Już od początku przyszłego roku ruszają e-Doręczenia. To wygodna platforma do przesyłania cyfrowych listów poleconych i komunikacji z urzędami. Jak będzie działać?
Wkrótce wyślesz list polecony przez Internet. Tak wygodnie jeszcze nigdy nie było
Kilka miesięcy temu pisaliśmy, że z wielkich planów wprowadzenia w październiku e-Doręczeń, czyli łatwej komunikacji z urzędami za pośrednictwem cyfrowych listów poleconych, zostały nici. Ministerstwo Cyfryzacji oficjalnie poinformowało, że ta data jest nieosiągalna i na rewolucję przyjdzie nam jeszcze poczekać. Na szczęście już niedługo – przynajmniej z dzisiejszej perspektywy.
e-Doręczenie to elektroniczny odpowiednik listu poleconego za potwierdzeniem odbioru. Dzięki tej usłudze podmioty publiczne, obywatele i firmy mogą korzystać z wygodnych i bezpiecznych doręczeń elektronicznych. Są one równoważne prawnie tradycyjnej przesyłce poleconej za potwierdzeniem odbioru. Docelowo wszystkie podmioty publiczne, przedsiębiorcy i zawody zaufania publicznego będą miały obowiązek mieć adres do doręczeń elektronicznych i prowadzić korespondencję za pośrednictwem e-Doręczeń.
Rewolucja w komunikacji z urzędami. Wielkie zmiany już od początku roku!
Z komunikatów przekazywanych przez Ministerstwo wynikało, że termin wdrożenia obowiązku stosowania e-Doręczeń został przesunięty na 1 stycznia 2025 r. Data ta związana jest z koniecznością przeprowadzenia nowelizacji ustawy o doręczeniach oraz innych ustaw, wprowadzając okres przejściowy w stosowaniu e-Doręczeń. I wygląda na to, że tym razem uda się dotrzymać terminów i wszystko uda się domknąć bez żadnych dodatkowych opóźnień. Świadczą o tym komunikatory przekazywane przez Ministerstwo Cyfryzacji oraz jego przedstawicieli:
List polecony przez Internet to przełom w sposobie komunikowania się z urzędami. Dzięki e-Doręczeniom zyskujemy wygodę, szybkość i bezpieczeństwo, eliminując zbędne formalności i kolejki.
– mówi wiceminister cyfryzacji Dariusz Standerski.
e-Doręczenia. Jedno rozwiązanie, wiele korzyści
Do czego przydadzą się e-Doręczenia? Ministerstwo Cyfryzacji tłumaczy:
Nowy sposób wymiany korespondencji z instytucjami publicznymi to wiele korzyści zarówno dla jednostek administracji, ale przede wszystkim dla obywatela. Warto pamiętać, że przesyłka nadana poprzez system do e-Doręczeń jest równoważna prawnie listowi poleconemu za pośrednictwem odbioru.
To także:
- Oszczędność czasu – osoby korzystające z e-Doręczeń mogą zapomnieć o awizo w skrzynce pocztowej i kolejkach na poczcie, aby odebrać pismo urzędowe. List z instytucji publicznej będzie można teraz otrzymać w formie cyfrowej – z każdego miejsca i o dowolnej porze. Wystarczy do tego jedynie komputer, tablet lub telefon i dostęp do sieci. W ten sam sposób każdy Kowalski może wysyłać pismo do urzędu.
- Oszczędność pieniędzy – korespondencja wymieniana z podmiotami publicznymi w ramach e-Doręczeń jest dla wszystkich obywateli bezpłatna. Osoby fizyczne nie ponoszą kosztów związanych z wysłaniem tradycyjnych przesyłek poleconych: nie płacą za znaczek, kopertę, materiały biurowe czy wydruk dokumentów.
- Bieżące powiadomienia – w momencie pojawienia się nowej korespondencji w osobistej skrzynce do e-Doręczeń odbiorca natychmiast otrzymuje powiadomienie. Może również sprawdzić status wysłanego przez siebie pisma, co ułatwi monitorowanie sprawy i usprawni kontakty z urzędami.
- Stały adres do doręczeń elektronicznych – wyjazd, przeprowadzka, długie wakacje za granicą? Dzięki e-Doręczeniom obywatele nie muszą się martwić aktualizacją swojego adresu w różnych instytucjach. Wystarczy założyć osobistą skrzynkę do doręczeń elektronicznych, a wszystkie ważne dokumenty i informacje będą zawsze dostarczane na indywidualny Adres Doręczeń Elektronicznych (ADE). Nawet w przypadku, gdy miejsce pobytu odbiorcy się zmieni.
- Identyfikacja nadawcy – tradycyjne awizo nie zawiera informacji o nadawcy, dlatego dopiero w okienku pocztowym odbiorca może się dowiedzieć, kto do niego napisał. W przypadku korzystania z e-Doręczeń informacja o tym, jaka instytucja publiczna wysłała list, widoczna jest od razu.
Choć system e-Doręczeń zostanie powszechnie wraz z początkiem 2025 roku, tak skrzynki e-Doręczeń można zakładać już teraz – z tego rozwiązania mogą korzystać normalni obywatele, firmy i instytucje. Można to zrobić online w kilku prostych krokach. Szczegółowe informacje o usłudze i jej aktywacji dostępne są na stronie: https://www.gov.pl/web/e-doreczenia.
Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu