Motoryzacja

Nowy Volkswagen Passat: 5 szczegółów i 5 ogółów na „TAK”

Tomasz Niechaj
Nowy Volkswagen Passat: 5 szczegółów i 5 ogółów na „TAK”
45

Nowy Volkswagen Passat znacząco rozwija walory, za które ceniony był poprzednik. Opierają się one na pięciu filarach: bezpieczeństwo, wsparcie kierowcy, komfortowy charakter, nowoczesne systemy łączności, a także wydajne i oszczędne napędy. Oto 5 ogółów i 5 szczegółów, które sprawiły, że Volkswagen Passat stał się liderem w segmencie.

#1: Bezpieczeństwo

Volkswagen Passat już w 2014 roku wyznaczył nie tylko segmentowi, ale i w zasadzie całej branży standardy w kwestii bezpieczeństwa. Systemy przeciwkolizyjne, układy zapobiegające zjazdowi na sąsiedni pas ruchu, ostrzegające o ruchu poprzecznym, unikające stłuczki parkingowej podczas cofania, skracające drogę hamowania poprzez wcześniejsze zwiększenie ciśnienia w układzie hamulcowym czy wreszcie monitorujące zachowanie kierowcy w kwestii jego zdolności do prowadzenia samochodu. Nowa odsłona Passata, która wjeżdża na drogi właśnie w tym roku, podnosi poprzeczkę jeszcze wyżej. Tym razem kierownica jest pojemnościowa, co oznacza że komputer lepiej rozpoznaje obecność rąk na kierownicy, a także zachowanie kierowcy, a przez to może szybciej i skuteczniej reagować w razie jego niedyspozycji. Kolejny system to Emergency Steering Assist, który w razie awaryjnej sytuacji gdy inne auto wymusi pierwszeństwo – np. na skrzyżowaniu – pomoże ominąć przeszkodę, a przede wszystkim wrócić na dotychczas zajmowany pas ruchu po wykonaniu manewru. Nowy Volkswagen Passat został też wyposażony w kartę SIM. Dzięki niej, w krytycznej sytuacji, gdy przytrafił się nam nieszczęśliwy wypadek, samochód automatycznie nawiąże połączenie z biurem obsługi, którego pracownik – jeśli nie nawiąże kontaktu z kierowcą – wezwie pomoc dokładnie na miejsce zdarzenia. Najważniejszą jednak nowością jest prawdopodobnie system adaptacyjnych i matrycowych reflektorów IQ.Light-LED typu Matrix – nazwa nie jest tutaj przypadkowa. Rozwinięcie tego rozwiązania w pierwszym szczególe poniżej.

#2: Wsparcie kierowcy

Adaptacyjny tempomat działający w pełnym zakresie prędkości (od 0 do 210 km/h) wraz z aktywnym asystentem pasa ruchu i systemem rozpoznawania znaków drogowych to była duża nowość w 2014 roku, nie tylko w segmencie Passata. Nowy Passat oferuje rozbudowaną wersję systemów wsparcia kierowcy. Te odpowiedzialne za autonomiczną jazdę na 2. poziomie (a czasowo nawet na wyższym) zgrupowane zostały w ramach Travel Assist. Więcej o tym w szczególe nr 2 poniżej. Lepsze wsparcie kierowcy nie ogranicza się jednak tylko do tego. Nowy Passat oferuje również system półautomatycznego parkowania jak i układ wspomagający cofanie z przyczepą – rolą kierowcy pozostaje wówczas wskazanie kierunku, w którą ma podążać przyczepa.

#3: Komfortowy charakter

Volkswagen Passat w sposób wyjątkowy sprawdza się podczas pokonywania długich tras. Świetnie zestrojone zawieszenie zapewnia wysoką precyzję prowadzenia i bardzo dobrze niweluje nierówności drogi. Nowy Passat oferuje aż 15 poziomów twardości amortyzatorów! Komfortowy charakter tego samochodu objawia się również świetną jakością wykończenia w środku. Dobrze spasowane i solidne materiały, flokowane a przez to wygłuszone kieszenie w drzwiach, przestronna kabina, świetna widoczność w każdą stronę, wysoki poziom ergonomii… Nie byłoby jednak mowy o właściwej ergonomii gdyby nie odpowiednie fotele: ErgoComfort z certyfikatem AGR – więcej o nich w szczególne nr 3.

#4: Łączność

Smartfon zapewnia każdemu z nas stałą łączność nie tylko ze znajomymi czy współpracownikami, ale z całym Światem. Nowoczesny samochód także musi być „online”. Nowy Volkswagen Passat wyposażony został we własną kartę SIM, która zapewnia łączność w technologii LTE. Dzięki stałemu dostępowi do internetu możliwe jest udostępnienie wielu usług jak np. wyszukiwanie parkingów i opłacenie ich bezpośrednio z poziomu systemu pokładowego samochodu, wyszukiwanie celów online czy aktualizowane na żywo dane o korkach. Wszystko to zostało zgrupowane w usłudze Volkswagen We. I to właśnie ona jest tematem szczegółu nr 4. Wielu wymaga także od samochodu pełnej integracji ze smartfonem. Zgodność ze standardami Apple CarPlay i Google Android Auto to oczywiście obowiązkowa pozycja w przypadku nowego Passata.

#5: Wydajny i oszczędny napęd

Paleta silnikowa nowego Passata opiera się głównie na jednostkach 2-litrowych: wysokoprężnych (TDI) jak i benzynowych (TSI) – w każdym wariancie turbodoładowanych. Najsłabsze warianty (1.5 TSI oraz 2.0 TDI) mają 150 KM mocy, zaś najmocniejsze oferują odpowiednio: 240 KM (2.0 Bi-TDI) oraz 272 KM (2.0 TSI). Obligatoryjnie z napędem na cztery koła i bardzo szybką skrzynią dwusprzęgłową DSG. 4Motion dostępny jest także w niezwykle popularnej wersji 2.0 TDI o mocy 190 KM. Osiągi? 7,7 s do 100 km/h we wspomnianym 2.0 TDI o mocy 190 KM:

Jednostki Volkswagena znane są jednak z wyjątkowo oszczędnego charakteru – to jest właśnie temat szczegółu nr 5.

Szczegół nr 1: IQ.LIGHT-LED

System adaptacyjnych reflektorów to raczej domena aut z segmentu premium. Passat miał to już w 2014 roku, a jego nowa wersja – 2019 – wyposażona została w rozwiązanie matrycowe – typu Matrix – które oferuje aż 32 indywidualnie sterowane źródła światła (LED). Tego typu rozwiązanie umożliwia jazdę z użyciem świateł drogowych niemalże cały czas niezależnie od tego czy i jak dużo samochodów jedzie przed nami. Komputer na podstawie informacji ze specjalnej, zamontowanej z przodu, kamery zbiera informacje na temat pozycji innych pojazdów i wygasza te fragmenty snopu światła, które mogłyby oślepić ich kierowców. W efekcie, pobocze jest cały czas oświetlone, co oznacza że możemy dostrzec niebezpieczeństwo, np. zwierzynę stojącą przy drodze, znacznie wcześniej i odpowiednio zareagować. W bardziej skomplikowanych sytuacjach drogowych można zaobserwować jak system IQ.Light oświetla kilka fragmentów drogi przed nami – dokładnie tam gdzie nie ma innych użytkowników drogi. Komfort i bezpieczeństwo nocnej jazdy z takim systemem są nieporównywalnie większe względem ręcznego włączania i wyłączania świateł drogowych – szczególnie gdy ruch na drodze jest duży.

Szczegół nr 2: Travel Assist

Travel Assist grupuje i pozwala na wspólne działanie kilku systemów wsparcia kierowcy. Mowa o adaptacyjnym tempomacie, aktywnym asystencie pasa ruchu, systemie rozpoznawania znaków drogowych, a także nawigacji samochodowej wyposażonej w informacje na temat układu drogi, po której się poruszamy. W efekcie, nowy Volkswagen Passat jest w stanie dopasowywać prędkość nie tylko do innych użytkowników drogi, ale także do ograniczeń prędkości – także tych, do których dopiero się zbliżamy. Passat sam zwalnia przed terenem zabudowanym i sam przyspiesza po jego opuszczeniu. Reaguje także na zakręty, jak i dopasowuje prędkość tak, by kierowca mógł bezpiecznie i komfortowo wykonać zaplanowany skręt na skrzyżowaniu. Więcej na temat Travel Assist.

Szczegół nr 3: fotele ErgoComfort z certyfikatem AGR

Właściwe ułożenie ciała podczas jazdy samochodem to klucz do bezpiecznej i komfortowej podróży. Źle ustawiony i niewygodny fotel ogranicza możliwości manewrowe, wyczucie samochodu, może także powodować ból pleców po dłuższej jeździe. Właśnie dlatego Volkswagen Passat oferowany jest z w pełni ergonomicznymi fotelami ErgoComfort. Zostały one przygotowane we współpracy z niemieckim stowarzyszeniem lekarzy ortopedów i fizjoterapeutów – AGR – którego to certyfikat jest gwarantem właściwej ergonomii tych foteli. Kluczem jest nie tylko odpowiedni kształt, ale także szeroki zakres regulacji, a w tym pozycji i długości siedziska, wyparcia lędźwiowego czy ustawienia zagłówka.

Szczegół nr 4: Volkswagen We

Volkswagen We to platforma wykorzystująca nowy system inforozrywki MIB 3. generacji, która jest na stałe połączona z internetem. Umożliwia personalizację ustawień niema całego samochodu (np. multimedia, cele w nawigacji, pozycja fotela itd.) – wystarczy się zalogować swoim kontem, by komputer pobrał zapisane w chmurze parametry i odtworzył je w samochodzie, w którym właśnie siedzimy. Bardzo przydatne w dużych flotach samochodowych, a także wtedy gdy z samochodu korzystają dwie osoby.

Volkswagen We to także szereg usług umożliwiających np. opłacenie za parking bezpośrednio z pokładu samochodu, dostęp do aktualizowanych na bieżąco informacji jak ruch drogowy, pogoda, wiadomości ze świata, lokalizacje i ceny na stacjach paliw, parkingi w pobliżu, streaming muzyki i wiele innych. Kluczowym elementem jest także specjalnie przygotowana aplikacja na smartfon, która udostępnia szereg informacji na temat naszego samochodu jak np. lokalizacja, poziom paliwa, ewentualne alerty na temat przekroczenia prędkości czy wyjazdu poza wyznaczoną strefę. Umożliwia ona także zdalne zamknięcie lub otwarcie samochodu, włączenie klaksonu lub świateł – przydatne gdy nie możemy znaleźć samochodu na dużym parkingu. Kolejna funkcja: mobilny klucz. Umożliwia on otwarcie samochodu za pomocą kompatybilnego smartfona – zdalne udostępnienie samochodu np. współpracownikowi. W przyszłości będzie także dostępna usługa dostarczenia np. paczki bezpośrednio do bagażnika samochodu. Kurier otrzyma możliwość otwarcia bagażnika za pomocą specjalnego klucza mobilnego i będzie mógł zostawić przesyłkę w samochodzie. Część usług będzie dostępna w Polsce nieco później – wymaga to podpisania umów z wieloma podmiotami – ale to dopiero pakiet podstawowy, bo rozwój usługi Volkswagen We ogranicza w zasadzie tylko kreatywność programistów.

Szczegół nr 5: 1600 km bez międzytankowania w Passacie TDI

Choć nowy Volkswagen Passat 2.0 TDI w cyklu WLTP zużywa 5,6 l/100 km, to możliwe jest osiągnięcie dużo niższego zużycia paliwa w realnym scenariuszu użytkowania: nawet poniżej 4 l/100 km! Pojemny, bo 66-litrowy, bak w takim scenariuszu oznacza, że na stację paliw można zjeżdżać praktycznie co… 1800 km!

Więcej na temat podróży krajoznawczej Volkswagenem Passatem 2.0 TDI: z Warszawy nad morze, w góry i powrót do Warszawy.

Materiał powstał we współpracy z firmą Volkswagen

Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu