Motoryzacja

605 KM w Audi RS 6 2019 ma wystarczyć. Przewaga dzięki quattro wciąż aktualna?

Tomasz Niechaj
605 KM w Audi RS 6 2019 ma wystarczyć. Przewaga dzięki quattro wciąż aktualna?
37

Nowe Audi RS 6 Avant quattro ma zostać zaprezentowane na targach we Frankfurcie w 2019 roku. Wg plotek ma oferować 605 KM i przyspieszać do 100 km/h w 3,6 s – o 0,1 s szybciej niż obecne RS 6 Avant Performance. Tradycyjnie dla Audi, za napęd na cztery koła odpowiedzialny będzie system quattro korzystający z międzyosiowego mechanizmu różnicowego Torsen. Czy to wystarczy by podjąć rękawicę rzuconą przez BMW M5 i Mercedesa-AMG E 63 S 4Matic+, które w obecnych generacjach także mają napęd na wszystkie koła?


Wizualizacja jak może wyglądać nadchodzące Audi RS 6 Avant 2019

W 2014 roku pokazano Audi RS 6 Avant (C7), od samego początku uchodziło za najpiękniejsze superszybkie kombi tamtych lat. Wysokie osiągi zapewniał 4-litrowy, podwójnie doładowany, silnik V8 o mocy 412 kW (560 KM). Przyspieszenie od 0 o 100km/h wynosiło 3,9 s, a prędkość maksymalna mogła zostać podniesiona do 305 km/h (standardowo jest limitowana do 250 km/h). Rok później, dzięki pakietowi Performance moc silnika V8 wzrosła do 445 kW (605 KM), a sprint do „setki” skrócił się o 0,2 s do 3,7 s. To fenomenalne osiągi i bycie pasażerem takiego samochodu zapewnia niezapomniane wrażenia, szczególnie przyspieszenie. Nowe Audi RS 6 nie może być więc gorsze!


Zdjęcia pochodzą z portalu motor1.com

Nadchodzące Audi RS 6 (C8), które ma zostać zaprezentowane w 2019 roku, ma być dostępne tylko jako Avant (podobnie jak poprzednik), a jego moc ma wynosić wspomniane już 605 KM, czyli identycznie do obecnie dostępnej RS 6 Avant Performance. Wg plotek osiągi mają się poprawić – 0-100 km/h w 3,6 s (o 0,1 szybciej niż obecnie) – dzięki wyższemu momentowi obrotowemu – 800 zamiast 750 Nm – oraz niższej o około 80 kg masie. Czy to wystarczy by móc na równi konkurować z BMW M5 (600 KM, 3,4 s do 100 km/h wg producenta) oraz drugim rywalem jakim jest Mercedes-AMG E 63 S 4Matic+ (612 KM, 3,4 s do 100 km/h wg producenta)? Wrócę do tego tematu w dalszej części materiału.


Zdjęcia pochodzą z portalu motor1.com

Nowe Audi RS 6 (2019) na szpiegowskich zdjęciach

Kilka dni temu nowe Audi RS 6 (C8) zostało złapane podczas jazd testowych. Samochód testowy został ukryty pod „skórą” niemalże zwykłego Audi A6 Avant 55 TFSI quattro. Kamuflaż nie jest duży i pokrywa w zasadzie tylko przedni zderzak, który siłą rzeczy uwzględnia teraz wloty powietrza na duże intercoolery. Wprawne oko szybko dostrzeże jednak inne zmiany: dwie duże końcówki układu wydechowego (bardzo podobne do tych z obecnego Audi RS 6), nakładki na nadkolach, no i ogromne ceramiczne tarcze hamulcowe.


Zdjęcia pochodzą z portalu motor1.com

Zdjęcia pochodzą z portalu motor1.com

Zdjęcia pochodzą z portalu motor1.com

Finalny wygląd będzie się jednak najpewniej różnił gdyż Audi Sport, które jest odpowiedzialne za produkcję wszystkich samochodów z serii RS (a także Audi R8 i S8 Plus) wprowadza dosyć istotne modyfikacje w nadwozie, które jest szersze i bardziej agresywne (lotki, spojlery itp.). Można się też spodziewać innego wzoru felg czy specjalnego dyfuzora. Doskonale to widać na przykładzie aktualnego wciąż RS 6 Performance, które prezentuje się bardzo sportowo.


Zdjęcia pochodzą z portalu motor1.com

Zdjęcia pochodzą z portalu motor1.com

Zdjęcia pochodzą z portalu motor1.com

W środku spodziewać się możemy zbliżonego wyglądu do aktualnego Audi A6. Producent nie wprowadzał tutaj zasadniczych zmian w odmianach RS. Oczywiście pewne detale jak przeszycia, dekoracje czy listwy będą zmienione lub będą mogły być zmienione m.in. dzięki ofercie Audi Exclusive, ale ogólny projekt wnętrza z dwoma ekranami na centralnym kokpicie oraz trzecim przed kierowcą najpewniej będą niemalże 1:1 przeniesione z modelu nazwijmy to cywilnego. Oczywiście konfiguracja wirtualnego kokpitu (w miejscu tradycyjnych zegarów) będzie uwzględniała styl sportowy z centralnie umieszczonym obrotomierzem i cyfrowym wskaźnikiem prędkości – podobnie jak w RS 4 Avant:

Różnica między Audi RS 6 (2019), a „zwykłym” A6 będzie z pewnością dotyczyła foteli, które w odmianie supersportowej pretendują do miana najlepszego połączenia komfortu i sportowego kształtu potrzebnego w tak mocnym samochodzie. Dotychczasowe RS 6 miało perfekcyjne fotele z mojego punktu widzenia!

Nowe Audi RS 6 będzie także wyposażone w najnowszy zestaw asystentów wsparcia kierowcy i systemów aktywnego bezpieczeństwa, jakie znamy z generacji C8 Audi A6. W tej kwestii samochód ten bryluje. Po więcej informacji na ich temat zapraszam do tego materiału.


Zdjęcia pochodzą z portalu motor1.com

Czy 605 KM w nowym Audi RS 6 wystarczy?

Przede wszystkim trzeba pamiętać, że informacja o mocy silnika czy przyspieszeniu nowego Audi RS 6 Avant (2019) to wciąż tylko plotka, choć dosyć prawdopodobna. Z drugiej jednak przyspieszenie wynoszące 3,6 sekundy może wydawać się już niewystarczające, gdy główni rywale robią to o przynajmniej 0,2 s szybciej, a przecież BMW już zaprezentowało wzmocnione do 625 KM M5 Competition, którym miałem okazję już jeździć (niebawem będę mógł opublikować materiał), a które jest jeszcze szybsze. Oczywiście, zarówno Mercedes-AMG E 63 S 4Matic+ jak i BMW M5 są sedanami, ale szczególnie w przypadku tego pierwszego można spodziewać się wersji kombi, która będzie bezpośrednim rywalem dla Audi RS 6 Avant.


Audi RS 6 Avant Performance 2015-2018

Audi RS 6 Avant Performance 2015-2018

Nowe Audi RS 6 Avant (2019) ma być lżejsze o 80 kg (mniej więcej masa kierowcy). Poprzednik ważył (bez kierowcy) 1950 kg. Szybka kalkulacja wskazuje, że nowe superszybkie kombi będzie wagowo zbliżone do BMW M5 (1855 kg bez kierowcy). A to kluczowa informacja, bo obecne wciąż RS 6 cierpi z powodu dużej masy właśnie.

Prowadzenie

Trochę czasu spędziłem w obecnym Audi RS 6 Avant Performance. Auto fenomenalnie przyspiesza, jest perfekcyjnie wykonane, prezentuje się okazale zarówno z zewnątrz jak i w środku, a do tego bardzo rasowo brzmi. Niestety duża masa oraz konfiguracja centralnego dyferencjału powodują, że auto to jest mocno podsterowne podczas szybkiej jazdy. Choć sportowy tylny dyferencjał dużo pomaga (przenosi więcej momentu na tylne zewnętrzne koło), co daje się odczuć jako wkręcanie do zakrętu, to jest to wciąż dalekie od tego jak prowadzi się np. BMW M5 (w trybie 4WD). Do tego obecne RS 6 (C7) jest dosyć twarde w codziennym użytkowaniu, nawet w trybie komfort, co oczywiście nie dla każdego musi być wadą, ale podobno to rodzinne kombi, prawda? :)


Audi RS 6 Avant Performance 2015-2018

Zapowiada się jednak spora zmiana w tym zakresie, bo nowe Audi A6 jest wyraźnie zwinniejsze od poprzednika. Przekonstruowane zawieszenie, niższa masa, pewne zmiany w dyferencjałach sprawiły, że prowadzenie A6 można nazwać lekkim i bardzo zwinnym. Mam więc nadzieję, że podobne odczucia będą mi towarzyszyły za kierownicą nadchodzącego Audi RS 6 Avant (2019). Moim zdaniem mocy nie potrzeba większej (inna sprawa, że pewnie dosyć szybko wprowadzona będzie wersja Performance z podniesioną do około 650 KM mocą), a niższa masa, przekonstruowane zawieszenie i bardziej zwinna natura powinny sprawić że nowe RS 6 będzie imponowało nie tylko w próbach przyspieszenia, ale także na zakrętach.


Audi RS 6 Avant Performance 2015-2018

Audi RS 6 Avant Performance 2015-2018

Audi RS 6 Avant Performance 2015-2018

Audi RS 6 Sedan?

Wygląda na to, że podobnie jak w generacji C7, tak i Audi RS 6 C8 nie będzie dostępne jako sedan, analogicznie do RS 4, które jest dostępne wyłącznie w nadwoziu Avant. Najmocniejszym sedanem tej wielkości pozostanie więc Audi S6, które… ma napędzać 2,9-litrowy silnik V6 znany ze wspomnianego RS 4. Moc zapewne przekroczy 450 KM. Osobiście nie mogę się za to doczekać Audi S8. Poprzednia generacja tego auta – S8 Plus – była rewelacyjna! Bardzo mi się ten samochód spodobał i jego wyjątkowy charakter – bardzo mocna limuzyna, o stonowanej stylistyce, która się nie narzuca i dosyć łagodnym w codziennym użytkowaniu charakterze. Wszystko to sprawiło, że zaliczam go do TOP5 najfajniejszych aut, którymi jeździłem.

Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu