Elon Musk w styczniu 2020 roku zapowiadał, że w tym roku Tesla bez problemu przekroczy 500 000 sprzedanych pojazdów. Niestety pandemia pokrzyżowała nieco te plany, bo zarówno fabryka w Szanghaju jak i Fremont miała przerwy w pracy spowodowane ograniczeniami związanymi z koronawirusem.
499 550 samochodów w 2020 roku
Według statystyk jakie Tesla opublikowała wczoraj, w całym 2020 roku wyprodukowano 509 737 samochodów, które znalazły 499 550 nabywców. Jak zwykle jest to wynik wzmożonych dostaw pod koniec kwartału, więc ostatecznie może się okazać, że wynik 500 000 zostanie jednak osiągnięty. Dowiemy się tego jednak dopiero pod koniec stycznia, gdy Tesla opublikuje swoje wyniki finansowe za ostatni kwartał 2020 roku. A był to bardzo dobry kwartał, bo dostarczono w nim aż 180 570 samochodów, podczas gdy w 3. kwartale było to niespełna 140 000, a w pierwszej połowie roku niespełna 180 000.
Liderem sprzedaży jest oczywiście Model 3. Tesla co prawda nie podaje indywidualnych wyników, tylko sprzedaż wspólnie z Modelem Y, która wyniosła nieco ponad 442 000 pojazdów, ale z niezależnych analiz wiemy, że Model 3 w tym roku mógł znaleźć grubo ponad 300 000 nabywców. W rezultacie jest to obecnie najpopularniejsze auto elektryczne na świecie. Na drugim miejscu jest chiński Wuling Hong Guang MINI EV z wynikiem niespełna 86 tys. sztuk (do listopada 2020) oraz Renault Zoe, które znalazło nieco ponad 84 tys. nabywców.
Blisko 3 miliony elektryków w całym 2020 roku
Nie mamy jeszcze statystyk za grudzień 2020 roku, ale biorąc pod uwagę, że do listopada sprzedaż aut z wtyczką elektryczną przekroczyła 2 544 000 samochodów, a w samym listopadzie było to ponad 414 000, to wiele wskazuje na to, że w całym roku będzie to blisko 3 miliony pojazdów (BEV i PHEV). Będzie to zdecydowanie najlepszy rok dla elektryków w historii, w związku z ogólnym spadkiem sprzedaży, auta elektryczne mogą mieć udział w rynku na poziomie 3,8%. Trzeba jednak dodać, że auta w pełni elektryczne mają udział na poziomie 2,6%, a hybrydy typu PHEV - 1,2%.
Wśród marek zdecydowanym liderem jest Tesla, która wyprzedza... Volkswagena. Jeśli jednak myślicie, że to ID.3 okazał się takim sukcesem to jesteście w błędzie. Do listopada sprzedaż tego modelu wyniosła nieco ponad 28 tys. sztuk, a lepszy wynik osiągnął chociażby Passat GTE (hybryda typu PHEV), który sprzedał się w liczbie blisko 40 tys. sztuk. Trzecie miejsce należy do chińskiej marki BYD, a dalej mamy BMW i kolejnego chińskiego producenta - SAIC-GM-Wuling.
Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu