Netflix

Netflix w Polsce ma się świetnie. Niedługo dobije do miliona klientów!

KK
Konrad Kozłowski
3

Żaden inny kwartał nie był tak dobry dla Netfliksa, jak ten otwierający 2020 rok. Powodów takiej sytuacji jest wiele, ale bez wątpienia będzie to miało wpływ na tegoroczne wyniki. W Polsce Netflix zbliży się aż do 1 mln klientów!

Netflix na świecie nie zwalnia tempa

Gdy analizując wyniki Netfliksa za I kwartał tego roku pisałem, że platforma może w tym roku zbliżyć się i przekroczyć barierę 200 mln klientów na całym świecie, nie sądziłem że w tym samym okresie platforma może mieć szansę na świętowanie ogromnego sukcesu w Polsce. Takim bez wątpienia byłoby przekroczenie granicy 1 mln subskrybentów, co nie wydaje się niemożliwe biorąc pod uwagę aktualne (nieoficjalne) statystyki oraz prognozy.

Polecamy: Nie będzie nudy w wakacje. Co nowego w lipcu na Netflix? Znamy pierwsze nowości

Serwis Comparitech przygotował dogłębny raport na temat kondycji Netfliksa w wielu krajach na świecie. Dzięki dokładniejszym danym, które udostępnił Netflix w ostatnim czasie, redakcja miała szansę jeszcze bardziej wnikliwie oszacować, jak serwis radzi sobie w konkretnych krajach. Do niedawna Netflix dzielił się jedynie statystykami z podziałem na rynki amerykański i globalny, by później wprowadzić też podział na regiony: Stany Zjednoczone i Kanada, Ameryka Łacińska, Azja Pacyficzna oraz Europa, Bliski Wschód i Afryka (EMEA). Jak zaznaczono we wstępie, to właśnie to pozwoliło dokładniej przyjrzeć się wybranym krajom, a do analizy wykorzystano też inne dostępne dane.

Zobacz też: Polski hit „365 dni” zdominował zagranicznego Netfliksa

Wiemy, że Netflix znakomicie radzi sobie na rynku domowym, w USA, gdzie liczba subskrybentów przekroczyła w 2019 roku 60 mln. Aktualnie mowa jest o około 63 mln klientów i o potędze tego rynku świadczy najlepiej wynik drugiej w zestawieniu Brazylii, gdzie liczba użytkowników to około 16 mln. Wymowne jest też zestawienie przychodu na płacącego użytkownika - 13 do 8 dolarów to naprawdę spora różnica. Stawki te nie spadają w czołówce poniżej 8 dolarów, ale żaden inny kraj nie zbliża się do poziomu kwoty z USA. Wspomniane 13 dolarów to najwyższa wartość, podczas gdy w pozostałych krajach jest to zazwyczaj kwota 10,40 dolara.

Netflix w Polsce - statystyki giganta, mimo wszystko, imponują

Dotyczy to także Polski, która znajduje się na 21. pozycji w rankingu pod względem liczby klientów. Netflix miał mieć nad Wisłą 775 tysięcy subskrybentów na koniec 2019 roku i 879 tysięcy płacących użytkowników. To zaskakująco dobry wynik, biorąc pod uwagę cały czas obecną na polskim rynku niechęć widzów do płacenia za treści wideo i utrzymującą się popularność nielegalnych serwisów z filmami i serialami. Jeszcze bardziej zdumiewające są prognozy na II kwartał tego roku, który Netflix miałby zamknąć w Polsce 917 tysiącami klientów. Przy utrzymaniu takiego tempa rozwoju do końca czerwca baza polskich użytkowników miałaby wzrosnąć do 997 tysięcy, więc Netflix byłby o krok od przekroczenia granicy 1 miliona klientów!

Po statystykach wyraźnie widać rosnące nasycenie rynku VOD w Ameryce Północnej, gdzie Netfliksowi przybywa konkurentów. Jednocześnie serwis na rynku domowy musi zmierzyć się z coraz trudniejszą sytuacją w kwestii treści na licencji, bo posiadacze praw do filmów i seriali coraz częściej stawiają na własne serwisy VOD. Zupełnie inaczej przedstawia się sytuacja w regionie EMEA oraz Azji Pacyficznej, gdzie tempo wzrostów jest zdecydowanie większe. Znajduje to potwierdzenie w działaniach serwisu, który inwestuje i produkuje coraz więcej treści właśnie w tych regionach, starając się dostosować swoją ofertę do lokalnych widzów.

Zobacz też: HBO robi porządki. Czy HBO GO zniknie także w Polsce? Mam ogromną nadzieję, że tak

Żadna inna platforma VOD na świecie nie jest tak uniwersalna, co jest dla Netfliksa sporym ułatwieniem i utrudnieniem jednocześnie. Globalne zasięgi pozwalają dotrzeć do grona widzów, do których konkurencja nie ma (jeszcze) dostępu, ale w tym samym czasie niezbędne jest bardzo skrupulatne podejście do wielu działań dyktowanych lokalnymi zasadami rynku, którymi rywale nie muszą się przejmować.

Aktualizacja 20.06.2020  - komentarz Netflix: Netflix prezentuje swoje wyniki kwartalne w podziale na regiony UCAN, EMEA, APAC i LATAM. Nie ujawniamy danych dotyczących abonentów ani przychodów w poszczególnych krajach i nie komentujemy zewnętrznych szacunków, czy spekulacji w tym zakresie.

Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu