Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego opublikował dane z których wynika, że niesłabnącą popularnością cieszą się instalacje gazu LPG. I nic nie wskazuje, że trendy miałyby się odwrócić.
Nie słabnie popularność instalacji LPG i nic nie wskazuje, że ten trend się skończy
Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego przygotował publikację dotyczącą popularności instalacji gazu propan-butan LPG w samochodach poruszających się po polskich drogach. W oparciu o dane z Centralnej Ewidencji Pojazdu wynika, że po polskich drogach porusza się prawie 2,4 miliona aut napędzanych gazem płynnym LPG. To około 14 procent z ogólnej liczby samochodów osobowych, które jeżdżą po polskich drogach – tych ostatnich jest blisko 17 milionów.
Dane udostępnione przez Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego są różne od tych prezentowanych przez Polską Organizację Gazu Płynnego. Organ, który zrzesza sektor LPG w Polsce, twierdzi, że na koniec 2017 roku, w Polsce było ponad 3 miliony samochodów osobowych, zasilanych gazem propan-butan. Dodatkowo progres w stosunku do 2016 roku wyniósł ponad 100 tysięcy aut.
PZPM vs. POGP: różnice w danych
Eksperci zauważają, że znaczne różnice w danych między Polskim Związkiem Przemysłu Motoryzacyjnego, a Polską Organizacją Gazu Płynnego mogą wynikać z różnej metody interpretacji danych dostępnych w Centralnej Ewidencji Pojazdów. PZPM zwraca jedynie uwagę na pojazdy, których dane w CEP zmieniały się w ostatnich sześciu latach. Jeśli dane konkretnego pojazdu nie były modyfikowane, traktowany jest on jako tzw. „martwa dusza”, czyli pozycja istniejąca wyłącznie w CEP.
Bliższe zaznajomienie się z raportem PZPM może przynieść ciekawe wnioski. Instalacja gazu LPG jest szczególnie popularna wśród właścicieli aut z silnikami o dużej pojemności. Dla aut z motorem o pojemności od 1,4 do 2 litrów, udział gazu propan-butan wynosi prawie 17 procent. Duże znaczenie ma też wiek aut napędzanych LPG. Największy udział w zarejestrowanych samochodach dotyczy jednej z najstarszej grupy aut, które liczą blisko 20 lat. Aż 1/4 aut, które mają 20 lat, wyposażone są w instalacje propan-butan. Wraz z niższym wiekiem konkretnego auta, spada zainteresowanie LPG.
Niskie zainteresowanie instalacjami LPG w nowych autach może też być spowodowane kwestiami gwarancyjnymi. Większość producentów traktuje tego typu rozwiązania jako powód do anulowania gwarancji – w polskich salonach jest niewiele ofert umożliwiających fabryczny montaż. Można zatem stwierdzić, że prawdziwym jest stereotyp o tym, że LPG to paliwo głównie dla mniej zamożnych kierowców i właścicieli aut. Prognozowane jest, że w najbliższych latach nie zmieni się nastawienie Polaków do gazu LPG.
Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu