Kilka godzin temu Poczta Polska podzieliła się na swojej stronie nowymi zasadami przy odprawie towarów kupowanych i dostarczanych z krajów spoza UE od sprzedawców, którzy nie zarejestrują się w IOSS – Import One Stop Shop.
„Prezenty” wysyłane z Chin o wartości do 45 euro nadal zwolnione z podatku VAT!
Dziś w południe dzieliłem się z Wami nowymi zasadami związanymi z wprowadzeniem od jutra we wszystkich krajach Unii Europejskich nowych przepisów uszczelniających podatek VAT - Pakiet eCommerce VAT, dla towarów kupowanych w krajach spoza UE, w szczególności tych kupowanych na chińskich platformach typu AliExpress.
Nie do końca wiadomym było jednak, jak będzie wyglądała nowa procedura pobierania należnego podatku przez operatorów pocztowych i firmy kurierskie w przypadku, gdy dany sklep internetowy nie zarejestrował się w nowym systemie IOSS. Poczta Polska właśnie rozwiała te wątpliwości.
Na wstępie jednak zerknijmy na to, jak Poczta Polska będzie traktować przesyłki, za które kupujący zapłacili już VAT w chwili zakupu towaru, czyli w sklepach internetowych, których właściciele zarejestrowali się na portalu IOSS:
Jeśli sprzedawca, u którego zamawiają Państwo towary, korzysta z mechanizmu IOSS, powinni Państwo zostać poinformowani w chwili zakupu o pobraniu podatku VAT w cenie towaru. Kiedy przesyłka z takim towarem trafi do Polski, do Poczty powinna nadejść pochodząca od nadawcy informacja, że należny podatek VAT został już opłacony i Poczta nie pobierze go powtórnie. Przesyłka objęta mechanizmem IOSS, tak jak pozostałe przesyłki zawierające towary, podlega zgłoszeniu celnemu, dlatego Poczta pobierze opłatę pocztową za dokonanie zgłoszenia celnego dla takiej przesyłki.
Tak więc, na jakie opłaty musimy być przygotowani na przesyłki zgłoszone do odprawy Poczcie Polskiej? Oczywiście ich wysokość zależy cały czas od wartości przesyłki, ale składać się będą na nie:
Dla przesyłek o wartości do 150 euro na tę kwotę składają się:
- podatek VAT (z wyłączeniem zakupów dokonanych w ramach procedury IOSS),
- opłata pocztowa za dokonanie zgłoszenia celnego.
Dla przesyłek o wartości powyżej 150 do 1000 euro:
- podatek VAT,
- opłaty celne,
- opłata pocztowa za dokonanie zgłoszenia celnego.
I tu pojawia się najciekawszy wątek, wyjątkiem będą tu przesyłki o wartości do 45 euro, pod warunkiem, że będą wysyłane od osoby fizycznej do osoby fizycznej, oznaczone jako prezent/gift. Czyli dokładnie tak jak do tej pory, jednak sprzedawcom internetowym na chińskich platformach mimo tego uwarunkowania udawało się jakoś omijać ten przepis.
Nowe procedury dotyczą wszystkich przesyłek zawierających towary pochodzące z krajów trzecich. Przesyłki wysyłane przez osobę fizyczną do osoby fizycznej nie są obciążone należnościami, jeżeli mają charakter okazjonalny oraz zawierają towary stanowiące prezent, pod warunkiem, że:
- wartość towarów nie przekracza kwoty 45 euro,
- przesyłka nie zawiera towarów akcyzowych, np. alkoholu, perfum, wyrobów tytoniowych w ilościach przekraczających dozwolone przepisami.
Tak więc podejrzewam, że nowe przepisy związane z tzw. pakietem eCommerce VAT niewiele zmienią, chyba prócz wprowadzenia jeszcze większego zamieszania. Chińskie platformy z pewnością wymyślą w najbliższym czasie jeszcze skuteczniejsze metody na skorzystanie z tej luki, którą pozostawiono w postaci „prezentów”.
Na koniec, odpowiedź na wątpliwości jednego z naszych Czytelników - pod poprzednim moim wpisem, jeden z komentujących zostawił zapytanie, co z przesyłkami zamówionymi w Chinach przed 1 lipca, Poczta Polska odpowiada:
Przepisy unijne i polskie nie przewidują okresu przejściowego dla przesyłek nadanych przed wejściem nowych przepisów w życie. Oznacza to, że nowym procedurom celnym będą podlegały przesyłki zgłoszone przez Pocztę Polską organom celnym od 1 lipca 2021 r., czyli również przesyłki pocztowe nadane przed tą datą.
Reklama
Więcej o nowych procedurach Poczty Polskiej względem towarów kupionych poza UE możecie przeczytać pod tym linkiem i w FAQ.
Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu