Jest już nowy raport z badania Digital News Report 2020, tworzony jest od od wielu lat przez Reuters Institute for the Study of Journalism we współpracy z University of Oxford.
Od dwóch lat, w badaniu tym pokazywany jest między innymi poziom zaufania do mediów na całym świecie, w tym w Polsce, dzięki temu możemy porównać w tegorocznym badaniu, jak zmienił się on w ciągu ostatniego roku.
Raport za 2021 rok sporządzony został na podstawie badania przeszło 92 tys. odbiorców wiadomości w świecie offline i online z 46 krajów na całym świecie.
Najpopularniejsze media offline w Polsce
Na początek zerknijmy na najpopularniejsze media w Polsce spośród tych nadających wiadomości w telewizji radio i w prasie drukowanej.
Na pierwszym miejscu znalazły się wiadomości ze stacji TVN, które przynajmniej raz w tygodniu ogląda blisko połowa Polaków. Drugie miejsce przypadło stacji Polsat News, a podium zamyka radiostacja RMF FM. Publiczny nadawca TVP, zajął dopiero czwarte miejsce - wiadomości w tej stacji wybiera co czwarty Polak. W zeszłym rok czołówka była taka sama z tym, że miejscami zamienił się Polsat News z radiem RMF FM.
Najpopularniejsze media online w Polsce
W przypadku nowych mediów, po które sięgamy w sieci, najczęściej wybierany jest Onet.pl - podobnie jak wiadomości TVN, zagląda tam co najmniej raz w tygodniu połowa Polaków. Tuż za nim znalazł się portal WP.pl i TVN24.pl. TVP.info dopiero na 10 miejscu z zasięgiem 15%, które w zeszłym badaniu zajęło 8 miejsce. Czołówka z kolei wyglądała identycznie.
Najpopularniejsze źródła informacji w Polsce
Najpopularniejszym źródłem informacji w Polsce jest od wielu lat internet, który już dość mocno odstaje od telewizji w odróżnieniu od tego, jak to wyglądało jeszcze 5-6 lat temu. Najgorzej na tym polu radzi sobie prasa drukowana, której popularność spadła w ostatnim roku poniżej 20%.
Najpopularniejsze urządzenia, na których konsumujemy wiadomości
Tutaj już od dwóch lat prym wiodą smartfony, to na nich najczęściej i najchętniej zapoznajemy się z najnowszymi wiadomościami w sieci - robi tak 81% badanych, z komputera z kolei korzysta w tym celu 65%. Tablety bez zmian od lat wybiera średnio 15% respondentów.
Zaufanie do znalezionych informacji
O dwa punkty procentowe w porównaniu z poprzednim badaniem spadła skłonność rodaków do płacenia za treści w sieci. Za to chętnie dzieli się wiadomościami znalezionymi w sieci 39% badanych.
Jeśli chodzi o ogólny poziom zaufania do znalezionych wiadomości, deklaruje go 48% badanych, z tego 37% ufa informacjom publikowanym w serwisach społecznościowych. Ponad połowa ankietowanych ufa w wiadomości, które sami wybieramy, a prawie połowa w wiadomości znalezione w wyszukiwarkach.
Zaufanie do mediów w Polsce
Dochodzimy już do najciekawszego fragmentu badania, a mianowicie do poziomu zaufania, jaki deklarują Polacy w stosunku do konkretnych mediów w Polsce.
Tutaj już przytoczymy wyniki z poprzedniego badania - po lewej rok 2020, a po prawej wyniki z tegorocznego badania. Wyraźnie spadło zaufanie do prasy regionalnej, prawdopodobnie przez przejęcie przez Orlen większości tego rynku, nieznacznie z kolei wzrosło zaufanie do TVN-u, ale to wystarczyło, by wskoczyć na podium, razem z Polsat News.
Poniżej tej stawki niewiele się zmieniło, prócz zaufania do mediów publicznych w postaci wiadomości w TVP. W zeszłym roku ufało im 43%, najświeższe dane pokazują zaufanie na poziomie 36%. Pomijając ten sam poziom niezdecydowanych, wiadomościom w TVP nie ufa blisko połowa Polaków.
Mimo, że zaufanie to spada to i tak nadal te 36% ufających + 18% niezdecydowanych Polaków to dużo - zważywszy na fakt, iż każde wiadomości w TVP to jawny przekaz jedynej słusznej linii, narzuconej przez partię rządzącą. Każdy to widzi i wie, nawet premier Morawiecki - jeśli wierzyć w autentyczność wycieków z ostatniego ataku na skrzynki e-mail polityków w Polsce.
Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu