Nie tak dawno pisałem na Antywebie o zamknięciu przez Facebooka usługi Daily Deals. Dziś dowiedzieliśmy się natomiast o tym, że Groupon wstrzymał się ...
Facebook składa broń, Groupon wstrzymuje się z wejściem na giełdę, a tymczasem Google Offers startuje w pięciu nowych miastach
Jak możemy przeczytać na blogu kalifornijskiego koncernu usługa Google Offers trafiła do pięciu miast wśród których są Austin, Boston, Seattle i Washington D.C. Decyzją tą można wytłumaczyć na dwa sposoby - pierwszy to świetne przyjęcie zakupów grupowych z logo Google'a, które do tej pory były dostępne m.in. w Portland, Nowym Jorku i San Francisco. To by tłumaczyło też plany giganta dotyczące rozszerzenia jej zasięgu na 27 kolejnych miejscowości. W sumie nie dziwiłoby mnie to. Patrząc na statystyki aplikacji Google Shoper w Android Market, można odnieść wrażenie, że usługa radzi sobie całkiem nieźle.
Sukcesy Google Offers przeczyłyby jednak ogólnemu spadkowi zainteresowania zakupami grupowymi. W końcu nie tak dawno pisałem o zamknięciu Daily Deals Facebooka, a dziś Szymon poinformował o przełożeniu debiutu giełdowego Groupona (czego oficjalnym powodem mają być wahania na giełdzie). Z resztą wystarczy spojrzeć na wyniki Groupona za drugi kwartał 2011 roku - 103 mln USd straty. Czyżby Google jako jedyny radził sobie w tym nieprzyjaznym dla tego typu usług okresie?
To bardzo możliwe, zważywszy na to, jak na tle innego konkurenta - Living Social - wypada w ostatnich dwóch miesiącah Groupon. Wystarczy spojrzeć na wykres - 50 proc. straty tego ostatniego, przy 27-procentowym wzroście mniejszego konkurenta.
Pozostaje jednak pytanie - gdzie szukać przyczyny takiego stanu rzeczy? Czyżby konkurenci Groupona oferowali usługi lepszej jakości? A może szkodzi mu zbytnie rozdrobnienie w segmencie zakupów grupowych - za oceanem, tak jak i u nas, powstała masa mnejszych serwisów tego typu? Szacuje się, że Groupon potrzebuje 750 mln dolarów, które miałby przynieść giełdowy debiut. Taka kwota pozwoliłaby na nieskrępowany rozwój serwisu. Pozostaje jednak nadal pytanie - kiedy się ona zwróci? Ostatnie wyniki nie napawają optymizmem, a zainteresowanie internautów zamiast rosnąć, zaczyna spadać. To niezbyt optymistyczna perspektywa.
Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu