Meta (firma odpowiedzialna za Facebook, Instagram, czy WhatsApp) wprowadziła w krajach unijnych abonament "bez reklam". Problem w tym, że praktyki stosowane przez amerykańskiego giganta mogą być niezgodne z przepisami Unii Europejskiej.
W listopadzie ubiegłego roku Meta wprowadziła abonamenty w swoich usługach. Dzięki nim można wyłączyć reklamy np. na Facebooku, czy Instagramie. Koszt miesięczny? 60 zł. Co oferuje subskrypcja?
- Gdy wybierzesz subskrypcję, nie będziesz widzieć reklam w Produktach Meta podczas korzystania z kont na Facebooku i Instagramie, które należą do tego samego Centrum kont. Jeśli masz konta, które nie zostały dodane do tego Centrum kont, również w ich przypadku konieczne będzie dokonanie wyboru i zdecydowanie, czy chcesz korzystać z naszych Produktów bezpłatnie z reklamami, czy włączyć subskrypcje dla każdego z kont osobno lub za pośrednictwem Centrum kont. Możesz też dodać wszystkie swoje konta do tego samego Centrum kont. Dowiedz się, jak dodawać lub usuwać konta w Centrum kont.
- Gdy subskrypcja jest aktywna, Twoje informacje nie są przekazywane reklamodawcom.
- Ponieważ w ramach subskrypcji nie będziesz widzieć reklam, niektóre ustawienia reklam nie będą już dla Ciebie istotne i nie będziesz mieć do nich dostępu.
- Nadal będziesz widzieć posty i wiadomości od firm i twórców, ale nie będziesz już widzieć ich reklam.
- Nadal będziesz mieć dostęp do naszych standardowych funkcji, takich jak Aktualności, Relacje i Rolki.
- Płatności za subskrypcję są naliczane co miesiąc, o ile subskrypcja nie zostanie anulowana co najmniej 24 godziny przed terminem kolejnej płatności za pośrednictwem Preferencji reklamowych.
- Twoje możliwości reklamowania się i zarabiania na reklamach będą ograniczone. Dowiedz się więcej o tym, jak subskrypcja może wpłynąć na Twoje możliwości reklamowania się i monetyzacji za pomocą reklam.
Płatny Facebook pod lupą Unii Europejskiej. Czy jest zgodny z prawem?
W marcu tego roku cennik abonamentu uległ modyfikacji. I to podobno pod przymusem Unii Europejskiej, gdyż zmiany te mają wynikać z Aktu o rynkach cyfrowych, który wszedł w życie w tym samym miesiącu. Ile trzeba teraz zapłacić?
- 35 zł/miesiąc za pierwsze konto
- 21 zł/miesiąc za każde dodatkowe konto
Problem w tym, że dla Unii Europejskiej zmiana cen abonamentu nie wystarcza. Krajowe urzędy ds. konkurencji, jak i sama Komisja Europejska ma wątpliwości w sprawie stosowania przez firmę Meta modelu "zapłać lub wyraź zgodę". Komisja koordynuje działania, prowadzone przez francuską dyrekcję generalną ds. konkurencji, konsumentów i zwalczania nadużyć, które zostały rozpoczęte w 2023 roku, zaraz po tym, jak Meta zażądała od konsumentów natychmiastowego wyboru pomiędzy płatną subskrypcją Facebooka a wyrażeniem zgody na wykorzystywanie ich danych osobowych do wyświetlania spersonalizowanych reklam. Ten model umożliwia firmie czerpanie zysków z przetwarzania danych użytkowników.
Facebook z problemami. Meta może stasować niezgodne z prawem europejskim praktyki
Organy ds. ochrony konsumentów zidentyfikowały kilka praktyk w kontekście wprowadzania przez Metę nowego modelu biznesowego, które budzą obawy i mogą zostać uznane za nieuczciwe i sprzeczne z dyrektywą o nieuczciwych praktykach handlowych i dyrektywą w sprawie nieuczciwych warunków w umowach konsumenckich:
- wprowadzając w błąd poprzez użycie słowa "bezpłatne" wobec konsumentów, którzy nie chcą dokonywać subskrypcji Facebooka/Instagrama za opłatą, Meta wymaga od nich wyrażenia zgody na czerpanie przez Metę zysków z wykorzystywania ich danych osobowych w celu wyświetlania im spersonalizowanych reklam;
- zbijanie użytkowników z tropu poprzez wymaganie od nich, aby przechodzili przez różne ekrany w aplikacji Facebook/Instagram lub w wersji internetowej oraz klikali na hiperłącza prowadzące do poszczególnych części warunków świadczenia usług lub polityki prywatności w celu uzyskania informacji o sposobie, w jaki Meta będzie wykorzystywać ich preferencje, dane osobowe i dane generowane przez użytkowników, aby pokazywać im spersonalizowane reklamy;
- stosowanie nieprecyzyjnych terminów i wyrażeń, takich jak "Twoja informacja" w odniesieniu do "danych osobowych" konsumentów lub sugerowanie, że konsumenci, którzy zdecydują się płacić, w ogóle nie będą widzieć reklam, podczas gdy może zdarzać się, że nadal będą widzieć reklamy podczas korzystania z treści udostępnianych za pośrednictwem Facebooka lub Instagrama przez innych członków platformy;
- wywieranie nacisku na konsumentów, którzy do momentu wprowadzenia nowego modelu zawsze korzystali z Facebooka/Instagrama bezpłatnie, i dla których Facebook/Instagram są często istotnym elementem życia społecznego i kontaktów, aby dokonali natychmiastowego wyboru, nie dając im wcześniej ostrzeżenia, wystarczającego czasu ani rzeczywistej możliwości oceny odnośnie do tego, w jaki sposób wybór ten może wpłynąć na ich stosunek umowny z Metą, przez wstrzymanie dostępu do ich kont przed dokonaniem przez nich wyboru.
Meta ma czas do 1 września 2024 roku na odpowiedź na pismo otrzymane od Komisji. To także ostateczny termin wprowadzenia proponowanych rozwiązań. Jeśli Meta nie wprowadzi odpowiednich działań w celu rozwiązania zgłoszonych problemów, organy ds. ochrony konsumentów mogą zdecydować o nałożeniu środków egzekucyjnych, w tym sankcji.
Stock image from Depositphotos
Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu