6

Porsche wchodzi do Formuły E, premierę bolidu zorganizowało na Twitchu

O tym, że Porsche zamierza spróbować swoich sił w rywalizacji Formuły E było wiadomo już od jakiegoś czasu. Teraz zaprezentowało gotowy bolid i kierowców, którzy pojadą nim w przyszłorocznych zawodach. Co ciekawe prezentacja odbyła się online, za pośrednictwem serwisu Twitch.

Porsche X99 Electric ma walczyć o podium

Formuła E wystartuje w tym roku już po raz szósty. Zmagania rozpoczną się w listopadzie na torze w Arabii Saudyjskiej. W te chwili zaplanowane jest 14 wyścigów, w różnych miastach na świecie, a finał odbędzie się w Londynie pod koniec lipca 2020 roku. Rywalizacja elektrycznych bolidów wzbudza coraz większe emocje i może daleko jej jeszcze do poziomu zainteresowania jaki generuje Formuła 1, ale nie jest wykluczone, że w przyszłości się to zmieni. Szczególnie biorąc pod uwagę, w którą stronę zmierza motoryzacja.

Porsche X99 Electric

Porsche w ostatnich latach święciło tryumfy w wyścigach długodystansowych (WEC), ale wycofało się już z tej rywalizacji i postawiło teraz wszystko na rozwój napędów elektrycznych. Formuła E to świetny poligon doświadczalny dla nowych technologii, które mogą być później wykorzystane w zwykłych samochodach (choć trudno chyba Taycana nazwać zwykłym ;-)). Nie dziwi więc fakt, że firma sporo zainwestowała w rozwój swojego bolidu i stawiana jest w gronie faworytów w nadchodzącym sezonie. Za kierownicą Porsche X99 Electric zasiądą dwaj etatowi kierowcy Porsche – Andre Lotterer oraz Neel Jani.

Porsche X99 Electric

Formuła E – specyfikacja bolidów

Podobnie jak w Formule 1, tak i w wyścigach aut elektrycznych obowiązują ścisłe przepisy, które definiują parametry bolidów. Dodatkowo wiele komponentów jest identycznych we wszystkich samochodach, po to aby obniżyć ogólne koszty zarządzania zespołami. Dzięki temu rywalizacja w Formule E jest bardziej zacięta i wiele zależy od kierowców, a nie tylko od sprzętu, co jest bolączką dzisiejszej Formuły 1. Specyfikacja bolidów przedstawia się następująco:

  • Minimalna waga:  900 kg (z kierowcą)
  • Pojemność baterii:  52 kWh
  • Waga baterii: 385 kg (wliczona w limit 900 kg)
  • Moc silnika podczas kwalifikacji: 250 kW (340 KM)
  • Moc silnika podczas wyścigu: 200 kW (272 KM)
  • Moc w trybie „atak”:  235 kW (320 KM)
  • Moc w trybie „boost”:  250 kW (340 KM)
  • Porsche 99X wymiary:  5160 x 1770 x 1050 mm
  • Prędkość maksymalna:  280 km/h
  • Przyśpieszenie do 100 km/h: 2.8 s
Porsche X99 Electric