Sprawdź jaki laptop Intel Evo jest najlepszy dla Ciebie Więcej
Motoryzacja

BMW deklaruje, że X5 xDrive45e spala 1,7-1,2 l/100 km. Tak, to jest prawda! Test praktyczny

TN
Tomasz Niechaj
75

BMW X5 xDrive45e to hybryda Plug-In, której układ napędowy składa się nie tylko z silnika spalinowego, ale także jednostki elektrycznej wspieranej przez zestaw akumulatorów trakcyjnych, w przypadku tego modelu wyjątkowo pojemnych – 24 kWh. W specyfikacji przeczytać możemy: zasięg w trybie czysto elektrycznym (bezemisyjna jazda) wynosi aż 77-88 km, a zużycie paliwa… 1,7 – 1,2 l/100 km, w cyklu WLTP, co jest oczywiście bardzo wyraźnie zaznaczone. Rzecz w tym, że dla wielu osób te wartości brzmią niewiarygodnie dobrze jak na naprawdę dużego SUV-a z mocą 390 KM i napędem na cztery koła xDrive. Sprawdziłem czy jest to prawda w teście na dystansie 100 km.

Już na starcie, żeby była jasność: ten test odpowiedzią na powtarzające się pytania/wątpliwości, które można skrócić do „na dystansie 100 km takiego spalania nie będzie” lub „przejedź 100 km i zobacz jakie będzie zużycie paliwa, a nie pokazuj nierealne wartości z testów homologacyjnych”. A dlaczego 100 km? Ponieważ w specyfikacji jest napisane i wszyscy używają „l/100 km”… Zgodnie więc z życzeniem takowy test przedstawiam. Wartość uzyskana w tym teście jest prawdziwa WYŁĄCZNIE dla dystansu 100 km, nie 90 i nie 110 km, a dokładnie 100 km. Dlaczego?

Samochody hybrydowe typu Plug-In – a tym właśnie jest BMW X5 xDrive45e – umożliwiają jazdę w trybie bezemisyjnym (bez użycia jednostki spalinowej) przez pewien dystans. W przypadku omawianego X5 xDrive45e jest to aż 77-88 km. Tym samym, jakąś część trasy – a może i nawet cały zaplanowany dystans – możemy pokonać bez użycia choćby kropli paliwa. Dopiero gdy akumulatory zostaną wyczerpane, bądź gdy wymusimy tryb jazdy w którym zachowujemy energię elektryczną na później, silnik spalinowy włączy się i tym samym będziemy zużywać benzynę (w tym przypadku). Dla możliwie najprostszego wyjaśnienia – przykład samochodu hybrydowego Plug-In o elektrycznym zasięgu 50 km i zużyciu paliwa po wyczerpaniu akumulatorów wynoszącym 10 l/100 km – uzyskamy następujące spalanie na poszczególnych dystansach (przy założeniu, że startujemy z pełnymi akumulatorami na CAŁĄ trasę):

  • Dystans 25 km: 0 l/100 km
  • Dystans 50 km: 0 l/100 km
  • Dystans 75 km: 2,5 l/100 km
  • Dystans 100 km: 5 l/100 km
  • Dystans 150 km: 6,7 l/100 km
  • Dystans 200 km: 7,5 l/100 km
  • Dystans 300 km: 8,3 l/100 km
  • Dystans 500 km: 9,0 l/100 km

Obszernie pisałem o tym w jednej z sekcji przeglądu samochodów hybrydowych typu Plug-In.

Inaczej to wygląda w przypadku konwencjonalnych aut spalinowych lub choćby „zwykłych hybryd” (bez sporego akumulatora ładowanego z zewnętrznego źródła). Niezależnie czy trasa będzie miała długość 25, 50 czy może 500 km, zużycie paliwa będzie takie samo (w przeliczeniu na 100 km) – oczywiście w pewnym uproszczeniu (start z zimnym silnikiem).

Test BMW X5 xDrive45e na dystansie 100 km

Zgodnie z informacjami zamieszczonymi wyżej, załadowałem akumulatory BMW X5 xDrive45e do pełna i ruszyłem w trasę – głównie po mieście – tak by finalnie przejechać 100 km. Wpierw używałem trybu elektrycznego aż do wyczerpania akumulatorów – głównie po to by sprawdzić jakiego rzędu zasięg uda mi się przejechać.

Jak widać, finalnie zakończyłem test przejeżdżając 100,6 km ze średnim zużyciem paliwa wynoszącym 1,6 l/100 km. Potwierdza to zatem, że wartości podane przez BMW (zakres 1,7 – 1,2 l/100 km), a które wynikają z pomiaru WLTP, są prawdziwe. Łatwo też można zobaczyć jakie spalanie było na 50. czy np. 75. kilometrze.

Nim napiszesz komentarz, że nie sprawdziłem spalania na autostradzie śpieszę z drugim filmem, na którym znajdują się pomiary zużycia energii elektrycznej jak i paliwa przy różnych prędkościach i scenariuszach użytkowania, w tym przy prędkości 120 i 140 km/h:

Każdy może sobie wyliczyć jakie będzie zużycie paliwa w jego scenariuszu użytkowania.

Hybryda Plug-In zużywa nie tylko paliwo, ale także energię elektryczną!

Dokładnie! W przypadku samochodów hybrydowych Plug-In należy podawać nie tylko zużycie paliwa, ale także zużycie energii elektrycznej. Odnosząc się do omawianego przykładu BMW X5 xDrive45e, przejechanie wspomnianych 100 km „kosztowało” 1,6 l, ale także ~21 kWh. I to jest realne zużycie na dystansie 100 km tego samochodu. Kilka przykładów na bazie BMW X5 xDrive45e uwzględniając 82 km zasięgu w trybie elektrycznym dla jazdy miejskiej oraz jedno pełne ładowanie przed ruszeniem w trasę:

  • 25 km: 0,0 l/100 km + 25,5 kWh/100 km (całkowicie: 0 l paliwa + 6,4 kWh)
  • 50 km: 0,0 l/100 km + 25,5 kWh/100 km (całkowicie: 0 l paliwa + 12,8 kWh)
  • 75 km: 0,0 l/100 km + 25,5 kWh/100 km (całkowicie: 0 l paliwa + 19,1 kWh)
  • 100 km: 1,6 l/100 km + 21,0 kWh/100 km (całkowicie: 1,6 l paliwa + 21,0 kWh)
  • 125 km: 3,1 l/100 km + 16,7 kWh/100 km (całkowicie: 3,9 l paliwa + 21,0 kWh)
  • 150 km: 4,1 l/100 km + 14,0 kWh/100 km (całkowicie: 6,2 l paliwa + 21,0 kWh)
  • 200 km: 5,4 l/100 km + 10,5 kWh/100 km (całkowicie: 10,7 l paliwa + 21,0 kWh)

Oczywiście będzie to inaczej wyglądać dla innego niż miejski scenariusza, ale sądzę że to już będziecie w stanie bezproblemowo wyliczyć na własną rękę. Nikt bowiem nie jeździ DOKŁADNIE 100 km!

Powyższe testy i pomiary kontra WLTP

Trzeba mieć oczywiście świadomość, że test homologacyjny WLTP odbywa się na dystansie ~23,3 km, a to oznacza że na tak krótkim dystansie to samo BMW X5 xDrive45e ALE z akumulatorami o połowę mniejszymi wciąż uzyskałoby podobny rezultat zużycia paliwa (1,7-1,2 l/100 km). Ale! W moim teście na dystansie 100 km rezultat „1,6 l/100 km” zobaczylibyśmy już przy mniej więcej 50 km, a po przejechaniu 100 byłoby to ~5,4 l/100 km. Gdyby ktoś miał wątpliwości dlaczego, śmiało proszę pytać w komentarzach :)

By Jmcc500 - Own work, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=63735431

Można oczywiście mieć zastrzeżenia, że test homologacyjny WLTP jest za krótki, ale jest on nieprzypadkowo dobrany i w całkiem dużym stopniu odpowiada temu, ile i jak przeciętny Europejczyk przejeżdża każdego dnia. Dodatkowe założenie w przypadku hybryd Plug-In polega na tym, że do pomiaru auto rusza z w pełni naładowanymi akumulatorami.

Na koniec

Mam nadzieję, że udało mi się wyjaśnić skąd wynikają zamieszczone w specyfikacji (m.in. BMW X5 xDrive45e) wyniki zużycia paliwa dla samochodów hybryd Plug-In, a także bezsensowność odnoszenia tego do dystansu RÓWNO „100 km”. Producenci samochodów, a w tym BMW, przedstawiają wynik testu homologacyjnego WLTP, który jest taki sam dla wszystkich aut, co umożliwia ich porównanie między sobą. Jakiekolwiek ekstrapolowanie tego na inny scenariusz użytkowania jest często skazany na niepowodzenie. W przypadku hybryd Plug-In dodatkową okolicznością jest rzecz jasna dystans. Im jest on dłuższy, tym auto takie będzie miało większe średnie zużycie paliwa. Wartość podana w specyfikacji jest więc najczęściej prawdziwa WYŁĄCZNIE dla przejazdu takiego jak cykl WLTP i na dystansie przewidzianym dla WLTP. Odnoszenie tego do przejazdu 100 kilometrów, szczególnie autostradą wskazuje na błędy w interpretacji.

Nie zmienia to faktu, że zużycie typu 1,7-1,2 l/100 km w BMW X5 xDrive45e rzeczywiście JEST DO UZYSKANIA startując z w pełni naładowanymi akumulatorami i jest to też możliwe TAKŻE na dystansie 100 km, co jest niebywale rzadką sytuacją w kontekście hybryd Plug-In. Niebawem pełny test tego wyjątkowo ciekawego samochodu :)

Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu

Więcej na tematy: