Jak wypadamy na tle Europy, jeśli chodzi o kwestię posiadania konta e-mail? W Polsce aż 35% mieszkańców go nie posiada, podczas gdy w niektórych krajach co najmniej 90% ludności korzysta ze skrzynki e-mail.
Mogłoby się wydawać, że posiadanie adresu e-mail jest naprawdę powszechne, ale według danych z Eurostatu tak wcale nie jest. Statystyki wskazują, że około 1/3 Polaków nie posiada skrzynki e-mail, co oczywiście oznacza, że nie korzystają oni z całego szeregu usług online, które wymagają takowego do założenia konta i logowania. W tabeli znalazły się też kraje, gdzie odsetek osób posiadających konto e-mail jest jeszcze mniejsze - Polsce to około 65%, natomiast w Kosowie 29%, Turcji 34%, a w Bośni i Hercegowinie 37%.
Elektryczne hulajnogi nie będą już porzucane byle gdzie. Stolica dyktuje nowe zasady operatorom
Przybywa polskich użytkowników e-maila, ale...
Na tle niektórych europejskich krajów nie wypadamy zbyt korzystnie, ponieważ w Holandii, Szwecji czy Finlandii co najmniej 90% społeczeństwa posiada skrzynkę e-mail. Ale wyprzedzają nas także Czesi (82%), Węgrzy, Litwini (72%) i Słowacy (71%), więc wielu naszych bezpośrednich sąsiadów. Jednak to nie brak dostępu do Internetu mógłby być głównym czynnikiem decydującym o nieposiadaniu konta e-mail, ponieważ tylko 83% internautów w naszym kraju posiada taką skrzynkę.
Notujemy wzrosty, to prawda, w ciągu 5 ostatnich lat liczba użytkowników e-maila w Polsce wzrosła o 11%, a co więcej Eurostat wskazuje, że częściej komunikujemy się za pomocą e-maila, aniżeli przy użyciu mediów społecznościowych czy wideorozmów. Jak niewielką kroplą w morzu jesteśmy pokazuje globalna liczba użytkowników e-maila, która wynosi około 4 mld, a do 2025 roku ma ich jeszcze przybyć 600 mln.
mojeIKP – polski rząd sfinansował następną zbędną aplikację na smartfona
E-mail popularniejszy od sieci społecznościowych
Jednak zaskakują mnie nie tylko statystyki, ale także własne obserwacje, ponieważ widzę, jak popularne wśród osób, z którymi się kontaktuję, są polskie skrzynki e-mail. Słyną one bowiem ze sporej ilości spamu-u - przeróżnych losowych (lub nie) wiadomości, które trafiają do głównej skrzynki odbiorczej.
Dlaczego korzystacie z polskich skrzynek e-mail?
To wśród nich należy wyszukiwać prawdziwych e-maili od znajomych czy współpracowników, co jest dla mnie nie do pomyślenia, by tak działała skrzynka e-mail. Niejednokrotnie istotne wiadomości były przeoczone lub omylnie usunięte, ponieważ znajdowały się wśród tak licznych śmieciowych e-maili. Zrozumiałbym tolerowanie reklam wbudowanych w stronę, które okalałyby skrzynkę odbiorczą, ale nie potrafię zrozumieć, dlaczego tak wiele osób decyduje się na zmagania ze spamem.
To jednak nie wszystko, bo wiemy, jak popularne stały się smartfony i jak wiele osób odbiera oraz wysyła wiadomości na tych urządzeniach. Brak dedykowanej aplikacji, oferującej powiadomienia i dodatkowe funkcje, nie odstrasza użytkowników, a ci nie korzystają nawet z systemowych narzędzi, by podłączyć skrzynkę pod domyślną aplikację. Zamiast tego logują się na pocztę przez mobilną przeglądarkę, co sprawia, że wiele czynności jest czasochłonne, trudne lub niemożliwe do wykonania.
Oby z popularnością rosła też świadomość nt usług online
Ostatnie miesiące na pewno sprawiły, że Polacy znacznie bardziej zainteresowali się usługami i rozwiązaniami online. Oprócz statystyk i badań, gołym okiem widać, jak często na osiedlach pojawiają się teraz auta dostawcze z zakupami z marketów - taki widok był jeszcze kilkanaście miesięcy temu stosunkową rzadkością. Cieszy mnie to rosnące zainteresowanie, ale mam nadzieję, że jednocześnie będą rosnąć znajomość zagrożeń i umiejętności wykorzystania nowych narzędzi online, bo wiele przypadków pozwala sądzić, że tak wcale nie jest.
Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu