Konsole

Wsteczna kompatybilność na Xboksie One: lista gier i wszystko, co trzeba wiedzieć

Tomasz Popielarczyk
Wsteczna kompatybilność na Xboksie One: lista gier i wszystko, co trzeba wiedzieć

Data 12 listopada jest ważnym dniem dla konsoli Microsoftu. Xbox One doczeka się wówczas aktualizacji, która całkowicie zmieni jego interfejs oraz wpr...

Data 12 listopada jest ważnym dniem dla konsoli Microsoftu. Xbox One doczeka się wówczas aktualizacji, która całkowicie zmieni jego interfejs oraz wprowadzi oficjalnie wsteczną kompatybilność z grami z Xboksa 360. Jakie będą to tytuły i co jeszcze warto wiedzieć o nadchodzących zmianach?

W jakie gry z X360 zagram na Xboksie One?

Jak poinformowano w kanałach społecznościowych, oficjalna lista gier objętych programem wstecznej kompatybilności zostanie ujawniona w poniedziałek 9 listopada. Internet to jednak wspaniałe medium, które potrafi dotrzeć do pewnych informacji jeszcze przed ich oficjalnym ujawnieniem. I tak w sieci pojawiła się nieoficjalna lista wspieranych gier.


Nieco wcześniej pojawiły się informacje, które czynią udostępnioną listę bardzo prawdopodobną. Pierwsza to oficjalnie potwierdzone przez Microsoft gry z X360, które będą kompatybilne z nową konsolą. Wszystkie z nich znajdują się na liście powyżej. Chodzi konkretnie o:

  • A Kingdom for Keflings
  • A World of Keflings
  • Alien Hominid HD
  • Borderlands
  • Banjo-Kazooie
  • Banjo-Tooie
  • BattleBlock Theater
  • Defense Grid
  • Gears of War
  • Geometry Wars Evolved
  • Halo Reach
  • Hexic HD
  • Jetpac Refuelled
  • Kameo
  • Mass Effect
  • N+
  • Perfect Dark
  • Perfect Dark Zero
  • Shadow Complex
  • Small Arms
  • Super Meat Boy
  • Toy Soldiers
  • Toy Soldiers: Cold War
  • Worms 2: Armagedon
  • Viva Piñata
  • Viva Piñata: TIP
  • Zuma

Warto zaznaczyć, że część z tych gier działa już teraz na konsolach podłączonych do programu preview dającego dostęp do przedpremierowych aktualizacji oprogramownia. Inne natomiast, jak obie części Viva Piñata, Perfect Dark czy Banjo-Kazooie są dostępne w pakiecie Rare Replay (recenzowanym zresztą na łamach Antyweba).

Co z drugą przesłanką? Pochodzi ona od producentów gier. Wiemy na pewno, że kompatybilne będą wszystkie części Gears of War, bo oficjalnie zapowiedziano, ze otrzymają je osoby, które kupiły zremasterowaną jedynkę (też recenzowałem - wspaniała gra). Bethesda potwierdziła natomiast Fallouta 3, którego otrzymają wszyscy, którzy kupią czwartą część na XOne. Podobnie sprawy się mają z Just Cause 2 - dla każdego, kto kupi najnowszą odsłonę przygotowano prezent w postaci "dwójki". Ubisoft również dorzucił swoje pięć groszy, ujawniając na jednej z konferencji Microsoftu kompatybilność Rainbow Six Vegas oraz Rainbow Six Vegas 2. Będą one dodawane do xboksowej wersji Rainbow Six Siege. Francuzi jednak ujawnili również ciekawą grafikę z okładkami gier, które miałyby być kompatybilne. I znów są to wszystkie tytuły, które znajdziemy na liście powyżej. Jak dla mnie sprawa wydaje się zatem dość oczywista i jestem skłonny uwierzyć, że lista, która wyciekła, jest tą oficjalną.


MS zapowiedział ponad 100 kompatybilnych gier na starcie. Lista ta jednak ma być sukcesywnie rozbudowywana o nowe tytuły. Tutaj jednak żadnych konkretów jeszcze nie znamy.

Co jeszcze muszę wiedzieć?

Microsoft już teraz przygotowuje graczy na wprowadzenie kompatybilności wstecznej. Wczoraj na jednym z oficjalnych blogów udostępniono wideo, na którym Major Nelson oraz FLitz ze Smosh Games tłumaczą większość kwestii związanych z tym tematem. Zdecydowanie warto obejrzeć ten film.

Dowiadujemy się z niego m.in. że będziemy mogli grać zarówno w cyfrowe kopie gier przypisane do naszego konta jak i wkładać po prostu do napędu konsoli płyty z grami na Xboksa 360. W obu przypadkach gra zostanie uruchomiona. Nie ponosimy żadnych dodatkowych opłat i nie musimy posiadać subskrypcji Xbox Live Gold.

Podczas zabawy będziemy mieli stale dostęp do menu znanego z Xboksa 360, a tym samym wszystkich funkcji związanych ze starą konsolą (z Guide'm na czele). Nie zabraknie tym samym multiplayera, osiągnięć oraz elementów społecznościowych. Dostajemy nawet nieco więcej, bo na XOne będziemy mogli zapisywać zrzuty ekranu i nagrywać filmy z gier, co było niemożliwe na starej konsoli. Jeżeli już wcześniej graliśmy w dany tytuł i nasze postępy zostały zapisane w chmurze, to teraz zostaną one przywrócone tak, abyśmy mogli kontynuować zabawę w miejscu, w którym skończyliśmy.

Co bardzo istotne, Microsoft zapewni również kompatybilność wszystkich DLC do wspieranych gier. Oznacza to zatem, że jeżeli już je kupiliśmy w sklepie Xbox Store, to automatycznie zostaną zainstalowane na naszej konsoli. Niestety, póki co Xbox One nie potrafi emulować sklepu z grami dla X360, a to oznacza, że zakupów musimy dokonywać w przeglądarce lub na starej konsoli. Innej opcji nie ma.

Gry z Xboksa 360 niestety wyświetlają się na konsoli na tej samej liście, co nowe tytuły. Mam co do tego pewne wątpliwości - o wiele wygodniej byłoby mieć je na osobnej liście lub w folderze. Być może jednak coś w tym aspekcie jeszcze ulegnie zmianie. Microsoft ciągle pracuje nad interfejsem. Do 12 listopada twórcy skupiają się już tylko na łataniu błędów, ale potem zapewne poświęcą też czas na rozbudowę pewnych elementów systemu i aktualizacje wbudowanych aplikacji. Jest naprawdę sporo do zrobienia.

Producent udostępnił graczom miejsce, gdzie mogą głosować na gry, które najchętniej zobaczyliby w programie wstecznej kompatybilności. Niestety, póki co nie udało się zrealizować najgorętszych próśb. Dopiero piąty w rankingu Halo: Reach ma być wspierany. O Call of Duty: Black Ops 2, Read Dead Redemption i Skyrimie można na razie pomarzyć.

Co jeszcze?

To właściwie wszystko, co aktualnie wiemy o kompatybilności wstecznej. Informacji prawdopodobnie będzie jeszcze przybywać w nadchodzących dniach. Jeżeli nurtują Was jakiekolwiek kwestie, piszcie w komentarzach. Jestem uczestnikiem programu preview i testuję kompatybilność wsteczną oraz nowy interfejs od dłuższego czasu, więc postaram się odpowiedzieć.


Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu