34

Parkujesz auto w centrum? Sejm ma małą niespodziankę dla Ciebie

opłaty za parkowanie
W bieżącym roku, na kierowców co rusz spadają różne ciekawsze, lub mniej ciekawe niespodzianki. Również na tym posiedzeniu Sejmu pojawiła się mała nowość.

Ustawa o elektromobilności została podpisana na początku roku. Z początkiem 2019 w życie wejdą przepisy wprowadzające opłatę emisyjną, a ostatnio pojawiły się informacje, że do kosztów badań diagnostycznych wprowadzona zostanie opłata jakościowa. Również na 66. Posiedzeniu polskiego parlamentu nie mogło zabraknąć zmian w przepisach, które nie pozostaną bez wpływu na portfele kierowców. Okazuje się bowiem, że w ciągu najbliższych miesięcy, polskie miasta dostaną możliwość ogromnej swobody przy ustalaniu cen za parkowanie w centrum miasta. Jak tłumaczą się posłowie nowelizacja ma pomóc w walce ze smogiem w najbardziej zatłoczonych centrach miast.

Wyższe opłaty za parkowanie: będą nowe stawki

O projekcie i rozpoczęciu prac nad wprowadzeniem nowych stawek za parkowanie w centrum miasta, pisaliśmy już w połowie kwietnia bieżącego roku. Wtedy też pierwszy raz mogliśmy usłyszeć o zmianach w Ustawie o Partnerstwie Publiczno-Prywatnym, które zaproponowało Ministerstwo Infrastruktury. Już wtedy było wiadomo, że władze poszczególnych miejscowości (gdzie mieszka ponad 100 000 mieszkańców) dostaną ogromne instrumenty do ręki, by swobodnie ustalać ceny za parkowanie w centrum miasta. Czy w efekcie kierowców czeka fala podwyżek?

opłaty za parkowanie

Zapisy, które znalazły się w przegłosowanych przepisach zawierają niemałą rewolucję. Wprowadzono przede wszystkim przepisy tworzące dwa rodzaje stref parkowania – śródmiejską i zwykłą. Takie rozwiązanie pozwoli samorządom na wprowadzanie różnych stawek za parkowanie bliżej i dalej od centrum. W przypadku pierwszej strefy maksymalne stawki, jakie będzie można pobierać za parkowanie wyniosą 0,45% płacy minimalnej – w 2018 roku oznaczać ma to kwotę nie wyższą niż 9,45 zł/h. w pozostałych strefach maksymalne stawki wyniosą 0,15% płacy minimalnej, czyli nie więcej niż 3,15 zł/h w bieżącym roku. Dodatkowo nowa ustawa pozwoli wprowadzić obowiązek opłat za parkowanie również w weekendy (dzisiaj parkingi są płatne od poniedziałku do piątku, zazwyczaj w godzinach 8-18 – w zależności od miasta). Nowe przepisy, to nie jedyne opłaty, które zostały już wprowadzone, albo pojawią się w najbliższych miesiącach.

Wyższe opłaty za parkowanie: kolejne uderzenie po kieszeni kierowcy

Jak wspominaliśmy na początku tekstu od 1 stycznia 2018 roku w cenie paliwa znajdzie się kolejny podatek – opłata emisyjna. Ta ostatnia ma związek z wprowadzeniem Ustawy o Elektromobilności, która już zaczęła obowiązywać. Przepisy związane z elektryfikacją wprowadziły w życie szereg ułatwień dla kierowców i właścicieli aut elektrycznych oraz hybryd typu plug-in (z możliwością doładowania akumulatorów z zewnętrznego źródła energii elektrycznej). Dodatkowo zniesiona zostanie akcyza na auta ekologiczne (elektryki, pojazdy wodorowe i hybrydy PHEV), a wszystko za cenę dodatkowych 8 groszy w cenie jednego litra paliwa. Największe koncerny paliwowe obiecały, że opłatę emisyjną wezmę na siebie, lecz mało kto chyba wierzy, że to nie będzie kolejny powód podniesienia cen na stacjach.

opłaty za parkowanie

W ostatnim czasie pojawił się też kolejny pomysł na wyciągnięcie od kierowców i właścicieli samochodów dodatkowych pieniędzy. W związku z koniecznością przeprowadzania corocznych okresowych badań technicznych pojazdów (nowe auta mają obowiązek przyjechania na stację diagnostyczną po kilku latach od wyjazdu z fabryki) rząd Mateusza Morawieckiego chce prowadzić opłatę jakościową w wysokości 4 zł od każdego badania. Ministerstwo Infrastruktury chce w ten sposób… zwiększyć bezpieczeństwo na polskich drogach, poprzez poprawę stanu technicznego aut.

Wprowadzenie tych wszystkich opłat znów najbardziej odczują kierowcy i właściciele samochodów. Ciekawe czy w najbliższych miesiącach pojawią się kolejne pomysły na opłaty lub zmiany już obowiązujących stawek.

opłaty za parkowanie