Rzeczywistość rozszerzona

7 wielkich firm, które już są w metaverse, a Ty ciągle nie

Kacper Cembrowski
22

Metaverse to bez dwóch zdań intrygujący projekt. Wizja wirtualnego wszechświata jest jednocześnie ekscytująca i przerażająca, chociaż z każdym dniem wszyscy się z nią bardziej oswajamy. Nie można jednak nie odnieść wrażenia, że metaverse stało się dosłownie obsesją dużych firm.

Co chwile dostajemy informacje, że dana firma wchodzi do metaverse, planuje otwierać tam swoje lokale lub rusza z produkcją najróżniejszych przedmiotów w formie NFT. Najzabawniejsze jednak jest to, że metaverse w istocie jeszcze nie wystartowało. Z tej okazji postanowiliśmy przygotować zestawienie 7 firm, które już są w metaverse, mimo, że nas tam nie ma.

Nike, adidas i Prada

Nike jakiś czas temu ogłosiło, że kupuje RTFKT Studios - wiodącą markę, wykorzystującą innowacje w celu dostarczania kolekcji nowej generacji, łączących w sobie kulturę i gaming. Sneakersy oraz avatary tworzone przez firmę będą sprzedawane w formie tokenów NFT, które później dumnie będziemy mogli nosić w metaverse. Swoosh zagości nawet w wirtualnym świecie.

W NFT i metaverse swoich sił spróbował również adidas przy współpracy z Pradą. Unikalna kolekcja powstała we współpracy z Zachem Liebermanem i innymi twórcami mody, designerami i osobami zaangażowanymi w kryptowaluty, a całość była inspirowana fizyczną kolekcją Re-Nylon. Projekt miał ułatwić edukację nowych społeczności związanych ze sztuką, modą i nie tylko.

Gucci

Gucci to symbol high fashion. Włoską markę znają wszyscy - i nie zmieni się to nawet w metaverse. Gucci ogłosiło współpracę z firmą Superplastic, tworząc kolekcję SuperGucci - połączenie fizycznych i cyfrowych przedmiotów. Tokeny NFT są inspirowane charakterystycznymi projektami i wzorami Gucci, zrekonstruowanymi dla animowanych internetowych celebrytów, Janky i Guggimon - postaci stworzonych przez Superplastic. Pokazy haute couture w metaverse coraz bliżej? Niewykluczone.

H&M

Jest high fashion, jest i normalna sieciówka. Firma odzieżowa poważnie myśli nad lokalami w metaverse, które miałyby powstać przy współpracy z firmą CEEK VR. Chociaż H&M nie podjęło żadnych oficjalnych kroków, to przyznaje, że jest taki pomysł. Biorąc pod uwagę obecność pozostałych marek odzieżowych w świecie Web3, H&M również powinno tam wkroczyć - jeśli miałbym kupić jakąś koszulkę w postaci NFT, byłoby to pierwsze miejsce, do którego bym się udał.

McDonald’s

W metaverse oficjalnie będziemy mogli odwiedzić McDonald’s. Amerykańska firma zgłosiła już do Urzędu Patentów i Znaków Towarowych kilkanaście wniosków o dotyczących opatentowania znaków towarowych McDonald’s w świecie Web3. Posiłki oraz napoje mają być sprzedawane w formie NFT, a w restauracjach mają dziać się różne eventy, w tym koncerty. W głowach wielu (w tym mojej) pewnie rodzi teraz jedno ważne pytanie - czy w metaverse będzie Burger Drwala?

Warner Music

Do metaverse wkracza również Warner Music przy współpracy z firmą The Sandbox. Celem jest stworzenie świata o tematyce muzycznej, który ma wnieść niesamowite występy oraz ogromne i efektowne koncerty na wyższy poziom. To jest akurat jeden z ciekawszych konceptów - już Fortnite pokazał, że koncerty naprawdę mogą mieć ogromną moc w wirtualnym świecie - a oglądając to wszystko z perspektywy pierwszej osoby w headsecie VR, całość może być jeszcze bardziej niesamowita.

JP Morgan Chase

JP Morgan to pierwszy bank, który otworzył swój lokal w metaverse. Firma bardzo optymistycznie patrzy na możliwość działalności w wirtualnym wszechświecie, twierdząc, że świadczenie codziennych usług bankowych w metaverse może być tak samo skuteczne, jak w prawdziwym życiu. Dość odważne stwierdzenie, trzeba przyznać. Czy tak faktycznie będzie? Dowiemy się wkrótce.

Nieruchomości

W metaverse możemy również kupować… nieruchomości. Wirtualne mieszkania w ostatnim czasie zwiększyły swoją wartość nawet o 500%, a to głównie za sprawą coraz większej popularności metaverse i ilości celebrytów, którzy zaczynają się interesować Web3. Ceny mieszkań w metaverse sięgają nawet kilku milionów dolarów.

Lista firm i możliwości robi spore wrażenie. W tym momencie bez problemu można wydawać ogromne pieniądze na wirtualne ubrania, dzieła sztuki, nieruchomości czy wkrótce nawet kanapki Big Mac… nadal jednak nie możemy znaleźć się w metaverse. Trzeba przyznać, że cały metaverse obrał dość ciekawy kierunek - oby faktycznie zamysł wirtualnego wszechświata okazał się sukcesem, bo w innym przypadku okaże się, że największe firmy kupiły kota w worku.

Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu