Polska

To nieprawdopodobne, ale każdego dnia radia słucha już 21,9 mln Polaków

Grzegorz Ułan
To nieprawdopodobne, ale każdego dnia radia słucha już 21,9 mln Polaków
7

Ten trend popularności radia w Polsce nie chce się zatrzymać - dzienny zasięg radia w Polsce wzrósł z 70,2% do 72,7% porównując pierwsze półrocze 2017 roku z I półroczem tego roku. Prawie 22 mln Polaków każdego dnia słucha radia, to wzrost o 760 tysięcy w porównaniu z I półroczem 2017 roku.

Wprawdzie już dzieliłem się z Wami szczątkowymi danymi za pierwsze półrocze 2018, r, ale teraz serwis I Love Radio opublikował pełne dane i porównał do roku 2017, dzięki temu widać jak to medium przybiera na sile w Polsce.

Tak narzekamy na te nasze rozgłośnie, ale słucha je nas coraz więcej i, co ciekawe dłużej. Jak wspominałem na początku, biorąc pod uwagę wszystkie dni tygodnia radio włącza 21,9 mln Polaków, w tym samym okresie roku ubiegłego było to 21,1 mln, mamy więc wzrost o 760 tysięcy. Jeszcze więcej Polaków słucha radia w tygodniu pracy, bo 22,5 mln - wzrost o 723 tysiące, nieco mniej w weekendy - 20,1 mln, ale i tu spory wzrost o 852 tysiące.

Dzienny czas słuchania i tak był już imponujący w zeszłym roku, w tym roku zwiększył się w każdym z trzech parametrów - we wszystkie dni tygodnia oraz w pracujące o 8 minut do odpowiednio 4h 29 min i 4h 42 min. W weekendy mnie czas poświęcamy na słuchanie radia, bo 3h 52 min, co też wzrosło od poprzedniego roku o 7 minut.

Następne dane pokazują jak wielu Polaków słucha radia w jednym czasie. Otóż okazuje się, że w tym samym czasie - w ciągu jednego kwadransa (czas pomiędzy 6:00 a 20:00) średnio 7 mln osób słucha radia jednocześnie, każdego dnia. W dni pracujące aż 7,7 mln osób, a weekendy 5,4 mln, z tym że w soboty jest to 5,9 mln osób, a w niedziele 4,9 mln. Oczywiście wszystkie dane o kilkaset tysięcy lepsze niż w zeszłym roku.

Równie ciekawe są dane odnośnie miejsca, w którym słuchamy, gdzie mamy jedyny spadek w statystykach porównujących minione półrocze z I półroczem 2017. Mniej Polaków słucha radia w domu - o 348 tysięcy, aktualnie więc jest to 12,5 mln osób, w pracy 4,1 mln, co było wzrostem do analogicznego okresu roku ubiegłego o 326 tysięcy i mamy tu też dość duży wzrost liczby osób słuchających radia w samochodzie - o 771 tysięcy do liczby 11,3 mln osób.

Kim jest słuchacz? Słuchaczami są zarówno kobiety jak i mężczyźni. Ich udział rozkłada się niemal pół na pół z tylko nieznaczną przewagą mężczyzn (49 % K, 51 % M). Najliczniejszą grupę wiekową stanowią osoby w wieku 30-39 lat i 40-49 lat. Warto podkreślić, że w omawianym okresie radiu przybyło słuchaczy z wyższym wykształceniem. Wzrosty można też odnotować w wielu kategoriach zawodowych m.in. wśród kadry menedżerskiej, właścicieli firm, pracowników umysłowych i pracowników fizycznych i wśród osób z wyższymi zarobkami.

Na koniec spójrzmy na liczbę słuchanych stacji - 57% Polaków jest wierna jednej stacji, a dodatkowe 27% słucha dodatkowo jeszcze jednej stacji, 11% Polaków deklaruje regularne słuchanie 3 stacji, a 6% 4 i więcej. Osobiście wpisywałbym się w tę drugą grupę, "do poduszki" lubię codziennie posłuchać sobie Muzo FM, a w dzień raczej mocniejsze kawałki w Antyradio.

Źródło: I Love Radio.

Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu