Choć już prawie marzec, czas podsumowań zeszłego roku nie dobiegł jeszcze końca. Na miniony 2024 r. spogląda UOKiK, który przedstawia dane związane z decyzjami, karami i nowymi wytycznymi istotnymi dla konsumentów i przedsiębiorców.

O działaniach UOKiK piszemy regularnie – zarówno w kontekście postępowań, kar, jak i komunikatów kierowanych zarówno do firm, jak i konsumentów. Wystarczy przypomnieć ostatnią sprawę związaną z nieuczciwymi firmami, które oszukiwały klientów na fotowoltaice, czy możliwe postępowanie dotyczące praktyk popularnego sklepu Morele.net, który ma sprzedawać używane produkty jako nowe. Urząd ma pełne ręce roboty, o czym świadczy opublikowane właśnie podsumowanie 2024 r., w którym dzieli się nie tylko kwotami kar, jakie zostały nałożone, ale także liczbą postępowań oraz informuje o wprowadzonych już nowych przepisach i zapowiedzi kolejnych. Co ciekawego wydarzyło się w zeszłym roku?
UOKiK w 2024 r. Podsumowanie działań: kary, postępowania, zmiany w prawie
Ubiegły rok to czas wielu działań na rzecz ochrony konsumentów i konkurencji w Polsce. Już sama liczba ponad 750 decyzji świadczy, jak intensywny był to rok. Jednak warto też pamiętać o naszych innych działaniach, których nie obejmują statystyki. W obszarze ochrony konkurencji chciałbym zwrócić uwagę na poradnik dotyczący zmów na rynku pracy. Bardzo istotny był również wyrok sądu, który potwierdził słuszność naszego orzecznictwa w sprawach nieuczciwego wykorzystywania przewagi kontraktowej przez sieci handlowe. W pionie ochrony konsumentów ważne było wydanie zbioru zaleceń dla dostawców usług płatniczych.
– podsumowuje Prezes UOKiK Tomasz Chróstny.
W ubiegłym roku UOKiK wydał 751 decyzji w różnych postępowaniach, w tym 353 w obszarze ochrony konkurencji i 398 w obszarze ochrony konsumentów. Wiele z nich zakończyło się nałożeniem kar o łącznej sumie 937,5 mln zł, w tym:
- ponad 650 mln zł za praktyki ograniczające konkurencję
- ponad 84 mln zł za praktyki naruszające zbiorowe interesy konsumentów
- 178,8 mln zł w związku z uznaniem postanowień wzorca umowy za niedozwolone
- 766,8 tys. zł za generowanie zatorów płatniczych
- 1,2 mln zł za naruszenia w związku z ustawą o systemach oceny zgodności i nadzoru rynku
- 799 tys. zł w zakresie ogólnego bezpieczeństwa produktów
- 13,3 mln zł za nieudzielenie informacji lub udzielenie nieprawdziwych informacji
- 350 tys. zł za brak współdziałania w toku kontroli / przeszukania
- 1 mln zł za niezgłoszenie zamiaru koncentracji lub dokonanie koncentracji bez uzyskania wymaganej zgody Prezesa UOKiK
- 7 mln zł na osoby zarządzające
Prezes UOKiK skupia się na dwóch obszarach: ochrona konkurencji i ochrona konsumentów. W zeszłym roku zajmował się m.in. zwalczaniem antykonkurencyjnych praktyk stosowanych przez przedsiębiorców (niedozwolonych porozumień oraz nadużywania pozycji dominującej), kontrolą koncentracji przedsiębiorców, monitorowaniem pomocy publicznej udzielanej przez państwo, eliminowaniem praktyk nieuczciwie wykorzystujących przewagę kontraktową, przeciwdziałaniem zatorom płatniczym (nadmiernemu opóźnianiu się ze spełnianiem świadczeń pieniężnych w transakcjach handlowych). W kontekście konsumentów to eliminacja praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów i niedozwolonych postanowień wzorców umów, nadzór nad Inspekcją Handlową, nadzór rynku oraz zapewnianie bezpieczeństwa produktów nieżywnościowych, monitorowanie systemu polubownego rozwiązywania sporów konsumenckich, finansowanie poradnictwa dla konsumentów w ramach
infolinii i systemu e-porad oraz poradnictwo w sprawach transgranicznych świadczone.
Szczegółowe informacje związane z 2024 r. i dokładniejsze dane związane z działalnością UOKiK można znaleźć na oficjalnej stronie urzędu.
Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu