Motoryzacja

Tylna oś skrętna i dynamiczny układ kierowniczy w Audi A6, A7, A8, Q8 – test w praktyce

Tomasz Niechaj
Tylna oś skrętna i dynamiczny układ kierowniczy w Audi A6, A7, A8, Q8 – test w praktyce
Reklama

Dynamiczny układ kierowniczy wszystkich kół z tylną osią skrętną to opcjonalne rozwiązanie, w które doposażyć możemy nowe Audi A6, A7, A8 i Q8. Nie jest to oczywiście nowość, bo stosowane było już wielokrotnie wcześniej, m.in. w Audi SQ7. Staje się ono jednak coraz tańsze, a przez to coraz popularniejsze. Jednocześnie, Audi A6, A7, A8 i Q8 doposażone w tylną oś skrętną zyskują bardzo dużo na zwinności i stabilności. I o tym właśnie jest dzisiejszy materiał.


Reklama

Dynamiczny układ kierowniczy wszystkich kół z tylną osią skrętną (z angielskiego: dynamic all-wheel steering) to system, który reguluje kąt wychylenia tylnych kół zależnie od prędkości i skrętu kierownicy. Do prędkości 60 km/h tylne koła wychylają się w przeciwną stronę niż koła przednie i to wychylenie będzie nie większe niż 5 stopni. Z kolei powyżej tej prędkości koła tylne skręcają się maksymalnie o 2 stopnie w tym samym kierunku co koła przednie. W konstrukcji tylnego zawieszenia pojawia się dodatkowy drążek poprzeczny sterowany elektrycznie, który reguluje kąt wychylenia tylnych kół.








Dynamiczny układ kierowniczy wszystkich kół z tylną osią skrętną w praktyce

Podczas codziennego użytkowania Audi A6, A7, A8 czy Q8 z opcjonalnym dynamicznym układem kierowniczym wszystkich kół z tylną osią skrętną najbardziej daje się wyczuć podczas manewrowania na ciasnym parkingu. Dzięki temu rozwiązaniu kąt zawracania np. Audi A6 – z tym systemem oczywiście – wynosi 11,1 m, porównywalnie do kompaktowego Audi A3! A przecież mówimy o blisko 5-metrowym samochodzie! Audi deklaruje, że system tylnych kół skrętnych skraca potrzebne miejsce o około 1 metr.


Tak się złożyło, że w podobnym czasie obok Audi A6 Avant 50 TDI quattro miałem w testach BMW M140i xDrive. Obydwa z napędem na 4 koła, ale zasadniczo różne wymiary. BMW jest krótsze o ponad 60 cm, ma też krótszy rozstaw osi, a mimo to jego średnica zawracania jest… większa o dokładnie 20 cm. Oczywiście w BMW również spotkamy tego typu rozwiązanie. Ma je np. Seria 5, 7 czy niedawno testowana Seria 8 Coupe. Nie stosuje się zwykle tego typu rozwiązania w autach kompaktowych, choć są od tego wyjątki (np. Renault Megane R.S.).


Żeby to zobrazować wykonałem manewr zawracania w tym samym miejscu:

Reklama

Z systemem tylnych kół skrętnych testowałem wszystkie cztery samochody – Audi A6, A7, A8 oraz Q8 – za każdym razem zdolności manewrowe były doskonałe, szczególnie po uwzględnieniu słusznych przecież wymiarów tych samochodów.

Na powyższym filmie łatwo daje się zauważyć wychylenie tylnych kół podczas manewrowania. Trochę bardziej trzeba się przyjrzeć by spostrzec ich przeciwne skręcenie przy wyższej prędkości. Co w praktyce daje to zaledwie 2-stopniowe wychylenie w tą samą stronę, co koła przednie?

Reklama




Zarówno Audi A6, jak i A7 postanowiłem zbadać w próbie sprawnościowej i porównać do innych testowanych przeze mnie aut. Sekwencja kilku zakrętów, z czego drugi przejeżdża się z prędkością około 110-120 km/h, a trzeci 130-140 km/h udowodniła jak zaskakująco dobrze te samochody „kleją” się do drogi. Wyniki jakie osiągnąłem mnie zaskoczyły, bo Audi A6 Avant 50 TDI waży przecież około 1900 kg czyli więcej o ~400 kg od osiągającego podobne prędkości Audi TT RS! Rzecz jasna, TT RS daje się szybciej i skuteczniej „przerzucać” z lewego skrętu w prawy – masa robi swoje – ale odpowiednio ustawiając się do zakrętu i płynnie go pokonując daje się osiągnąć porównywalną prędkość, czego zasługą jest właśnie tylna oś skrętna. Podczas szybko pokonywanego zakrętu, kierowca czuje takie delikatne wciąganie auta do wewnętrznej.


Ile to kosztuje?

Dynamiczny układ kierowniczy wszystkich kół z tylną osią skrętną dostępny jest w Audi A6, A7, A8 i Q8 tylko w wersjach z napędem quattro. Z silnikami 2-litrowymi (np. 40 TDI lub 45 TFSI) kosztuje 9220, zaś dla 3-litrowych (np. 50 TDI) jest nieco droższy: 10 610 zł. W każdym przypadku mówimy o około 3% wartości całego auta.

Zapraszam do lektury innych tego typu materiałów:


Reklama

Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu

Reklama