Xbox

Granie na konsoli ma być przyjemnością. Dla każdego

Piotr Kurek
Granie na konsoli ma być przyjemnością. Dla każdego
0

Microsoft podaje, że prawie 430 mln graczy Xbox mierzy się z niepełnosprawnościami. Ta grupa wymaga specjalnego podejścia oraz udostępnienia im dodatkowych narzędzi, by mogli w sposób zadawalający cieszyć się rozgrywką na najpopularniejsze tytuły

W 2018 r. Microsoft wypuścił na rynek swój własny, autorski kontroler dla osób z niepełnosprawnościami. Kontroler Adaptacyjny Xbox przeznaczony jest przede wszystkim dla tych, którzy mają trudności z tradycyjnym graniem na kontrolerze Xbox, potrzebują dodatkowego zestawu przycisków lub niestandardowych układów przycisków i innych elementów potrzebnych do wygodnego grania. W zeszłym roku firmy wypuściła na rynek szereg akcesoriów, które rozszerzają możliwości sterowania zarówno konsolą, jak i komputerem. Microsoft Adaptive Mouse, Adaptive Buttons oraz Adaptive Hub to trzy urządzenia peryferyjne, które mają znacznie ułatwić nawigację w codziennych czynnościach przy komputerze.

Microsoft prezentuje nowe funkcje dostępności wspierające osoby z niepełnosprawnościami

Widżety ustawień dostępności gier

Jednak to dopiero początek. Od lat Microsoft stara się, by gracze Xbox - także ci z niepełnosprawnościami - czuli się z konsolą dobrze i nie musieli się martwić utrudnieniami związanymi z utrudnieniami w posługiwaniu się sprzętem, akcesoriami, czy samymi grami. Firma prezentuje najnowsze rozwiązania związane z funkcjami dostępności:

  • Nowy kanał „Dostępność w grach” w sklepie Xbox i na Xbox.com, zawierający setki gier z oznaczonymi funkcjami dostępności. Rozwiązanie to ma na celu ułatwienie graczom znalezienie nowych produkcji posiadających interesujące ich udogodnienia.
  • Bezprzewodowe parowanie nie wymaga już fizycznego kontaktu z konsolą. Gracze mogą teraz przełączyć swój sprzęt w tryb parowania za pomocą pilota multimedialnego Xbox, polecenia głosowego lub wcześniej sparowanego kontrolera.
  • Uruchomienie "Ustawień dostępności gier" w widżetach Xbox w Game Barze. Umożliwi to łatwiejsze znajdywanie funkcji dostępności w konkretnych grach w aplikacji Xbox na PC.
  • "Xbox Ambassador Accessibility Explorer Path". W ramach programu dla Ambasadorów pojawią się nowe testy wiedzy i odznaki, przy jednoczesnym uznaniu ponad 2 milionów ukończonych zadań od czasu uruchomienia programu w październiku 2022 roku.
  • "Playbook for Accessible Gaming Events". Microsoft udostępnia specjalny przewodnik po wydarzeniach, który przedstawia 12 najlepszych praktyk, których firma nauczyła się przez lata współpracy ze społecznością Gaming & Disability. Dokument dostępny jest na stronach Microsoft, na ten moment wyłącznie w języku angielskim.
  • Mapowanie Kontrolera Adaptacyjnego Xbox i Elite Series 2 na klawiaturę. W nadchodzących miesiącach wszyscy gracze będą mogli zmapować przyciski kontrolera na ponad 80 klawiszy klawiatury PC. To rozwiązanie umożliwi graczom o ograniczonej sprawności ruchowej korzystanie z kontrolera adaptacyjnego w grach, które obsługują wyłącznie myszkę i klawiaturę.

Nowe funkcje dostępności. By grało się lepiej, wszystkim

O tej ostatniej funkcji pisałem na łamach Antyweb kilka miesięcy temu i pierwsi użytkownicy już z niej mogą korzystać - o ile są członkami programu Xbox Insider. W aplikacji Xbox Accessories na komputerze z Windowsem lub konsoli Xbox Series X|S czeka nowa funkcja - mapowanie klawiatury. Pozwala na przypisanie przyciskom na padzie konkretnych klawiszy klawiatury i korzystanie z dodatkowych skrótów. Microsoft informuje, że na ponad 100 gier na Xbox oferuje sterowanie klawiaturą, więc gracze otrzymują dodatkowe możliwości nawet jeśli posługują się wyłącznie padem. Przykładowo: Sea of Thieves wspiera klawiaturę np. do szybkiego wyboru narzędzia/broni, podczas gdy większość innych czynności wykonywana jest za pomocą kontrolera. Teraz te skróty będzie też można przenieść na kontroler.

Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu