39

Nowy Mercedes Klasy C 220d: supernowoczesne, superoszczędne i bardzo praktyczne auto segmentu D premium. Pierwsza jazda próbna

Nowy Mercedes-Benz Klasy C (2021/2022) czerpie pełnymi garściami z nowoczesnych rozwiązań zastosowanych w… Klasie S. Tak, to nie pomyłka. Superzaawansowane cyfrowe reflektory („Digital Light”) z 2,6 miliona pikseli, nawigacja z rozszerzoną rzeczywistością, tylna oś skrętna, niezwykle rozbudowane systemy bezpieczeństwa i wsparcia kierowcy (półautonomiczna jazda), a także bardzo nowoczesne jednostki napędowe z hybrydami Plug-In na czele (z zasięgiem w trybie elektrycznym w okolicach 100 km). Zapraszam na raport z pierwszych jazd próbnych Mercedesem C 220d z systemem miękkiej hybrydy.

Mercedes-Benz Klasy C 2021 2022

Mercedes-Benz Klasy C 2021 2022

Nowy Mercedes Klasy C jest jednym z tych – niewielu – aut, których przetestowanie i omówienie zajmie… kilka artykułów – tak zaawansowane i nowoczesne jest to auto. Podczas pierwszych jazd testowych mieliśmy okazję wypróbować odmianę C 220d, a więc w najpewniej najpopularniejszym wariancie z silnikiem diesla i systemem Mild Hybrid. Oczywiście nie było wystarczająco dużo czasu by sprawdzić wszystkie rozwiązania, niektórych testowane auto nie miało, spodziewajcie się więc kolejnych odcinków pod tytułem „Nowy Mercedes Klasy C” – szykuje się bowiem nie tyle niezwykle mocny gracz segmentu D premium, ale być może jego lider!

Mercedes-Benz Klasy C 2021 2022

Mercedes Klasy C – sprawdzona receptura w nowym wydaniu

Sprawdzona receptura, bo nowy Mercedes-Benz Klasy C (W206) wciąż ma architekturę tylnonapędową z wzdłużnie umieszczonym silnikiem z opcją na napęd na cztery koła 4Matic. Również wygląd samochodu nie powinien być wielkim zaskoczeniem, bo jest to oczywiście nawiązanie do wyglądu aktualnej Klasy S oraz odświeżonej Klasy E. Stylistyka jest więc stonowana i klasycznie elegancka, jak to w Mercedesie Klasy C.

Mercedes-Benz Klasy C 2021 2022

Mercedes-Benz Klasy C 2021 2022

Realnie jednak nowa Klasa C nie ma za wiele wspólnego z właśnie schodzącą generacją. Nowy Mercedes jest wyraźnie większy: 22/15 mm (przód/tył) więcej na wysokości rąk, 35 mm więcej na kolana i 13 mm więcej na głowę z tyłu. A to wszystko przy zredukowanej o 40 cm średnicy zawracania (dzięki opcjonalnej skrętnej tylnej osi). Żeby nie było tak sucho od danych powiem tylko, że rzeczywiście czuć większą przestrzeń w środku Mercedesa Klasy C. Mam 1,84 m wzrostu i z przodu nad głową miałem blisko 9-10 cm do obudowy szklanego dachu, zaś z tyłu – siadając „sam za sobą” – zostało mi około 7 cm na kolana i mniej więcej 4-5 nad głową. Co ważne, pasażerowie z przodu mogą regulować wysokość prowadzenia pasów bezpieczeństwa. Więcej danych statystycznych postaram się nie przytaczać, przejdźmy do tego co udało mi się sprawdzić podczas jazd próbnych.

Mercedes-Benz Klasy C 2021 2022

Mercedes-Benz Klasy C 2021 2022

Mercedes-Benz Klasy C 2021 2022

Rewelacyjna jakość kamer 360 stopni i nawigacja z rozszerzoną rzeczywistością

We wnętrzu nowego Mercedesa Klasy C najbardziej rzuca się w oczy naprawdę duży i pionowo ustawiony ekran LCD systemu inforozrywki – ma on 11,9 cali (standardem jest 9,5”), oferuje REWELACYJNĄ jakość nie tylko oprawy graficznej ale też interakcji. Nawet w bardzo słoneczny dzień w trakcie jazd próbnych czytelność była wzorowa. Jest też delikatnie zwrócony w stronę kierowcy.

Mercedes-Benz Klasy C 2021 2022

Większość funkcji samochodu obsługujemy z jego pokładu i z racji jego wielkości i usytuowania (nisko i blisko ręki kierowcy) jest to zaskakująco wygodne. W jego dolnej części wydzielony jest segment do obsługi klimatyzacji – niestety dotykowo, ale przynajmniej aktywne pola są duże, a rozkład jest intuicyjny. Pod nim znajduje się panel dotykowych przycisków do najważniejszych funkcji: przełączanie trybów jazdy, aktywacja kamery cofania, opcje samochodu, włącznik (fizyczny) świateł awaryjnych, czytnik linii papilarnych, wyłącznik ekranu, wyciszenie muzyki jak i regulacja natężenia dźwięku. Po menu da się poruszać za pomocą gładzików na kierownicy ale jest to średnio wygodne.

Mercedes-Benz Klasy C 2021 2022

Zdecydowanie imponująca jest jakość wspomnianych kamer 360 stopni. Jeśli kiedykolwiek narzekaliście na to, że nawet średniopółkowy smartfon ma kamery lepsze niż w nowoczesnych i drogich samochodach, to zdecydowanie nie można tego powiedzieć w przypadku Mercedesa Klasy C. Zresztą zobaczcie sobie niżej zamieszczony film i zdjęcia. Dostępnych jest kilka widoków, w tym możliwość podejrzenia obrazu z przodu czy tyłu pod szerokim kątem, bo blisko 180 stopni.

Mercedes-Benz Klasy C 2021 2022

Mercedes-Benz Klasy C 2021 2022

Równie interesująco wypada kwestia samej nawigacji – bardzo szybka z ładną oprawą graficzną – ale także wyposażona w rozszerzoną rzeczywistość (to opcja). Działa to podobnie do tego, co mieliśmy w Mercedesie Klasy A, z tą różnicą że jakość jest lepsza, a wskazania dokładniejsze. Dodatkowa kamera umieszczona w obudowie wstecznego lusterka przekazuje obraz do systemu inforozrywki, a na niego nanoszone są wskazania nawigacji, numery domów itp. Mocno ułatwia to poruszanie się po nieznanych kierowcy drogach:

Mapa nawigacji wyświetlana może być również na wirtualnych zegarach kierowcy, w dwóch wariantach: widok na cały ekran lub pomiędzy zegarami. Także i ten wyświetlacz oferowany jest w dwóch rozmiarach; standardem jest 10,25”, a opcją 12,3”. Polecam się przymierzyć do obydwu opcji, bo drugi wariant wydał się mi… za duży – wieniec kierownicy zawsze przesłaniał mi jakąś część zegarów. Nie można mu jednak zarzucić nic w kwestii jakości, jasności czy dostępnych widoków – każdy znajdzie tutaj interesującą go opcję.

Mercedes-Benz Klasy C 2021 2022

Mercedes-Benz Klasy C 2021 2022

Bardzo oszczędny i żwawy silnik 220d z Mild Hybrid

Wszystkie wersje silnikowe nowego Mercedesa Klasy C wyposażone są w jakiś układ hybrydowy. W przypadku C 220d jest to układ miękkiej hybrydy bazujący na instalacji elektrycznej 48 V. To nie jest pierwsze auto Mercedesa z systemem Mild Hybrid, ale po raz pierwszy trafia do naprawdę dobrego silnika. A jednostka 220d (o oznaczeniu OM 654 M) to usprawniony i doskonale znany, wcześniej stosowany silnik o tym samym oznaczeniu. Z nowości: powiększony skok tłoka, nieco większa pojemność (1993 zamiast 1950 cm3), dwie chłodzone wodą turbosprężarki o zmiennej geometrii, podwójny wtrysk AdBlue. Moc została podniesiona do 147 kW (200 KM) i 440 Nm. Efekty?

Mercedes-Benz Klasy C 2021 2022

Mercedes-Benz Klasy C 2021 2022

Mercedes Klasy C 220d bardzo płynnie rozwija moc i chętnie wkręca się na obroty (zmiana następuje przy około 4750 obr./min), przy czym nie słabnie nawet w ich wysokich rejestrach. Jednocześnie świetnie radzi sobie przy bardzo niskich prędkościach obrotowych. Silnik zwykle działa przy 1200-1300 obr./min i nie generuje przy tym żadnych wibracji! Wygłuszenie jego dźwięków jest zaskakująco dobre. Jego „klekot” (mocno przytłumiony) słychać niemal wyłącznie podczas przyspieszania.

Mercedes-Benz Klasy C 2021 2022

Mercedes-Benz Klasy C 2021 2022

Co daje w jego przypadku system miękkiej hybrydy? Główne zalety tego systemu dostrzeżemy dopiero w trybie Eco. Wówczas silnik spalinowy chętnie wyłącza się po zdjęciu nogi z gazu i można tak jechać nawet kilkaset metrów! Podczas hamowania, np. przed „czerwonym”, silnik wyłączany jest przy około 10 km/h. Sam rozruch jest bardzo płynny (wstrząsów w zasadzie nie ma!) i bardzo szybki. Naprawdę można jeździć w trybie Eco; oczekiwanie na gwałtowniejsze dodanie gazu gdy silnik jest wyłączony jest naprawdę bardzo małe. Oczywiście dodatkowy silnik elektryczny może również dopomóc podczas gwałtowniejszego przyspieszania: dodatkowe 15 kW oraz 200 Nm.

Mercedes-Benz Klasy C 2021 2022Wyłączony silnik spalinowy przy 140 km/h

W trybie komfortowym silnik wyłącza się tylko podczas postoju. Nie wyłącza się więc w trakcie jazdy, co w sumie odpowiada trybowi w którym jesteśmy: „Comfort”. Pozostaje za to „boost” o którym wcześniej wspomniałem i superpłynne włączanie i wyłączanie silnika.

Mercedes-Benz Klasy C 2021 2022

Mercedes-Benz Klasy C 2021 2022

Jak cały pakiet sprawuje się pod względem zużycia paliwa? Oczywiście w trakcie jazd testowych nie mamy warunków (ani też czasu) na właściwe pomiary zużycia (inna trasa testowa), ale takie wstępne obserwacje mogę przekazać. Po mieście udało mi się uzyskać około 5,9 l/100 km, na autostradzie przy 120 km/h było to niskie „5 z hakiem”, zaś w trasie (prędkości 50-70-90 km/h) dało się zrobić to co poniżej, co jest – muszę przyznać – imponującym wynikiem jak na 200-konny samochód klasy premium. A do osiągnięcia takich rezultatów wystarczyło po prostu optymalnie korzystać z systemu miękkiej hybrydy!

Mercedes-Benz Klasy C 2021 2022

Mercedes-Benz Klasy C 2021 2022

Mercedes-Benz Klasy C 2021 2022

Mercedes Klasy C PHEV – hybryda Plug-In

Za kilka tygodni na rynek wjadą Mercedesy Klasy C w wersjach hybrydowych typu Plug-In. O tym jak imponujące parametry mają oferować te auta najlepiej mówi zamieszczona niżej grafika wraz z małym moim komentarzem. Akumulator o pojemności 25,4 kWh (pierwszy, w pełni elektryczny Nissan Leaf tyle mniej więcej miał) i deklarowany zasięg w trybie elektrycznym 100 km (wygląda na to, że zdecydowanie do zrobienia!). Ładowanie? 11 kW prądem przemiennym, ale można też prądem stałym, nawet 55 kW! Tego jeszcze nie grali w hybrydach Plug-In! Silnik elektryczny ma moc 95 kW (129 KM). No i silniki spalinowe: zarówno benzynowe jak i diesla: od 147 kW. Te hybrydy Plug-In są więcej niż tylko niezwykle ciekawe!

Mercedes-Benz Klasy C 2021 2022 hybryda Plug-In

Mercedes-Benz Klasy C 2021 2022

Mercedes-Benz Klasy C 2021 2022

Wrażenia z jazdy

Nowy Mercedes Klasy C prowadzi się bardzo pewnie i precyzyjnie. Komfort resorowania jest wysoki, choć nie da się ukryć, że auto ma bardziej sportowe nastawy. Po części to kwestia pakietu AMG z utwardzonym i obniżonym zawieszeniem w testowanym aucie. Komfort akustyczny podczas jazdy w mieście jest wzorowy – mowa szczególnie o wyciszeniu silnika, ewentualnych odgłosach działania zawieszenia itd. Przy prędkości 90 km/h także jest bardzo cicho, dopiero przy prędkościach autostradowych pojawiał się większy hałas – tak jakby testowane auto nie było wyposażone w wygłuszające szyby. Tę sprawę będę jeszcze weryfikował.

Mercedes-Benz Klasy C 2021 2022

Mercedes-Benz Klasy C 2021 2022

Jeśli chodzi o układ napędowy, to jego działanie oceniam bardzo wysoko. Naprawdę wygodnie jeździ się dieslem 220d zarówno w mieście jak i w trasie. Automatyczna skrzynia biegów – 9G-Tronic – świetnie współdziała z jednostką napędową i dobiera przełożenia właściwie do sytuacji, a 9 biegów pozwala np. na jazdę z prędkością 140 km/h przy zaledwie 1700 obr./min silnika spalinowego. Na jej działania istotny wpływ ma tryb jazdy, to m.in. wcześniej wspomniana możliwość wyłączania silnika po zdjęciu nogi z gazu w trybie Eco. Co jednak istotne, taki zestaw oferuje w zupełności wystarczający czas reakcji na wypadek konieczności wyprzedzania nawet w trybie Eco właśnie! Reakcja na dodanie gazu jest szybka, podobnie jak redukcja biegów.

Mercedes-Benz Klasy C 2021 2022

W trybie komfortowym skrzynia działa jeszcze szybciej, a silnik utrzymywany jest na nieco wyższych obrotach. W trybie sportowym reakcje są jeszcze bardziej wyostrzone, rzeczywiście nastawione na dynamiczną jazdę. Wówczas, Mercedes Klasy C 220d pozwala sobie nawet na agresywniejsze podbijanie obrotów w trakcie mocnego hamowania. Tutaj zdecydowanie bardzo wysoka ocena.

Układ hamulcowy (wzmocniony, AMG) jest skuteczny i nie tracił swoich właściwości przy ostrzejszym traktowaniu. Auto nie daje się wytrącić z równowagi nawet podczas hamowania i skręcania. Elektronika jest – klasycznie dla Mercedesa – wyjątkowo czuła i szybko ucina zbyt sportowe zapędy kierowcy. Układ kierowniczy jest bezpośredni i precyzyjny.

Mercedes-Benz Klasy C 2021 2022

Mercedes-Benz Klasy C 2021 2022

Mercedes-Benz Klasy C 2021 2022

Obsługa funkcji samochodu z poziomu kierownicy jest generalnie w porządku – w testowanym aucie była opcjonalna z dwoma poziomami przełączników, a właściwie to pól dotykowych. O ile jednak aktywacja tempomatu, dostęp do funkcji telefonu czy przewijanie góra-dół było OK, to skasowanie średniego zużycia paliwa, co wiąże się z użyciem gładzika w orientacji lewo-prawo było już mocno utrudnione. Niestety wciąż nie da się przełączać utworów czy stacji radiowych z poziomu kierownicy – jest to możliwe wyłącznie wtedy gdy na centralnym ekranie wyświetlamy np. stacje radiowe.

Mercedes-Benz Klasy C 2021 2022

Mercedes-Benz Klasy C 2021 2022

Mercedes-Benz Klasy C 2021 2022

Nowy Mercedes Klasy C w środku

Ogólna jakość wykończenia we wnętrzu jest bardzo wysoka. Kierownica świetnie leży w dłoniach i ma dobre obszycie. Fotel ma możliwość regulacji w każdym kierunku włącznie z podparciem lędźwiowym, długością siedziska, a także wysokością podparcia ud. Nawet zagłówek regulowany jest w dwóch płaszczyznach (w pionie elektrycznie) za co duże brawa! Wszystkim, tradycyjnie dla Mercedesa, steruje się z poziomu panelu na drzwiach. Są oczywiście profile do zapamiętania: trzy. Co ważne, regulować można także górne zapięcie pasów bezpieczeństwa pasażerów jadących z przodu.

Mercedes-Benz Klasy C 2021 2022

Mercedes-Benz Klasy C 2021 2022

Mercedes-Benz Klasy C 2021 2022 - fotel kierowcy

Mercedes-Benz Klasy C 2021 2022

Znacząca część wnętrza jest obszyta skórą. Pod lewym łokciem jest nieco pianki, na lewo także znajduje się skórzane obszycie jak i na podszybiu i kokpicie. Trochę nietypowy kształt ma rączka do zamykania drzwi, ale po kilku godzinach już się do niej przyzwyczaiłem. W testowanym egzemplarzu na tunelu centralnym znajdowało się całkiem sporo „piano black” – jednak na szczęście na etapie konfiguracji samochodu można go zastąpić innym materiałem, który nie tak mocno łapie ślady palców. Schowek między pasażerami z przodu otwiera się na dwie strony. Siłą rzeczy nie da się regulować jego pozycji. Tam też znajdują się porty USB typu C. Ładowanie było bardzo szybkie, a sparowanie ze smartfonem działało bardzo dobrze.

Mercedes-Benz Klasy C 2021 2022

Mercedes-Benz Klasy C 2021 2022

Nowy Mercedes Klasy C ma nowe manetki do kierunkowskazów i obsługi automatycznej skrzyni biegów. Użyto dwóch materiałów: śliskiego „piano black” i trochę jednak szorstkiego tworzywa sztucznego.

Mercedes-Benz Klasy C 2021 2022

Nowoczesne systemy bezpieczeństwa i wsparcia kierowcy

Nowa Klasa C oferuje w tym względzie prawdziwie imponujący zestaw z cyfrowymi reflektorami (Digital Light) na czele – mają one 2,6 mln pikseli, co oczywiście pozwoli na superprecyzyjne kierowanie świateł drogowych i „wycinanie” ze snopu światła innych uczestników drogi. To te same światła, które ma Klasa S! Oczywiście w trakcie pierwszych jazd próbnych nie miałem okazji tego spróbować, ale już wiem że będą one zasługiwały na osobne omówienie.

Mercedes-Benz Klasy C 2021 2022

Mercedes-Benz Klasy C 2021 2022

Mercedes-Benz Klasy C 2021 2022

Mercedes-Benz Klasy C 2021 2022

System ostrzegania o ruchu poprzecznym oraz monitorowanie martwego pola działają właściwie i dosyć zapobiegawczo (klasycznie dla Mercedesa). Niestety testowane auto nie było wyposażone w adaptacyjny tempomat – tylko ten „zwykły”. Testy autonomicznej jazdy będą więc przy innej okazji.

Mercedes-Benz Klasy C 2021 2022

Ceny

Nowy Mercedes Klasy C 180 (z benzynowym silnikiem o mocy 170 KM) startuje od kwoty 174 tys. zł. Za diesla 220d trzeba dać minimum 197 tys. zł. Automatyczna skrzynia biegów jest standardem. Nowa Klasa C jest jednak bardzo wysoko wyposażona już na starcie (poprzednią Klasę C trzeba byłoby już istotnie uzupełnić by oferowała podobny zakres), co po części wynika z regulacji Unii Europejskiej, a po części tego że polski importer wyciął z oferty najniższe wersje wyposażenia, których ponoć i tak nikt nie wybierał. Wysoko wyposażone auto będzie się jednak zbliżało do kwoty 260, a może nawet 300 tys. zł, co jest typowe dla segmentu D premium. Warto zwrócić uwagę na wariant 300d. To ten sam silnik co 220d, ale z wyższą mocą – 265 zamiast 200 KM – i… tym samym średnim zużyciem paliwa (w cyklu WLTP). Dopłata jest jednak całkiem spora, bo wynosi ~36 tys. zł.

Mercedes-Benz Klasy C 2021 2022

Podsumowanie

Nowy Mercedes Klasy C wydaje się mieć wszystko, by wrócić na czoło peletonu segmentu D klasy premium. Bardziej przestronne wnętrze o świetnej jakości wykonania, supernowoczesne rozwiązania z obszaru inforozrywki jak i systemów bezpieczeństwa i wsparcia kierowcy, a wreszcie świetny i oszczędny silnik diesla 220d z systemem miękkiej hybrydy. Całości dopełnia bardzo dobre zestrojenie układu jezdnego, a także rewelacyjna współpraca silnika spalinowego ze skrzynią biegów 9G-Tronic. Już niebawem będę mógł przedstawić bardziej szczegółowe wyniki testów zużycia paliwa, a także pokaz możliwości cyfrowych świateł („Digital Light”) nowego Mercedesa Klasy C.

Mercedes-Benz Klasy C 2021 2022

Mercedes-Benz Klasy C 2021 2022

Mercedes-Benz Klasy C 2021 2022