Wbrew powszechnej opinii, kampanie mailingowe to nie tylko newslettery z informacjami o promocjach i wyprzedażach. Email marketing to również wiadomoś...
Wbrew powszechnej opinii, kampanie mailingowe to nie tylko newslettery z informacjami o promocjach i wyprzedażach. Email marketing to również wiadomości automatyczne (tzw. autorespondery) - wysyłane w odpowiedzi na działania użytkowników. Czas wysyłki oraz dopasowanie treści do potrzeb odbiorców sprawiają, że emaile te z reguły generują wielokrotnie wyższe wyniki niż standardowa komunikacja.
Autorem wpisu jest Michał Leszczyński Content Marketing Manager z GetResponse.
Choć newslettery stanowią podstawę każdej kampanii promocyjnej, dzisiaj skupię się na wiadomościach automatycznych. Jeśli prowadzisz działania promocyjne w Internecie, a w szczególności bliska jest Ci tematyka e-commerce, poniższa lista 10 wiadomości będzie dla Ciebie pomocna.
Wiadomość powitalna
Niemal każdy kto zapisuje się na newsletter lub zakłada konto w e-sklepie spodziewa się wiadomości powitalnej. Wiadomość powitalna pozwala na potwierdzenie poprawności danych adresowych i poinformowanie o rozpoczęciu realizacji zamówienia, ale również – i przede wszystkim – daje możliwość podziękowania za zapis, prezentacji usługi i przekazania przydatnej wiedzy na temat prowadzonej działalności.
Szczególnie jeśli prowadzisz e-sklep, wykorzystaj tego emaila, aby zawrzeć wszelkie informacje na temat zamówień, polityki zwrotów, możliwości kontaktu lub dostawy. Darmowy poradnik, arkusz kalkulacyjny lub kupon rabatowy mogą również posłużyć jako forma podziękowania za dołączenie do subskrypcji.
Zdj. 1 – Fragment wiadomości powitalnej z serwisu Blablacar
Ankieta konsumencka
Lepiej pisać rzadziej, a z sensem. Jeśli chcesz mieć pewność, że Twoi subskrybenci zaangażują się w komunikację, wysyłaj im to, co jest dla nich ważne. Jeśli z wykorzystanego przez Ciebie formularza zapisu bezpośrednio nie wynika co ich interesuje, automatycznie wysłana ankieta konsumencka pomoże Ci w uzyskaniu tej wiedzy.
Wyślij ją w dniu dołączenia do subskrypcji, jeden dzień po lub po zakończeniu okresu próbnego. Dowiesz się dzięki temu, czy prowadzone przez Ciebie działania, odpowiadają potrzebom i oczekiwaniom odbiorców.
Zdj. 2 – Wiadomość zawierająca ankietę oraz ciekawy przycisk CTA marki Adidas
Podziękowanie za wykonaną akcję
Podobnie jak w przypadku wiadomości powitalnej, gdy subskrybenci wykonali jakąś akcję: kupili produkt lub dodali go do listy życzeń; zapisali się na szkolenie czy pobrali poradnik, podziękuj im za to.
Dziękując budujesz relacje. Możesz też przesłać przydatne informacje, linki, zdjęcia czy cokolwiek innego, co uznasz za warte uwagi Twoich odbiorców.
Porzucony koszyk
Niestety nie od razu uda Ci się sprzedać wszystkie produkty. Czy wiesz, że wg. badań firmy IBM ponad 68% wszystkich koszyków zakupowych jest opuszczanych? Wiele niedokończonych transakcji możesz jednak odzyskać. Nawet jeśli udałoby Ci się odzyskać kilka procent z nich, gra ta jest warta świeczki.
Wiadomości typu porzucony koszyk pomogą Ci namówić użytkowników, którzy przerwali zakup lub nie byli jeszcze do końca zdecydowani. Przedstaw im zapomniany produkt, zaoferuj zniżkę lub zastosuj bardziej humorystyczne podejście i przekonaj do sfinalizowani transakcji.
Zdj. 3 – Wiadomość typu porzucony koszyk od Doggyloot
Prośba o recenzję
Twoim najskuteczniejszym sprzedawcą jest nikt inny, jak zadowolony klient, który z radością i przekonaniem opowiada o udanych zakupach. Problem tkwi w tym, że użytkownicy rzadko sami wychodzą z inicjatywą, aby publicznie pochwalić zamówioną usługę lub produkt.
Zmotywuj ich więc do działania, wysyłając automatyczną wiadomość z prośbą o pozostawienie opinii. Uzyskane w ten sposób recenzje, ułatwią Ci pozyskiwanie kolejnych klientów, gdyż jak wskazuje firma BrightLocal, aż 88% internautów wierzy recenzjom przeczytanym online.
Rekomendacje w oparciu o zakup
Najtrudniejszym zadaniem jest namówić odbiorców do pierwszego zakupu. Jak to osiągniesz, potem masz już z górki. Osobom, które kupiły od Ciebie towar, zaproponuj dodatkowe rozwiązania, takie jak powiązane akcesoria (np. etui do telefonu lub tabletu) i uzupełniające usługi (np. ubezpieczenie lub przedłużenie gwarancji). Możesz nawet spróbować sprzedać produkty z wyższej kategorii cenowej.
Rekomendacje są z reguły skuteczne, ponieważ przesyłana oferta jest dopasowana do profilu odbiorcy. A jeśli zawsze trafiasz w gust subskrybenta, możesz być pewien, że Twoje szanse na sprzedaż są odpowiednio wyższe.
Zdj. 4 – Rekomendacje w wiadomości IKEA
Wiadomości reaktywacyjne
O tym jak zaangażowani w komunikację będą Twoi subskrybenci zależy m.in. od tego, jak dobrze dopasujesz treść i częstotliwość przekazywanych wiadomości. Jednak nawet jeśli bardzo się starasz, część z nich przestanie otwierać przesyłane emaile.
Aby odratować tych, którzy wciąż są zainteresowani poruszanym przez Ciebie tematem, powinieneś realizować kampanie reaktywacyjne. Wiadomości zawierające Twoją najlepszą ofertę, możliwość zmiany preferencji lub po prostu zwracające na siebie uwagę, mogą oszczędzić Ci niepotrzebnej komunikacji „bez odpowiedzi” i poprawić skuteczność prowadzonych kampanii.
Zdj. 5 – Reaktywowanie użytkownika i przypomnienie o zaległej płatności w wykonaniu Allegro
Podsumowanie artykułów na blogu
Jeśli publikujesz artykuły na blogu, z pewnością chcesz, aby jak największa liczba internautów przeczytała to, czym chcesz się ze światem podzielić. Zaproponuj więc swoim wiernym fanom, aby dołączyli do subskrypcji i otrzymywali automatyczne powiadomienia z bloga. Gdy coś opublikujesz, otrzymają email z linkiem do artykułu przez co nie pominą żadnego Twojego wpisu.
Zdj. 6 – Powiadomienia z bloga Pawła Tkaczyka
Wiadomości edukacyjne
Choć poradniki i kompleksowe szkolenia bywają skuteczne, czasami lepiej jest dawkować wiedzę, którą przekazujesz klientom. Mniejsze porcje informacji są często łatwiej przyswajane, a Ty jako ich dostawca dłużej pozostaniesz w umysłach klientów. Dlatego właśnie cykle edukacyjne, tj. serie autoresponderów zawierające lekcje na określony temat, będą optymalnym rozwiązaniem. Raz przygotowane i uruchomione, będą trafiać do każdego nowo zapisanego odbiorcy, a Ty musisz tylko pamiętać, aby je raz na jakiś czas aktualizować.
Przypomnienia o przyszłych zamówieniach
Być może sprzedajesz produkt lub usługę, którą konsumenci zamawiają cyklicznie. Może to być karma dla psa, środek do czyszczenia podłóg, farba do włosów, usługa mycia auta lub wymiana opon. Jeśli tak, to czemu nie miałbyś przypomnieć o nadchodzącym zapotrzebowaniu i wyjść naprzeciw potrzebom swoich odbiorców? Jeśli ich wymagania lub preferencje nie uległy zmianie, z pewnością będą zadowoleni, że wyręczasz ich z potrzeby pamiętania o obowiązkach.
Poznaj odbiorców i działaj
Choć internauci nieczęsto przyznają się do tego, że lubią otrzymywać newslettery, niemal każdy z nich ma w swojej pamięci kilka marek, które z przyjemnością śledzi i od których komunikację zawsze i dogłębnie czyta. Jeśli dokładnie poznasz potrzeby i zainteresowania czytelników, Ty też możesz pisać emaile, które bawią, uczą i na które ludzie czekają z niecierpliwością. Autorespondery natomiast, pomogą Ci wysyłać je dokładnie wtedy, kiedy subskrybenci chcą je otrzymywać, niezależnie czy jesteś wówczas w biurze, czy spokojnie odpoczywasz na kanapie.
Foto Concept of sending e-mails from your computer via Shutterstock.
Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu