19

Volkswagen Golf Variant – praktyczna odmiana z silnikiem 1.5 eTSI z Mild Hybrid

Na polskie drogi wjeżdża nowy Volkswagen Golf Variant, a więc wersja kombi tego samochodu. Więcej miejsca dla pasażerów siedzących z tyłu, większy bagażnik – to dwie najważniejsze zmiany względem odmiany podstawowej – hatchbacka. Paleta silnikowa jest ta sama, wyposażenie z zakresu systemów bezpieczeństwa i wsparcia kierowcy także. Równolegle z wersją Variant, do oferty dołącza Volkswagen Golf Alltrack, a więc delikatnie podniesiona i uterenowiona wersja z napędem na cztery koła 4Motion.

Volkswagen Golf Variant

Volkswagen Golf Alltrack

Volkswagen Golf Alltrack

Volkswagen Golf Variant w wersji testowej wyposażony był w silnik 1.5 eTSI EVO MHEV 150 KM, a więc z automatyczną skrzynią biegów DSG i systemem miękkiej hybrydy (Mild Hybrid). To bardzo dobra informacja, bo akurat tak wyposażonego Golfa hatchbacka testowałem, więc byłem w stanie porównać spalanie obydwu odmian, jak i prowadzenie.

Volkswagen Golf Variant

Jak już wcześniej wspomniałem, Golf Variant jest nieco dłuższy od wersji hatchback. Wydłużony jest też rozstaw osi – o 5 cm – co przekłada się na niemal 4 cm więcej przestrzeni na nogi pasażerów siedzących z tyłu. Rzeczywiście tę zmianę czuć, bo siadając w systemie „sam za sobą” – mam 1,84 m wzrostu – przed kolanami miałem blisko 10 cm wolnej przestrzeni. Testowy egzemplarz miał przeszklenie dachu, co ograniczało ilość miejsca nad głową, ale siedząc z tyłu wciąż pozostawało ok 5 cm luzu do „sufitu”. Na ilość miejsca zdecydowanie więc narzekać nie można. Niektóre auta segmentu D oferują go mniej.

Volkswagen Golf Variant

Volkswagen Golf Variant

Bagażnik Golfa w wersji kombi nie tylko jest spory – 611 litrów oraz 1642 l po złożeniu tylnych siedzeń – ale też bardzo foremny. Klapa może być elektrycznie unoszona, a otwarcie może odbywać się ruchem stopy pod tylnym zderzakiem (to opcja).

Volkswagen Golf Variant

Volkswagen Golf Variant 1.5 eTSI EVO 150 KM – zużycie paliwa

Dłuższa płyta podłogowa przekłada się na większe rozmiary nadwozia i większą masę, a to najczęściej ma wpływ na zużycie paliwa. Jak w tej kwestii wypada Volkswagen Golf Variant z silnikiem 1.5 eTSI? Tak się złożyło, że testowałem dokładnie taką samą wersję napędową hatchback. Zmierzyłem również spalanie Skody Octavii Kombii z tym samym silnikiem, ale ze skrzynią manualną (a więc bez Mild Hybrid) w dwóch odmianach: standardowej oraz podniesionej Scout. Pakiet wyników spalania znajduje się w filmie:

Rezultaty, odpowiednio: miasto/90/120/140 km/h: 5,1 / 4,2 / 5,8 / 6,8 l/100 km. Jak widać, nadwozie w tym przypadku ma niewielki wpływ na zużycie paliwa. W mieście można liczyć na „bardzo niską piątkę” głównie dzięki systemowi miękkiej hybrydy. Kompletny przejazd wykonany wersją hatchback:

Prowadzenie

Podobnie jak w przypadku Golfa hatchbacka, tak i Variant wyposażony jest w niezależne zawieszenie tylnej osi począwszy od wersji silnikowej o mocy 150 KM wzwyż. Dodatkowo, egzemplarz testowy wyposażony był w zawieszenie sportowe (usztywnione). Dynamiczne próby wypadły więc bardzo dobrze. Auto bardzo dobrze trzymało się drogi, precyzyjnie podążało za poleceniami kierowcy, nawet przypierane do muru. Jedyne obiekcje mam do opon – Bridgestone Turanza T005 – które, tradycyjnie już, niespecjalnie dobrze czują się w stosunkowo niskich temperaturach i działają dobrze dopiero gdy się trochę nagrzeją. Automatyczna skrzynia biegów DSG podczas dynamicznej jazdy także spisywała się dobrze – szczególnie, że nie oczekujemy zdolności sportowych od tego auta. Przyspieszenie do 100 km/h zajmuje 8,7 s – w zupełności wystarczająco jak na tego typu samochód.

Volkswagen Golf Variant

Volkswagen Golf Variant

Jeśli chodzi o komfort zawieszenia, które jak wspominałem było nawet utwardzone, a dodatkowo użyte felgi były stosunkowo duże – rozmiar opon: 225/40R18 – to było zaskakująco dobrze. Oczywiście, klasyczna dla Volkswagena sprężystość jest i nie ma mowy o „płynięciu nad drogą”, ale naprawdę nie ma na co narzekać, nawet na mocno zniszczonej drodze. Osobom, które preferują jednak trochę więcej komfortu polecam po prostu wybrać standardowe zawieszenie i/lub felgi 17-calowe.

Volkswagen Golf Variant

Wnętrze

Volkswagen Golf Variant w testowanej wersji – Style – ma już większość zaawansowanego wyposażenia wnętrza. Niektóre elementy jak panoramiczny dach szklany, system nawigacji „Discover Pro”, kamera cofania czy system nagłośnienia Harman/Kardon to elementy dodatkowo płatne. Wnętrze z przodu, co oczywiste, nie różni się względem wersji hatchback – nie będę go więc szczegółowo omawiał. Zwrócę tylko uwagę, że w wersji Style boczki drzwi są obszyte materiałem o średnio przyjemnej w dotyku fakturze, ale z całkiem sprężystą grubą gąbką pod spodem.

Volkswagen Golf Variant

Volkswagen Golf Variant

Volkswagen Golf Variant

We wnętrzu znajdziemy w sumie cztery porty USB typu C, jedno gniazdo 12 V oraz ładowanie indukcyjne.

Po raz kolejny zaznaczę, że fotele ErgoActive z bardzo szerokim i rozbudowanym zakresem regulacji są naprawdę świetne i bardzo łatwo dopasować je do własnych preferencji. Jazda w nich to prawdziwa przyjemność! Nie mam też absolutnie żadnych zastrzeżeń co do jakości kierownicy i ergonomii rozlokowania przycisków na niej.

Volkswagen Golf Variant - fotel kierowcy

Nowoczesne systemy bezpieczeństwa i wsparcia kierowcy

W tym względzie nowy Golf Variant nie różni się oczywiście niczym od „zwykłego” Golfa. Niebawem omówię szerzej wiele z tych zagadnień. W maksymalnym skrócie: już w standardzie otrzymujemy system Front Assist (ostrzega i reaguje na ryzyko kolizji czołowej), Lane Assist (ostrzega i zapobiega przed niezamierzoną zmianą pasa ruchu), monitorowanie zmęczenia kierowcy, wykrywanie pieszych czy wprowadzony w Golfie 8. generacji Car2X. W opcji jest bardziej rozbudowany Travel Assist wraz z komfortowym prowadzeniem po zajmowanym pasie ruchu, a także asystencie jazdy w korku:

Ostrzeganie o samochodach w martwym polu oraz o ruchu poprzecznym podczas cofania to także opcja dodatkowa, podobnie jak kamera (całkiem dobrej jakości). Niestety, w wersji kombi nie chowa się ona w uchylanym logo marki.

Volkswagen Golf Variant

Volkswagen Golf Variant

Volkswagen Golf Variant

Volkswagen Golf Variant

Warto też zwrócić uwagę, że w tej wersji Golf wyposażony był w adaptacyjne, matrycowe reflektory IQ.Light, który działa naprawdę dobrze. Film z przejazdu testowego jeszcze przygotowuję :)

Volkswagen Golf Variant IQ.Light

Volkswagen Golf Variant

Cena

Nowy Volskwagen Golf Variant startuje od kwoty 91 690 zł za wersję 1.0 TSI 110 KM z 6-stopniową, manualną skrzynią biegów. Wersja Style z 1.5 eTSI MHEV to wydatek minimum 122 390 zł, zaś egzemplarz na zdjęciach (białe auto) przekracza już 165 tys. zł, ale to już praktycznie maksymalne wyposażenie z takim napędem.

Volkswagen Golf Variant

Na koniec

Zgodnie z przewidywaniami Volkswagen Golf Variant to auto dobrze wyposażone, komfortowe, dobrze prowadzące się i przede wszystkim praktyczne i przestronne – jak na kombi z tego segmentu przystało. To też auto niezwykle zaawansowane technicznie zarówno pod względem napędu – eTSI z systemem Mild Hybrid jest naprawdę oszczędne – jak i systemów bezpieczeństwa i wsparcia kierowcy. Nie wszystkim odpowiadać będzie dotykowa obsługa systemu inforozrywki. Jak się domyślacie za taki pakiet cena niska nie będzie i nie jest (ceny nowych samochodów generalnie poszły w górę i nikt tego nie ukrywa), biorąc jednak pod uwagę kwestie wyżej wymienione dla wielu może to być cena adekwatna do możliwości.

Volkswagen Golf Variant

Volkswagen Golf Variant

Volkswagen Golf Variant

Volkswagen Golf Variant