Motoryzacja

Rusza elektryczna ekspansja: ponad 20 ładowarek trafi do użytku pod koniec lipca. Będą kolejne

Marek Adamowicz
Rusza elektryczna ekspansja: ponad 20 ładowarek trafi do użytku pod koniec lipca. Będą kolejne
25

Już z końcem lipca lipca ruszy elektryczna ekspansja. Wraz z początkiem sierpnia do użytku trafi 20 ładowarek do aut elektrycznych, a już teraz szykowane są kolejne.

Do tej pory rozbudowa sieci stacji ładowania aut elektrycznych była mocno utrudniona. Chociaż od lutego obowiązuje Ustawa o Elektromobilności, to brakowało kilku przepisów konkretyzujących ustawowe zapisy. I dlatego też nie można było zająć się uruchamianiem kolejnych ładowarek, lecz rządzący już poradzili sobie i w najbliższych dniach uruchomionych zostanie kilkanaście nowych punktów, gdzie uzupełnimy energię elektryczną. Co ważne, następne firmy zapowiedziały kolejne inwestycje, które pozwolą jeszcze bardziej rozbudować sieć.

Rusza elektryczna ekspansja: ustawa o elektromobilności do uzupełnienia

Na początku lutego bieżącego roku w polskim ustawodawstwie zaczęła obowiązywać Ustawa o Elektromobilności. W tym akcie prawnym znalazły się zapisy dotyczące m.in. kwestii zniesienia akcyzy na ekologiczne paliwa, możliwość korzystania z buspasów i darmowe parkowanie dla aut elektrycznych czy dokładne zapisy dotyczące rozwoju sieci stacji ładowania pojazdów elektrycznych. Okazuje się jednak, że w elektrycznej ustawie znalazło się kilka kluczowych nieścisłości, które mocno ograniczały jej funkcjonowanie.

Wystarczy chociażby wspomnieć o pomyśle oznaczania ekologicznych pojazdów specjalnymi naklejkami. Z dziennikarskich śledztw wynika, że pomysł został zaakceptowany w ustawie, jednak żaden urzędnik administracji rządowej nie był w stanie wskazać jaki akt prawny regulować ma ich wzór i wprowadzenie. Producenci samochodów zwracali uwagę na faworyzowanie hybryd typu plug-in i brak aut wodorowych zapisanych w rozdziałach dotyczących pomocy państwowej. Ostatnim ważnym problemem, który dotykał Ustawy o Elektromobilności był zapis nakazujący kontrolę Urzędu Dozoru Technicznego przed uruchomieniem publicznej ładowarki. Tutaj zabrakło przepisów nadających uprawnienia.

Rusza elektryczna ekspansja: UDT skontroluje ładowarki

13 lipca bieżącego roku w życie weszły przepisy konkretyzujące działanie Urzędu Dozoru Technicznego w kwestii uruchamiania stacji ładowania aut elektrycznych. W sten sposób m.in. 20 ładowarek GreenWay będzie mogła rozpocząć działanie z końcem lipca – wtedy też mija okres przejściowy dla nowych przepisów. Nowowybudowane stacje zostały rozsiane po terenie całego kraju – m.in. na terenie kilku parkingów przy supermarketach Intermarche. Swoje urządzenie uruchomi też PKN Orlen przy siedzibie w Płocku. Co ważne nowe ładowarki GreenWay będą bezpłatne do końca sierpnia bieżącego roku.

Ustawa o Elektromobilności określa też ile w kolejnych latach ma przybyć stacji do ładowania. W projekcie możemy przeczytać zapisy o 6000 ładowarek o normalnym napięciu oraz 400 stacjach szybkiego ładowania pojazdów, które uzupełnią napięcie w akumulatorach o 80 procent w około 30 minut. I właśnie w ten plan wpisuje się działanie kolejnej sieci supermarketów. Tym razem pod obiektami Auchana m.in. w Legnicy, Wrocławiu, Kołbaskowie czy Swadzima pod Poznaniem zostaną zbudowane słupki do ładowania.

Przykład z brakiem przepisów dotyczących kontroli Urzędu Dozoru Technicznego pokazuje, że polskie ustawodawstwo musi być bardziej precyzyjne, by nie było ograniczeń w rozwoju. Nie wiadomo też czy w niedalekiej przyszłości nie pojawią się kolejne informacje o problemach dotyczących elektromobilności w Polsce.

Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu