Motoryzacja

Wszystko co warto wiedzieć o Tesli Model Y, już rozpoczęto dostawy

Kamil Pieczonka
Wszystko co warto wiedzieć o Tesli Model Y, już rozpoczęto dostawy
40

W piątek Tesla rozpoczęła dostawy pierwszych produkcyjnych samochodów Model Y, które powoli trafiają do odbiorców, a wraz z nimi w sieci pojawiają się pierwsze opinie i porównania. Pojawiła się też instrukcja obsługi, która ujawnia szereg dodatkowych informacji, jak chociażby dokładne wymiary, które do tej pory nie były znane.

Tesla Model Y - wymiary i wielkość przestrzeni bagażowej

Model Y został zapowiedziany ponad rok temu, ale co nieco zaskakujące do tej pory nie znaliśmy nawet jego dokładnych wymiarów. Można je było szacować tylko nad podstawie wielkości Modelu 3, który współdzieli z Y podobno około 75% części. Teraz jednak pojawiła się pełna instrukcja obsługi więc zagadka została rozwiązania. Okazuje się, że crossover od Tesli jest całkiem sporym samochodem. Nadwozie ma nieco ponad 475 cm długości, rozstaw osi wynoszący 289 cm oraz aż 192 cm szerokości (bez lusterek). Oznacza to, że wewnątrz kabiny powinno być bardzo przestronnie, a patrząc na pierwsze zdjęcia, faktycznie tak jest. Prześwit to natomiast 16,7 cm, a całkowita wysokość to 162 cm.

Niestety Tesla nadal nie podała wielkości bagażnika. Cała przestrzeń bagażowa może mieć nawet 1900 litrów, ale jak rozumiem to dopiero po złożeniu siedzeń. Przy rozłożonej tylnej kanapie (która dzieli się w proporcjach 40:20:40) bagażnik nadal jest całkiem spory i ma podwójną podłogę, ale trudno powiedzieć jaka to pojemność. Co jeszcze dziwniejsze brakuje jakiegokolwiek zabezpieczenia ładunku. Tak, w Modelu Y nie ma nawet rolety, która oddzielałaby kabinę od przestrzeni bagażowej. Wydaje mi się, że to spore niedopatrzenie. Warto też przy tym dodać, że tylna klapa podnoszona jest elektrycznie i można to zrobić na kilka sposobów, ale niestety brakuje mechanizmu automatycznego, który pozwoliłby podnieść klapę bezdotykowo (czyt. machnąć nogą pod zderzakiem).

Podobnie jak w innych modelach Tesli, niewielki bagażnik jest też z przodu. Nie jest on przesadnie duży, wygląda podobnie jak w innych modelach więc powinien zmieścić około 100 litrów bagażu. Z powodzeniem można tam trzymać np. kable do ładowania. Gorzej jest jednak z ładownością, maksymalna ładowność to 433 kg i w to wliczeni muszą być też pasażerowie. Tesla zakłada obciążenie związane z pasażerami na 340 kg, więc dla bagażu zostaje wtedy tylko 93 kg. Masa własna Modelu Y to nieco ponad 2 tony (2003 kg).

Sprawdź też: Tesla Model S Plaid

Tesla Model Y - wnętrze

Wewnątrz nie ma raczej zaskoczenia, bo Model Y to w dużej mierze Model 3 przeniesiony do nieco wyższego nadwozia. Mamy zatem taką samą kierownicę, centralny wyświetlacz o przekątnej 15 cali i podobny układ foteli. Na konsoli środkowej znalazły się miedzy innymi dwa porty USB (typu A i C), ładowarka indukcyjna i schowek z gniazdem 12V. Z tyłu są kolejne dwa porty USB typu C dla pasażerów oraz nawiew klimatyzacji. Podłoga jest całkiem płaska, a na środku znalazł się również podłokietnik z uchwytami na kubki.

Tylną kanapę i oparcia można regulować, co nie jest zaskoczeniem bo dostępna ma być też wersja z siedmioma miejscami. Więcej zdjęć znajdziecie w galerii udostępnionej na imgur.

Tesla Model Y - rozmieszczenie czujników autopilota

W instrukcji pojawił się też dokładny diagram rozmieszczenia czujników, wykorzystywanych między innymi przez Autopilota. Na zewnątrz mamy aż 8 kamer (1 z tyłu, 4 po bokach, w słupkach B i błotnikach z przodu i aż 3 nad przednią szybą), a także radar oraz czujniki ultradźwiękowe. Poza tym dodatkowa kamera umieszczona jest też w kabinie nad lusterkiem wstecznym. W tej chwili nie jest ona jednak wykorzystywana, to przygotowanie pod nowe funkcje, która pojawią się w w oprogramowaniu w przyszłości.

Tesla Model Y - napęd i ceny

W tej chwili Model Y można zamawiać w dwóch wersjach - Long Range i Performance. Obie posiadają ten sam pakiet baterii, a różnią się tylko maksymalną wydajnością silników (która prawdopodobnie zależna jest tylko od oprogramowania. Pierwszy model ma oferować zasięg 505 km (WLTP), może rozpędzić się do 217 km/h oraz osiąga 100 km/h w czasie 5,1 sekundy. Wersja Performance ma nieco mniejszy zasięg (480 km), prędkość maksymalną ograniczoną do 241 km/h, a przyśpieszenie do 100 km/h trwa 3,7 sekundy. Obie wersje posiadają napęd na 4 kola i dwa silniki, niestety nie wiadomo o jakiej mocy. Co ciekawe Model Y wyposażony jest też w pompę ciepła, która powinna ułatwić utrzymanie optymalnej temperatury baterii, szczególnie w zimnych miesiącach.

Tesla Model Y wygląda zatem na całkiem nieźle dopracowany już samochód i nie dziwi fakt, że według analityków, powinien cieszyć się większą popularnością niż Model 3, nawet pomimo tego, że jest od niego w wersji Long Range droższy o 4000 USD (52 990 USD). Więcej przestrzeni z pewnością jest nie do pogardzenia.

Dokładny cennik w USA prezentuje się następująco (ceny przed ewentualnymi dopłatami):

Tesla Model 3 Standard Range - 39 990 USD (zasięg 409 km)

Tesla Model 3 Long Range - 48 990 USD (zasięg 560 km)

Tesla Model Y Long Range - 52 990 USD (zasięg 505 km)

Tesla Model 3 Performance - 56 990 USD (zasięg 530 km)

Tesla Model Y Performance - 60 990 USD (zasięg 480 km)

źródło: TeslaMotorsClub

Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu