Polska

Wkrótce wyślesz list polecony przez Internet. Tak wygodnie jeszcze nigdy nie było

Piotr Kurek
Wkrótce wyślesz list polecony przez Internet. Tak wygodnie jeszcze nigdy nie było
Reklama

Już od początku przyszłego roku ruszają e-Doręczenia. To wygodna platforma do przesyłania cyfrowych listów poleconych i komunikacji z urzędami. Jak będzie działać?

Kilka miesięcy temu pisaliśmy, że z wielkich planów wprowadzenia w październiku e-Doręczeń, czyli łatwej komunikacji z urzędami za pośrednictwem cyfrowych listów poleconych, zostały nici. Ministerstwo Cyfryzacji oficjalnie poinformowało, że ta data jest nieosiągalna i na rewolucję przyjdzie nam jeszcze poczekać. Na szczęście już niedługo – przynajmniej z dzisiejszej perspektywy.

Reklama

e-Doręczenie to elektroniczny odpowiednik listu poleconego za potwierdzeniem odbioru. Dzięki tej usłudze podmioty publiczne, obywatele i firmy mogą korzystać z wygodnych i bezpiecznych doręczeń elektronicznych. Są one równoważne prawnie tradycyjnej przesyłce poleconej za potwierdzeniem odbioru. Docelowo wszystkie podmioty publiczne, przedsiębiorcy i zawody zaufania publicznego będą miały obowiązek mieć adres do doręczeń elektronicznych i prowadzić korespondencję za pośrednictwem e-Doręczeń.

Rewolucja w komunikacji z urzędami. Wielkie zmiany już od początku roku!

Z komunikatów przekazywanych przez Ministerstwo wynikało, że termin wdrożenia obowiązku stosowania e-Doręczeń został przesunięty na 1 stycznia 2025 r. Data ta związana jest z koniecznością przeprowadzenia nowelizacji ustawy o doręczeniach oraz innych ustaw, wprowadzając okres przejściowy w stosowaniu e-Doręczeń. I wygląda na to, że tym razem uda się dotrzymać terminów i wszystko uda się domknąć bez żadnych dodatkowych opóźnień. Świadczą o tym komunikatory przekazywane przez Ministerstwo Cyfryzacji oraz jego przedstawicieli:

List polecony przez Internet to przełom w sposobie komunikowania się z urzędami. Dzięki e-Doręczeniom zyskujemy wygodę, szybkość i bezpieczeństwo, eliminując zbędne formalności i kolejki.

– mówi wiceminister cyfryzacji Dariusz Standerski.

e-Doręczenia. Jedno rozwiązanie, wiele korzyści

Do czego przydadzą się e-Doręczenia? Ministerstwo Cyfryzacji tłumaczy:

Nowy sposób wymiany korespondencji z instytucjami publicznymi to wiele korzyści zarówno dla jednostek administracji, ale przede wszystkim dla obywatela. Warto pamiętać, że przesyłka nadana poprzez system do e-Doręczeń jest równoważna prawnie listowi poleconemu za pośrednictwem odbioru.

To także:

  • Oszczędność czasu – osoby korzystające z e-Doręczeń mogą zapomnieć o awizo w skrzynce pocztowej i kolejkach na poczcie, aby odebrać pismo urzędowe. List z instytucji publicznej będzie można teraz otrzymać w formie cyfrowej – z każdego miejsca i o dowolnej porze. Wystarczy do tego jedynie komputer, tablet lub telefon i dostęp do sieci. W ten sam sposób każdy Kowalski może wysyłać pismo do urzędu.
  • Oszczędność pieniędzy – korespondencja wymieniana z podmiotami publicznymi w ramach e-Doręczeń jest dla wszystkich obywateli bezpłatna. Osoby fizyczne nie ponoszą kosztów związanych z wysłaniem tradycyjnych przesyłek poleconych: nie płacą za znaczek, kopertę, materiały biurowe czy wydruk dokumentów.
  • Bieżące powiadomienia – w momencie pojawienia się nowej korespondencji w osobistej skrzynce do e-Doręczeń odbiorca natychmiast otrzymuje powiadomienie. Może również sprawdzić status wysłanego przez siebie pisma, co  ułatwi monitorowanie sprawy i usprawni kontakty z urzędami.
  • Stały adres do doręczeń elektronicznych – wyjazd, przeprowadzka, długie wakacje za granicą? Dzięki e-Doręczeniom obywatele nie muszą się martwić aktualizacją swojego adresu w różnych instytucjach. Wystarczy założyć osobistą skrzynkę do doręczeń elektronicznych, a wszystkie ważne dokumenty i informacje będą zawsze dostarczane na indywidualny Adres Doręczeń Elektronicznych (ADE). Nawet w przypadku, gdy miejsce pobytu odbiorcy się zmieni.
  • Identyfikacja nadawcy – tradycyjne awizo nie zawiera informacji o nadawcy, dlatego dopiero w okienku pocztowym odbiorca może się dowiedzieć, kto do niego napisał. W przypadku korzystania z e-Doręczeń informacja o tym, jaka instytucja publiczna wysłała list, widoczna jest od razu.

Choć system e-Doręczeń zostanie powszechnie wraz z początkiem 2025 roku, tak skrzynki e-Doręczeń można zakładać już teraz – z tego rozwiązania mogą korzystać normalni obywatele, firmy i instytucje. Można to zrobić online w kilku prostych krokach. Szczegółowe informacje o usłudze i jej aktywacji dostępne są na stronie: https://www.gov.pl/web/e-doreczenia.

Reklama

Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu

Reklama