3

Netflix w Polsce ma się świetnie. Niedługo dobije do miliona klientów!

netflix logo
Żaden inny kwartał nie był tak dobry dla Netfliksa, jak ten otwierający 2020 rok. Powodów takiej sytuacji jest wiele, ale bez wątpienia będzie to miało wpływ na tegoroczne wyniki. W Polsce Netflix zbliży się aż do 1 mln klientów!

Netflix na świecie nie zwalnia tempa

Gdy analizując wyniki Netfliksa za I kwartał tego roku pisałem, że platforma może w tym roku zbliżyć się i przekroczyć barierę 200 mln klientów na całym świecie, nie sądziłem że w tym samym okresie platforma może mieć szansę na świętowanie ogromnego sukcesu w Polsce. Takim bez wątpienia byłoby przekroczenie granicy 1 mln subskrybentów, co nie wydaje się niemożliwe biorąc pod uwagę aktualne (nieoficjalne) statystyki oraz prognozy.

Polecamy: Nie będzie nudy w wakacje. Co nowego w lipcu na Netflix? Znamy pierwsze nowości

Serwis Comparitech przygotował dogłębny raport na temat kondycji Netfliksa w wielu krajach na świecie. Dzięki dokładniejszym danym, które udostępnił Netflix w ostatnim czasie, redakcja miała szansę jeszcze bardziej wnikliwie oszacować, jak serwis radzi sobie w konkretnych krajach. Do niedawna Netflix dzielił się jedynie statystykami z podziałem na rynki amerykański i globalny, by później wprowadzić też podział na regiony: Stany Zjednoczone i Kanada, Ameryka Łacińska, Azja Pacyficzna oraz Europa, Bliski Wschód i Afryka (EMEA). Jak zaznaczono we wstępie, to właśnie to pozwoliło dokładniej przyjrzeć się wybranym krajom, a do analizy wykorzystano też inne dostępne dane.

netflix na świecie

Zobacz też: Polski hit „365 dni” zdominował zagranicznego Netfliksa

Wiemy, że Netflix znakomicie radzi sobie na rynku domowym, w USA, gdzie liczba subskrybentów przekroczyła w 2019 roku 60 mln. Aktualnie mowa jest o około 63 mln klientów i o potędze tego rynku świadczy najlepiej wynik drugiej w zestawieniu Brazylii, gdzie liczba użytkowników to około 16 mln. Wymowne jest też zestawienie przychodu na płacącego użytkownika – 13 do 8 dolarów to naprawdę spora różnica. Stawki te nie spadają w czołówce poniżej 8 dolarów, ale żaden inny kraj nie zbliża się do poziomu kwoty z USA. Wspomniane 13 dolarów to najwyższa wartość, podczas gdy w pozostałych krajach jest to zazwyczaj kwota 10,40 dolara.

Netflix w Polsce – statystyki giganta, mimo wszystko, imponują

Dotyczy to także Polski, która znajduje się na 21. pozycji w rankingu pod względem liczby klientów. Netflix miał mieć nad Wisłą 775 tysięcy subskrybentów na koniec 2019 roku i 879 tysięcy płacących użytkowników. To zaskakująco dobry wynik, biorąc pod uwagę cały czas obecną na polskim rynku niechęć widzów do płacenia za treści wideo i utrzymującą się popularność nielegalnych serwisów z filmami i serialami. Jeszcze bardziej zdumiewające są prognozy na II kwartał tego roku, który Netflix miałby zamknąć w Polsce 917 tysiącami klientów. Przy utrzymaniu takiego tempa rozwoju do końca czerwca baza polskich użytkowników miałaby wzrosnąć do 997 tysięcy, więc Netflix byłby o krok od przekroczenia granicy 1 miliona klientów!

Po statystykach wyraźnie widać rosnące nasycenie rynku VOD w Ameryce Północnej, gdzie Netfliksowi przybywa konkurentów. Jednocześnie serwis na rynku domowy musi zmierzyć się z coraz trudniejszą sytuacją w kwestii treści na licencji, bo posiadacze praw do filmów i seriali coraz częściej stawiają na własne serwisy VOD. Zupełnie inaczej przedstawia się sytuacja w regionie EMEA oraz Azji Pacyficznej, gdzie tempo wzrostów jest zdecydowanie większe. Znajduje to potwierdzenie w działaniach serwisu, który inwestuje i produkuje coraz więcej treści właśnie w tych regionach, starając się dostosować swoją ofertę do lokalnych widzów.

Zobacz też: HBO robi porządki. Czy HBO GO zniknie także w Polsce? Mam ogromną nadzieję, że tak

Żadna inna platforma VOD na świecie nie jest tak uniwersalna, co jest dla Netfliksa sporym ułatwieniem i utrudnieniem jednocześnie. Globalne zasięgi pozwalają dotrzeć do grona widzów, do których konkurencja nie ma (jeszcze) dostępu, ale w tym samym czasie niezbędne jest bardzo skrupulatne podejście do wielu działań dyktowanych lokalnymi zasadami rynku, którymi rywale nie muszą się przejmować.

Aktualizacja 20.06.2020  – komentarz Netflix: Netflix prezentuje swoje wyniki kwartalne w podziale na regiony UCAN, EMEA, APAC i LATAM. Nie ujawniamy danych dotyczących abonentów ani przychodów w poszczególnych krajach i nie komentujemy zewnętrznych szacunków, czy spekulacji w tym zakresie.