Motoryzacja

Techniczne przewagi elektrycznego napędu Skody Enyaq iV

Tomasz Niechaj
Techniczne przewagi elektrycznego napędu Skody Enyaq iV
23

Skoda Enyaq iV bazuje na MEB: platformie opracowanej specjalnie dla samochodów elektrycznych, co daje wiele korzyści także z użytkowego punktu widzenia. Przekłada się to m.in. na przestronne i praktyczne wnętrze, dużą zwrotność pojazdu, a także wysokie właściwości dynamiczne. Dodatkowo: zastosowanie indukcyjnych silników asynchronicznych prądu przemiennego przekłada się na niskie zużycie energii, a tym samym na duży zasięg, wynoszący w przypadku odmiany Enyaq iV 80 aż 536 km.

Platforma MEB była punktem wyjścia dla inżynierów pracujących przy projekcie samochodu Skoda Enyaq iV. Umieszczenie akumulatorów w podłodze między osiami pojazdu pozwala przede wszystkim na rozsunięcie kół maksymalnie do rogów pojazdu, a tym samym wygospodarowanie dużej przestrzeni dla pasażerów. Świetnie wyrażają ją m.in. takie parametry jak: 150 cm szerokości między lewymi, a prawymi drzwiami we wnętrzu pojazdu, nawet 105 cm między siedziskiem a dachem, mnóstwo miejsca na nogi pasażerów siedzących z tyłu (brak tunelu środkowego), a także nie tylko bardzo pojemny (585 l), ale przede wszystkim superustawny bagażnik: jego szerokość i długość przekracza 1 metr! I to wszystko w samochodzie, którego długość wynosi zaledwie 465 cm, co oznacza że bez problemu mieści się na typowych miejscach postojowych, również tych mniejszych.

Pasażerowie Skody Enyaq iV z pewnością docenią także charakterystyczny dla samochodów elektrycznych wyjątkowo wysoki komfort akustyczny wnętrza, który dodatkowo został poprawiony przez inżynierów poprzez zastosowanie wielu dodatkowych wygłuszeń. Nie bez znaczenia jest także fakt, że karoseria Enyaq iV charakteryzuje się bardzo niskim współczynnikiem oporów powietrza – Cd wynosi 0,27 – co przekłada się na niski szum opływowy. No i jeszcze niemal całkowicie bezgłośne działanie układu napędowego.

W standardowej konfiguracji Skoda Enyaq iV napędzana jest na koła tylne, co nie tylko poprawia dynamikę, ale także korzystnie wpływa na zwinność w zakrętach. Taka konfiguracja ma też jeszcze jedną zaletę: bardzo mała średnica zawracania, co przekłada się na parkingową zwinność porównywalną z klasycznymi hatchbackami. Wyższe warianty Enyaq iV wyposażone są w napęd na cztery koła – oznaczenie zawierające literkę „x”. Napęd 4×4 jest także seryjny dla najszybszej odmiany: Enyaq iV RS, której silniki oferują 306 KM!

Wysoki poziom zawansowania technicznego przejawia się również w superszybkim ładowaniu akumulatorów – aż 125 kW w modelach Enyaq iV 80, 80x oraz iV RS. Przekłada się to na uzupełnienie energii od 5 do 80% w zaledwie 38 minut! Nie byłoby to oczywiście możliwe, gdyby nie wydajny system ogrzewania i chłodzenia zespołu akumulatorów. Więcej na temat zastosowanych silników i akumulatorów w Enyaq iV.

Niskie zużycie energii to zasługa wydajnych – sprawność przekracza znacząco 90% - indukcyjnych i asynchronicznych silników elektrycznych, a także wydajnego systemu rekuperacji. Energia odzyskiwana jest w zasadzie podczas każdego procesu hamowania, co przekłada się na wyjątkowo duży zasięg, szczególnie w miejskim scenariuszu użytkowania.

W warunkach miejskich zużycie energii – cykl WLTP – wynosi ~15,6 kWh/100 km, co stanowi kolejną istotną przewagę napędu elektrycznego Skony Enyaq iV: niskie koszty codziennego użytkowania. Przejechanie 50 km (dzienna średnia kierowców w Europie) przy domowym ładowaniu wiąże się z kosztami 9-11 zł (zależnie od taryfy), znacząco mniej niż w przypadku aut spalinowych o podobnej przestronności. Zobacz też: elektryczny napęd i praktyczność idą w parze.

Materiał powstał we współpracy z marką ŠKODA

Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu