12

Polacy bardziej ufają wiadomościom z Super Expressu czy Faktów niż z TVP

Umknął mi gdzieś po drodze tegoroczny raport Digital News Report 2020, autorstwa Reuters Institute for the Study of Journalism, który ukazał się w połowie czerwca, ale myślę, że warto do niego wrócić teraz, w kontekście zbliżającej się drugiej tury wyborów prezydenckich, by sprawdzić z jakich mediów czerpią wiedzę rodacy i które z nich darzą swoim zaufaniem.

Najbardziej popularne źródła informacji – stare media

Zacznijmy od najbardziej popularnych źródeł, z których rodacy czerpią wiedzę na temat bieżących wydarzeń z kraju i ze świata. Wśród źródeł w postaci telewizji, radia i prasy najczęściej wymieniamy stację TVN (włączając w to TVN24), którą przynajmniej raz w tygodniu ogląda 50% Polaków. Na drugim miejscu znalazło się radio RMF FM, a podium zamyka Polsat News. TVP zajmuje tu czwarte miejsce i Radio Zet piąte, niżej mamy media z wyraźniej mniejszą popularnością niż pierwsza piątka.

Najbardziej popularne źródła informacji – nowe media

W przypadku internetowych źródeł informacji liderem jest portal Onet.pl – 55% wskazań, a tuż za nim WP.pl – 48%. Pierwszy serwis internetowych stacji telewizyjnej jest na trzecim miejscu – TVN24.pl 40%, kolejny jest dopiero na 8 miejscu – TVP.info, który to odwiedza przynajmniej raz w tygodniu 21% badanych.

Z innych internetowych źródeł, które czerpią rodacy informacje, najczęściej wymieniany jest serwis OKO.press, Pikio i Mariusz Max Kolonko.

Na jakich urządzeniach najczęściej konsumujemy wiadomości? Do końca 2018 roku przodował tu komputer, ale już od 2019 roku chętniej zaczęliśmy śledzić wiadomości na smartfonach (widać to też w naszych statystykach w Google Analytics).

O 4 punkty procentowe wzrosła w porównaniu z rokiem ubiegłym skłonność Polaków do płacenia za dostęp do wiadomości w internecie. Jednocześnie tylko 45% ufa treściom wiadomości – ogólnie, nieco większe zaufanie mają wiadomości znalezione w wyszukiwarkach internetowym, a największe zaufanie mamy do treści, które sami wybieramy. Ogólny wynik zaufania zaniżają tu wiadomości z portali społecznościowych.

Trust in news has fallen by three percentage points this year but people have more trust in the brands they use themselves. Independent media tend to score higher in terms of trust than the public service broadcaster TVP which is often seen as acting in the interests of the ruling party.

Najmniejsze zaufanie mamy do wiadomości oglądanych w TVP, które postrzegane są przez Polaków, jako działające w interesie partii rządzącej. Nie ufa tej stacji 39% rodaków, ale nadal przeciwnego zdania jest 43% z nas. Znamienne jest jednak to, że większym zaufaniem cieszą się takie tytuły jak Super Express i Fakt.

Z kolei największym zaufaniem w Polsce mogą pochwalić się dwie stacje radiowe RMF FM – 72% wskazań oraz Radio ZET – 69%. Nieco mniejsze zaufanie mamy do lokalnych gazet. Na dalszych miejscach znalazł się Polsat News, Onet.pl i Fakty TVN.

Przyznam, że mam podobne odczucia, te stacje radiowe wypowiadają się raczej neutralnie i gdyby nie te głupie żarty i żenujące puenty z różnych przeczytanych w sieci opowiastek prowadzących, słuchałbym radia częściej, nie tylko wiadomości, zniósłbym nawet te reklamy i powtarzające się do bólu utwory.

Cieszy ostatnie miejsce TVP, ale pamiętajmy, że badanie przeprowadzono wśród internautów (w Polsce próba wyniosła 2008 osób) i niekoniecznie objęło żelazny elektorat partii rządzącej.

Źródło: Reuters Institute for the Study of Journalism