BMW zaprezentowało światu pierwszy model oparty na swojej rewolucyjnej platformie „Neue Klasse”.

Jest nim w pełni elektryczny SUV - BMW iX3. To nie tylko premiera kolejnego samochodu, ale również technologiczny manifest, który wyznacza kierunek rozwoju całej marki na najbliższe lata. Nowe iX3 jest zapowiedzią nowej ery dla BMW, w której dominować będą trzy filary: elektryfikacja, digitalizacja i zrównoważony rozwój.
Neue Klasse w praktyce
Platforma Neue Klasse to więcej niż tylko nowa płyta podłogowa. To całkowicie nowa architektura elektroniczna i programistyczna. Sercem systemu są cztery komputery, nazywane przez BMW „supermózgami”, które zarządzają odpowiednio dynamiką jazdy, systemami zautomatyzowanej jazdy, inforozrywką oraz podstawowymi funkcjami pojazdu. Dysponują one ponad 20-krotnie większą mocą obliczeniową niż systemy stosowane w obecnych modelach. Ta rewolucja cyfrowa idzie w parze z nową, szóstą generacją napędu elektrycznego BMW eDrive oraz holistycznym podejściem do zrównoważonego rozwoju, które obejmuje cały cykl życia pojazdu. Jak powiedział Oliver Zipse, prezes BMW: „Neue Klasse to nasz największy projekt na przyszłość, oznaczający ogromny skok pod względem technologii, wrażeń z jazdy i designu”.
Wnętrze nowego iX3 to prawdziwa rewolucja w interakcji człowiek-maszyna. Centralnym punktem jest innowacyjny system BMW Panoramic iDrive, działający w oparciu o nowy system operacyjny BMW Operating System X. Zamiast tradycyjnych zegarów za kierownicą, kluczowe informacje wyświetlane są na wyświetlaczu rozciągającym się na całej szerokości przedniej szyby, który nazwano BMW Panoramic Vision. Uzupełnia go opcjonalny ekran HUD, który prezentuje dane nawigacyjne i dotyczące jazdy autonomicznej w trójwymiarze, bezpośrednio na drodze przed pojazdem.
Ergonomicznie umieszczony obok kierownicy, centralny wyświetlacz służy do obsługi multimediów, aplikacji (w tym Disney+ czy YouTube) i ustawień pojazdu. Fizyczne przyciski zostały ograniczone do minimum, pozostawiając jedynie te najważniejsze, jak sterowanie wycieraczkami, kierunkowskazami czy głośnością. Znacząco ulepszono także Inteligentnego Asystenta Osobistego BMW, który dzięki integracji z technologią dużych modeli językowych (LLM) pozwala na bardziej naturalną i płynną interakcję głosową.
Symbiotic Drive - autonomia poziomu drugiego
Nowe BMW iX3 wprowadza też nowe systemu wsparcia kierowcy. Komputer dedykowany jeździe autonomicznej zarządza zaawansowanymi systemami, tworząc unikalne doświadczenie nazwane BMW Symbiotic Drive. System ten nie wyłącza się przy lekkiej interwencji kierowcy – zamiast tego płynnie łączy jego działania z sugestiami i korektami sztucznej inteligencji. Przykładowo, tempomat adaptacyjny nie dezaktywuje się przy delikatnym naciśnięciu hamulca, a asystent pasa ruchu pozostaje aktywny nawet przy niewielkiej korekcie toru jazdy.
Nowością jest opcjonalny Asystent Autostradowy i Miejski, który pozwala na zdjęcie rąk z kierownicy na dłuższych odcinkach przy prędkościach do 130 km/h, automatycznie zmienia pas ruchu (po potwierdzeniu wzrokiem przez kierowcę) i reaguje na sygnalizację świetlną w mieście. Po raz pierwszy na świecie wprowadzono także hamulce symbiotyczne, gdzie w codziennej jeździe aż 98% manewrów hamowania odbywa się wyłącznie poprzez rekuperację energii, co zapewnia niespotykaną płynność zatrzymywania pojazdu.
Nowa platforma przynosi wymierne korzyści w kluczowych dla aut elektrycznych obszarach – osiągach, zasięgu i szybkości ładowania. Premierowy wariant BMW iX3 50 xDrive, napędzany jest dwoma silnikami elektrycznymi o łącznej mocy systemowej 345 kW (469 KM) i momencie obrotowym 645 Nm. Pozwala to na przyspieszenie od 0 do 100 km/h w zaledwie 4,9 sekundy. Sercem układu jest wysokonapięciowy akumulator o pojemności użytecznej 108,7 kWh, wykonany w nowej technologii cylindrycznych ogniw litowo-jonowych.
Zapewnia on imponujący zasięg, który w cyklu WLTP wynosi od 679 do 805 km. To jednak nie wszystko. Architektura 800V, na której bazuje napęd Gen6, umożliwia ładowanie z mocą szczytową do 400 kW. W praktyce oznacza to, że zaledwie 10 minut postoju przy odpowiednio szybkiej ładowarce DC wystarczy, aby zwiększyć zasięg nawet o 372 km. Naładowanie akumulatora od 10 do 80% zajmuje 21 minut. Innowacją jest także wprowadzenie funkcji ładowania dwukierunkowego, która pozwala na wykorzystanie samochodu jako mobilnego powerbanku (Vehicle-to-Load), domowego magazynu energii (Vehicle-to-Home) czy nawet elementu sieci energetycznej (Vehicle-to-Grid).
Kiedy premiera?
Produkcja seryjna nowego BMW iX3 ruszy jesienią 2025 roku w nowo wybudowanej fabryce w Debreczynie na Węgrzech. Pierwsze egzemplarze trafią do klientów w Europie wiosną 2026 roku, a w USA latem tego samego roku. To dopiero początek ofensywy, gdyż technologie opracowane dla Neue Klasse zostaną zaimplementowane w łącznie w 40 nowych modelach i nowych wersjach już dostępnych pojazdów, które zadebiutują do 2027 roku.
Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu