraz avatary tworzone przez firmę sprzedawane są w formie tokenów NFT, które później dumnie można nosić w metaverse.

Niedługo później, na fali popularności metaverse, swoich sił spróbował również adidas przy współpracy z Pradą. Unikalna kolekcja powstała we współpracy z Zachem Liebermanem i innymi twórcami mody, designerami i osobami zaangażowanymi w kryptowaluty, a całość była inspirowana fizyczną kolekcją Re-Nylon. Projekt miał ułatwić edukację nowych społeczności związanych ze sztuką, modą i nie tylko.

Źródło: Depositphotos

Następnie w metaverse pojawiły się restauracje McDonald’s, sklepy H&M, Warner Music, kolekcje Gucci i mnóstwo innych sklepów odzieżowych — ba, w końcu odbył się tam nawet Fashion Week, gdzie mogliśmy obejrzeć kolekcje takich firm jak Dolce & Gabbana, Tommy Hilfiger, COACH, adidas, DKNY, Vogue Singapore, Monnier Paris, DUNDAS, Phygicode Dress czy Balenciaga. Tegoroczny Fashion Week okazał się klapą i nudnym wydarzeniem, które nie zachęciło do siebie specjalnie wielu ludzi. I tak można opisać cały ten projekt.

Meta przechodzi na AI? Nowe plany firmy i kolejne zwolnienia

Niedawno informowaliśmy, że Meta zdecydowała się pójść w stronę sztucznej inteligencji; czyli zrobić dokładnie to, co wszyscy. Po wielkim sukcesie OpenAI, rewolucyjnym ChatGPT, DALL-E czy Midjourney, wszyscy chcą spróbować swoich sił w AI — Meta również, po cichu wycofując się z pomysłu metaverse. W lutym Mark Zuckerberg powiedział, że Meta łączy swoje obecne zespoły AI, aby stworzyć jedną grupę, której celem będzie znaczne zwiększenie prac w tym obszarze. Właściciel Mety nie planuje więc nie podążać za obecnymi trendami i zajawiał, że SI będzie wykorzystane we wszystkich produktach firmy — wliczając w to Facebooka, Instagrama czy WhatsAppa:

Reklama

Zaczynamy od połączenia wielu zespołów pracujących nad generatywną sztuczną inteligencją w całej firmie w jedną grupę skupioną na budowaniu wspaniałych doświadczeń związanych z tą technologią we wszystkich naszych różnych produktach.

Zaledwie kilka dni temu Reuters doniósł, że Meta planuje zwolnić pracowników w dziale Reality Labs. Pracownicy mieli zostali poinformowani o zwolnieniach w poście na wewnętrznym forum dyskusyjnym Meta Workplace. Reuters nie był jednak w stanie określić tego, ile pracowników ma zostać zwolnionych — a według źródeł po poprzednich cięciach było tam zatrudnionych około 600 pracowników.

Reklama

Wygląda więc na to, że metaverse zostało po cichu uznane za porażkę nawet przez największego pasjonata i miłośnika tej technologii. Jeśli po tylu staraniach, już i tak wielu zwolnieniach, ogromnych inwestycjach oraz rozmowach z potencjalnymi inwestorami (oraz ich brakiem zaufania do cyfrowego świata), Zuckerberg decyduje się na kolejne cięcia w dziale Reality Labs, to sam przestaje w to wierzyć. Pytanie tylko, dlaczego tak późno przejrzał na oczy.

Źródło: Depositphotos

Stock Image from Depositphotos

Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu

Reklama