Usługi i wszelkiej maści subskrypcje w samochodach powoli stają się standardem. Motoryzacja i technologie coraz bardziej ze sobą romansują. Te pierwsz...
Nielimitowany, darmowy, plan Tesli wygasa po 8 latach. Później zostaje tylko płatna subskrypcja
Usługi i wszelkiej maści subskrypcje w samochodach powoli stają się standardem. Motoryzacja i technologie coraz bardziej ze sobą romansują. Te pierwsze garściami czerpią z dobrodziejstw tych drugich — i choć często wiąże się to ze znacznie większą wygodą, to są też cienie takich rozwiązań. Przykładem jednym z wielu są subskrypcje jakie zapowiedziało BMW, które pozwolą za dodatkową opłatą odblokować m.in. funkcję podgrzewanych siedzeń. W Teslach w formie mikrotransakcji (choć cenowo mikro to one raczej nie są) można wykupić m.in. dostęp do Autopilota. Dotychczas jednak opcje związane z dostępem do planów oferujących m.in. nielimitowaną nawigacji były darmowe. Nadszedł jednak czas na zmiany — i wkrótce będące darmowymi plany "standardowej łączności" w Teslach dostaną termin ośmiu lat.
8 lat "standardowej łączności" w Teslach za darmo - później trzeba płacić
Właściciele samochodów byli przyzwyczajeni do pakietu udogodnień, który otrzymywali za darmo. W 2018 roku producent poza "standardową" łącznością zaoferował także (niedostępny w Polsce) wariant premium — a w nich cały zestaw bousów (m.in. wizualizacje korków, widok satelitarny, streaming i krakoke). Zmiany idą dalej — i teraz nawet ten najbardziej podstawowy zestaw który przez lata był dostępny bez jakichkolwiek opłat, po ośmiu latach będą musieli szykować się na dodatkowe opłaty. Na oficjalnej stronie pomocy czytamy:
Wszystkie pojazdy Tesla obsługują funkcję Standardowej Łączności. Standardowa Łączność jest dostępna w pojeździe bez dodatkowych kosztów przez osiem lat od daty dostawy fabrycznie nowego pojazdu przez firmę Tesla lub dnia, w którym samochód został po raz pierwszy oddany do użytku (na przykład jako pojazd demonstracyjny lub serwisowy), w zależności od tego, co nastąpi wcześniej. Jeżeli kupujesz używany pojazd, otrzymasz informację dotyczącą tego, jak długo w Twoim pojeździe będzie dostępna Standardowa Łączność. Standardowa Łączność zapewnia dostęp do większości funkcji łączności tylko przez Wi-Fi, a także podstawowe mapy, nawigację i strumieniowe przesyłanie muzyki przez Bluetooth®.
W amerykańskim cenniku nie ma ani słowa o cenie "standardowej łączności" — są tylko wieści o opcjach premium, które nie są oficjalnie dostępne w Polsce — a tam kosztują 10 dolarów miesięcznie. A jak wyglądają różnice można podejrzeć w poniższej tabelce:
Pakiety łączności | Standard | Premium |
---|---|---|
Nawigacja | ✓ | ✓ |
Wizualizacja ruchu drogowego w czasie rzeczywistym | - | ✓ |
Widok z kamery na żywo - Sentry Mode | - | ✓ |
Mapy satelitarne | - | ✓ |
Przesyłanie strumieniowe wideo*⁺ | - | ✓ |
Caraoke* | - | ✓ |
Przesyłanie strumieniowe muzyki*⁺ | - | ✓ |
Przeglądarka internetowa* | - | ✓ |
Prawdopodobnie nie zabraknie zawiedzionych właścicieli, którzy będą niezadowoleni z takiego obrotu spraw — w końcu do tej pory wszystko mieli bez dodatkowych opłat. Z drugiej strony jestem ciekawy co to oznacza w przypadku krajów, które na tę chwilę nie mają dostępu do łączności premium. Czy opcje te zostaną rozszerzone, a może będą kupować je zagranicą? W Europie dostępne są w: Austrii, Belgii, Republice Czeskiej, Danii, Niemczech, Hiszpanii, Francji, Finlandii, Wielkiej Brytanii, Szwajcarii, Szwecji, Irlandii, Włoszech, Islandii, Luksemburgu, Holandii, Norwegii oraz Portugalii.
Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu