101

Android Pay – jak korzystać? Wszystko, co musisz wiedzieć

Android Pay oficjalnie zadebiutował w Polsce. Jak zacząć korzystać z usługi? Jak podpiąć swoją kartę? Jakie warunki musimy spełniać? Wyjaśniamy!

Kto może korzystać z Android Pay?

Przede wszystkim musimy posiadać urządzenie z Androidem 4.4 lub nowszym. Niezbędne jest też posiadanie modułu NFC w telefonie. Oczywiście łączność NFC musi też być aktywowana w ustawieniach systemu.

Aktualnie z Android Pay w Polsce mogą korzystać wyłącznie posiadacze kart Mastercard lub Visa wydanych przez Alior Bank, T-Mobile Usługi Bankowe oraz Bank Zachodni WBK. Z czasem tych banków ma przybywać. W pierwszej kolejności dołączy do nich mBank.

Jak zacząć używać Android Pay?

To bardzo proste. Wchodzimy do Google Play, znajdujemy aplikację Android Pay i ją instalujemy. Po wszystkim uruchamiamy program i dodajemy swoją kartę płatniczą. Od tej pory możemy swobodnie używać naszego telefonu jako portfela. Wystarczy przyłożyć go do terminalu płatniczego.

Jak dodać kartę do Android Pay?

Możemy to zrobić na trzy sposoby. Jeżeli mamy już podpiętą kartę pod nasze konto Google Play, aplikacja sama nam zaproponuje jej dodanie. Wystarczy wówczas się po prostu zgodzić.

Drugi sposób to sfotografowanie naszej karty. Dzięki temu pojawi się ona w aplikacji w dokładnie takiej formie, jak fizyczna (i będzie przez to łatwiej rozpoznawalna). Program ma wbudowany skaner, który jest bardzo dokładnie. Wystarczy ustawić kartę tak, aby obejmowały ją ramki narysowane na wyświetlaczu.

Trzeci sposób to ręczne wpisanie numeru karty – tutaj chyba nikomu nie trzeba tłumaczyć, co zrobić.

Po tym wszystkim musimy jeszcze dokonać weryfikacji, a więc przepisać kod CVC znajdujący się z tyłu naszej karty. Stosowane jest jeszcze dodatkowe zabezpieczenie w postaci weryfikacji SMS lub e-mail. Użytkownik otrzyma w ten sposób jednorazowy kod, który musi wprowadzić do aplikacji przed finalizacją całego procesu. Ma to uniemożliwić niepowołanym osobom (które np. chwilowo uzyskają fizyczny dostęp do naszej karty) dodawanie kart do obcych telefonów

Jak wygląda płacenie za pomocą Android Pay?

To banalnie proste. Wystarczy wyjąć telefon z kieszeni i zbliżyć do terminalu (nie musimy go nawet odblokowywać). Jeżeli wszystko przebiegnie prawidłowo, zobaczymy grafikę przedstawiającą kartę płatniczą użytą do przeprowadzenia transakcji, a nad nią animację z zielonym ptaszkiem. Następnie nasz telefon wyświetli powiadomienie z informacją, że płatność na daną kwotę została zrealizowana. Warto dodać, że mamy dostęp do pełnej historii płatności wewnątrz aplikacji Android Pay.

W sytuacji, gdy płatność jest wyższa niż 50 złotych musimy wprowadzić kod PIN karty, której używamy aktualnie do płacenia. Aktualnie robimy to na terminalu, ale docelowo Google chce, aby wszystko odbywało się wyłącznie na telefonie – wtedy zamiast wpisywania PIN-u możemy użyć np. czytnika linii papilarnych do weryfikacji.

Warto dodać, że nie musimy być podłączeni do internetu. Android Pay działa również offline, choć liczba płatności przeprowadzonych w taki sposób jest ograniczona do kilku.

Co w sytuacji, gdy mamy dodanych więcej kart do Android Pay? Wewnątrz aplikacji możemy przesunąć wybraną kartę na samą górę – jest to bardzo szybkie i intuicyjne. Wówczas staje się ona naszą domyślą kartą i będzie używana do inicjowania płatności. Możemy oczywiście też jednorazowo wybrać kartę i przeprowadzić płatność z jej użyciem. Potrwa to po prostu odrobinę dłużej, bo będzie od nas wymagało ręcznego uruchomienia Android Pay.

Gdzie mogę zapłacić za pomocą Android Pay?

W Polsce jest to właściwie każde miejsce, gdzie obsługiwane są płatności zbliżeniowe kartami Mastercard (czyli w praktyce każde miejsce, gdzie są obsługiwane płatności zbliżeniowe w ogóle). W sumie jest już ponad 425 tys. takich punktów. Płacenie w taki sposób cieszy się ogromną popularnością, więc oferują je już nawet małe, osiedlowe sklepiki.

Na świecie w sumie jest 6 mln takich punktów. Tutaj warto jednak uważać, bo obsługa kart płatniczych Mastercard może wcale nie być równoznaczna z obsługą płatności zbliżeniowych.

Czy moje płatności w Android Pay są bezpieczne?

Jak już pisałem w artykule informującym o premierze Android Pay w Polsce:

Transakcje wykonane za pośrednictwem Android Pay wykorzystują technologię tzw. tokenizacji, którą realizuje usługa Mastercard Digital Enablement Service (MDES), gwarantująca najwyższy poziom bezpieczeństwa transakcji. Przygotowując urządzenie do realizacji płatności poprzez Android Pay, sieć Mastercard generuje cyfrowy „token”, czyli numer, który pozwala na powiązanie urządzenia z kartą płatniczą. Token ten jest przechowywany w bezpieczny sposób w chmurze obliczeniowej. Ponieważ jest to numer inny niż karty płatniczej, z którą jest związany, dane karty nie są udostępniane sprzedawcy. Token jest też unikalny dla danego urządzenia, więc za jego pomocą nie można dokonać transakcji innym urządzeniem. Każda transakcja za pomocą cyfrowego portfela Android Pay, realizowana z użyciem „stokenizowanej” karty Mastercard, jest objęta tymi samymi korzyściami i gwarancjami, które dotyczą tradycyjnych kart Mastercard.

Zatem nasz numer karty nie jest wykorzystywany do przeprowadzania płatności. Android Pay przechowuje w chmurze i wykorzystuje za każdym razem jedynie unikatowy token. Nie musimy się obawiać, że ktokolwiek go przechwyci. Otóż nie zrobi z tego użytku, bo token jest przypisany do określonego urządzenia. Nie ma powodów do niepokoju.

„Android Pay nie może zostać użyty” – co się dzieje?

Prawdopodobnie nasze urządzenie nie spełnia wymagań Android Pay. Z usługi nie skorzystają osoby używające Androida starszego niż 4.4 KitKat. Nie jest ona też dostępna dla użytkowników deweloperskich wersji Androida oraz custom ROM-ów lub zrootowanych systemów. Problemem jest też używanie samsungowskiego MyKnox.

Oprócz tego Google opublikowało listę innych urządzeń, które z jakiś względów Android Pay nie współpracują:

  • Elephone P9000
  • Evo 4G LTE
  • Nexus 7 (2012)
  • Samsung Galaxy Note III
  • Samsung Galaxy S3
  • Samsung Galaxy Light

Co jeszcze muszę wiedzieć?

No właśnie? Pytajcie w komentarzach – postaramy się pomóc lub skierować Wasze pytania do przedstawicieli Google’a, Mastercarda lub oferujących usługę banków.

Ps. Aplikacja Android Pay oficjalnie będzie dostępna w Polsce od jutra