Sztuczna inteligencja

Czy Polacy polubili sztuczną inteligencję? Te dane nie pozostawiają wątpliwości

Grzegorz Ułan
Czy Polacy polubili sztuczną inteligencję? Te dane nie pozostawiają wątpliwości
Reklama

To już nie tylko zjawisko czy ciekawostka, najnowsze i w zasadzie pierwsze tak obszerne i szczegółowe dane Gemiusa pokazują, że ChatGPT stał się narzędziem do codziennego użytku, jak przeglądarka czy wyszukiwarka w rękach milionów Polaków. Kiedy to się wydarzyło? Można powiedzieć, że tak naprawdę i na tak dużą skalę - dopiero w tym roku.

Jeszcze w styczniu tego roku z ChataGPT korzystało w Polsce 3,6 mln RU (realni użytkownicy). Wprawdzie wówczas w pomiarze Gemiusa nie była brana pod uwagę aplikacja mobilna, dodano ją pod koniec lutego, ale dane z kolejnych miesięcy pokazują istny boom i ogromny wzrost popularności ChataGPT.

Reklama

Bartosz Wójcik - Insights & Marketing Expert:

Pierwsze półrocze 2025 roku pokazuje, że generatywna sztuczna inteligencja nie jest już zjawiskiem niszowym w Polsce, a narzędzia takie jak ChatGPT stają się elementem codziennego życia milionów internautów. Technologia, która jeszcze niedawno była wykorzystywane przez entuzjastów, w ciągu kilku miesięcy trafiła do masowego odbiorcy, wyznaczając nowy standard w sposobie pozyskiwania informacji i interakcji online.

Na koniec czerwca 2025 roku z wersji przeglądarkowej i z aplikacji mobilnej ChataGPT korzystało już 9,3 mln RU!

Tym samym ChatGPT osiągnął zasięg w Polsce na poziomie aż 31,37% - to co trzeci internauta w naszym kraju i niemal co trzeci Polak w populacji 7-75 lat (28,6%). Niewiele większy zasięg ma on w USA (34%).

Marcin Niemczyk - doradca zarządu PBI:

Dynamika wzrostu w pierwszym półroczu 2025 roku pozwala jednak przypuszczać, że zasięg w ponad 1/3 populacji zostanie osiągnięty jeszcze w tym roku. Pomimo dość licznej konkurencji marka Chat GPT uległa zjawisku apelatywizacji, stając się w Polsce synonimem zaawansowanego chatbota AI.

Jak dużo czasu spędzamy już na stronie ChataGPT lub w aplikacji mobilnej? Nie jest to tak stabilny wzrost jak w przypadku liczby użytkowników, notuje się sporo wahań. Aczkolwiek czas ten urósł z nieco ponad godziny na początku roku do 130 minut w maju, ze spadkiem zaangażowania w czerwcu do średnio 113 minut.

Reklama

Przy czym czas spędzony na www wyniósł tu 2 godziny i 8 minut, a w aplikacji mobilnej 1 godzina i 40 minut, co może świadczyć o dużym wykorzystaniu ChataGPT w pracy czy w nauce.

Kto najczęściej korzysta z tego chatbota? To już dane tylko z czerwca tego roku i największy udział mają tu użytkownicy w wieku pomiędzy 25 a 34 lata, z czego nieco większą reprezentację mają kobiety: 4 930 308, mężczyźni: 4 402 512.

Reklama

Jeśli chodzi o miejsce zamieszkania, górują tu mieszkańcy wsi. Z kolei w przypadku wykształcenia, ChatGPT najpopularniejszy jest wsród osób z średnim i wyższym wykształceniem. Sporą reprezentację mają tu też osoby z podstawowym lub niepełnym średnim wykształceniem.

Ciekawie prezentują się też dane z czerwca jeśli chodzi o zasięg ChataGPT, bo dociera on już do przeszło połowy internautów w wieku pomiędzy 7 a 14 lat, nieco poniżej połowa zasięgu dotyczy osób w wieku 15-24 lat i 25-34 lata.

W podziale na płeć z kolei, większe dotarcie jest po stronie kobiet niż mężczyzn - 32,22% vs 30,47% oraz do mieszkańców miast powyżej 500 tysięcy (30,29%), z brakiem lub niepełnym wykształceniem (51,24%).
--
Raport powstał na podstawie badania Mediapanel realizowanego przez Gemius i Polskie Badania Internetu. Analizie poddano brand ChatGPT (wersję WWW oraz aplikację mobilną). Dane dla aplikacji mobilnej ChatGPT są dostępne w badaniu od 26 lutego 2025. Wcześniejsze dane uwzględniają tylko dane dla wersji przeglądarkowej.
Źródło Gemius.
Stock Image from Depositphotos.

Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu

Reklama