poczta polska paczka listonosz
41

Poczta Polska wdraża już projekt własnych paczkomatów – paczkę nadasz i odbierzesz „w kapciach”

Poczta Polska już od jakiegoś czasu ma chrapkę na stworzenie konkurencji paczkomatom InPostu, stoczyła nawet batalię sądową o unieważnienie prawa ochronnego na znak towarowy PACZKOMAT, którym InPost dysponuje od kilku lat. Sprawę przegrała, ale temat własnego rozwiązania jest nadal aktualny.

Poczta Polska wykorzystała do tego program dla startupów GammaRebel, do którego zaprosiła startupy, które mogłyby zaproponować wdrożenie na PP innowacyjnych usług.

Grzegorz Kurdziel, członek zarządu Poczty Polskiej SA.:

Oczywistym jest, że w dzisiejszych czasach innowacje są niezbędne do rozwoju. Aby sprostać konkurencji i wymaganiom klientów, musimy wprowadzać innowacje i być krok do przodu.

Z zaproszenia skorzystało 80 startupów, z których wybrano najlepsze 9. Niektóre z ich pomysłów, PP chce wdrożyć na pełną skalę. Najszybciej powinno się to udać z projektem Zapakuj.to, o którym pisaliśmy Wam w zeszłym roku.

usługa zapakuj.to

Jest to serwis internetowy, który w kilku krokach pozwala zaprojektować własne pudełko do wysyłki towarów. Można wybrać własne rozmiary, grafiki czy tekst, a wszystko to przy pomocy prostego kreatora.

Kolejny pomysł z szansami na pełne wdrożenie to Pakomatic, czyli samoobsługowy automat do nadawania i wydawania paczek.

Jest to nowe wydanie popularnych automatów do wydawania paczek. Różnica polega na tym, że urządzenia są położone bardzo blisko miejsca zamieszkania, na przykład w blokach czy kamienicach. To rozwiązanie będziemy chcieli wprowadzać razem ze wspólnotami mieszkaniowymi. Za pośrednictwem automatów będzie można odbierać paczki tak samo, jak teraz odbiera się listy ze skrzynek oddawczych.

W tym przypadku PP od razu zdobędzie przewagę konkurencyjną nad paczkomatami InPost, które wprawdzie są umiejscawiane jak najbliżej blokowisk, ewentualnie przy centrach handlowych, ale nie tak blisko jak w przypadku pomysłu PP.

W automatach zamontowanych w blokach, będzie można nadać i odebrać paczkę „w kapciach”. Kwestia dogadania się ze wspólnotami, też nie powinna być trudna, takie rozwiązanie będzie równie korzystne dla mieszkańców, jak doprowadzenie światłowodów.

Łukasz Łapiński z firmy Pakomatic:

W e-commerce istotnym problemem jest przekazanie przesyłki przez kuriera klientowi końcowemu. Wynika on m.in. z tego, że w naszych budynkach brakuje infrastruktury do obsługi paczek. Pakomatic Concierge jest właśnie taką infrastrukturą. Rozpoczęliśmy realizację wdrożenia tego typu urządzeń na warszawskim Żoliborzu. Pierwsze urządzenia trafią wkrótce do wspólnot i będą one miały możliwość przetestowania ich.

Z wyłonionej dziewiątki można wymienić jeszcze jeden pomysł na inteligentne skrzynki nadawcze, które rejestrują wrzucanie do nich listów. Ta innowacja powinna usprawnić pracę listonoszom, gdyż dzięki niej będą mogli podjeżdżać tylko do skrzynek, w których cokolwiek jest.

Sławomir Nowak z Every European Digital Poland:

To rozwiązanie, które pozwoli listonoszom na jeżdżenie tylko do tych skrzynek, do których zostały wrzucone listy. Po pierwsze, jest to optymalizacja, po drugie, będziemy mieć większe dane odnośnie tego, gdzie mamy listy, o której godzinie, co zwiększy terminowość i jakość doręczonych przesyłek.

Kiedy po raz pierwszy pisałem o tym programie przyznałem, że dobór startupów był jak najbardziej trafny, teraz patrząc na zaangażowanie PP i gotowość na szybkie wdrożenie ich projektów, utwierdza mnie w przekonaniu, że to był dobry pomysł na innowacje na Poczcie Polskiej.

 

Na pewno szybszy niż zaczynanie od zera we własnych strukturach, a jednocześnie pozwoli tym młodym polskim firmom na szersze zaistnienie i rozwój na polskim rynku.

Źródło: Newseria.pl.