Nie dajcie się nabrać na sztuczki sklepów internetowych. Wystarczy chwila nieuwagi by dać się złapać na praktyki wykorzystującą naszą podatność do szybkich i nieracjonalnych decyzji.
Prawie 40 proc. europejskich e-sklepów stosowało na przestrzenie ostatnich lat co najmniej jedną z trzech sprawdzanych dark patterns: fałszywy liczniki czasu, zwodniczy interfejs, ukrywanie informacji. Tak wynika z informacji przekazanych przez Komisję Europejską na początku tego roku. Dark patterns to praktyki wykorzystujące wiedzę o zachowaniach użytkowników do wpływania na ich decyzje. Stosowane przez przedsiębiorców prowadzących internetowe sklepy wymuszają niezamierzone lub niechciane działania konsumentów. Na naszym podwórku tego typu sklepami zajmuje się UOKiK stawiający zarzuty i nakładający kary na kolejne firmy. Jedną z nich jest Natural Pharmaceuticals, która - zdaniem Urzędu - narusza zbiorowe interesy konsumentów.
UOKiK w swoim najnowszym komunikacie informuje, że zakwestionowano siedem praktyk, które w różny sposób mogły wpływać na proces decyzyjny konsumentów i manipulować ich zachowaniem.
Konsekwentnie przypominamy o znaczeniu przejrzystej komunikacji dla bezpieczeństwa konsumentów. Nietransparentne metody informowania o udziale w programie corocznych dostaw, rzekomy milion zadowolonych klientów danego suplementu, darmowe próbki, które okazywały się płatną subskrypcją – to tylko wybrane przykłady komunikacji marketingowej opartej na manipulacji i wprowadzających w błąd informacjach. Uznałem, że działania spółki Natural Pharmaceuticals naruszają zbiorowe interesy konsumentów i nałożyłem za ich stosowanie kary pieniężne
- podkreśla Prezes UOKiK Tomasz Chróstny.
Miały być próbki, były roczne zapasy suplementów diety
Firma Natural Pharmaceuticals poprzez reklamy telewizyjne, drukowane kody zamówień czy strony internetowe mogła wprowadzać w błąd. Przedsiębiorca przechwalał się "ponad milionem zadowolonych klientów" z jednego produktu, jednak ta informacja odnosiła się do ogólnej liczby klientów firmy, nie tego konkretnego produktu. Ponadto przedsiębiorca sugerował, że korzystanie z tego produktu jest zalecane w ramach ogólnokrajowych kampanii zdrowotnych. Niektóre materiały marketingowe powoływały się na instytucje publiczne i twierdziły rzekomo, że Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności rekomenduje ten suplement. W reklamie telewizyjnej firma informowała, że każda rodzina może otrzymać darmowy roczny zapas witaminy D, ale nie podawała informacji o kosztach dostawy produktu, co klienci mogli przeoczyć. Ponadto, firma nieprawidłowo oznaczała przycisk do składania zamówień na stronie internetowej, co już jest sprzeczne z przepisami dotyczącymi praw konsumentów.
Firma oferowała również darmową próbkę suplementu diety, ale używała podstępnego mechanizmu przekierowania. Po kliknięciu w potwierdzenie chęci otrzymania próbki, konsumentom pojawiał się komunikat dotyczący płatnej subskrypcji rocznego zapasu produktu. To sprawiało, że klienci mieli trudności z rozróżnieniem oferty. Wszystkie te praktyki związane z manipulacją klientami, takie jak wykorzystywanie społecznego dowodu zaufania ("milion zadowolonych klientów") i stosowanie zwodniczych interfejsów, należy potraktować jako dark patterns, czyli działania, które zmuszają konsumentów do podejmowania działań niezamierzonych lub niechcianych, na korzyść przedsiębiorcy.
Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów poinformował, że na firmę nałożona została kara za stosowanie praktyk naruszających interesy zbiorowe konsumentów. Do zapłacenia jest 5 196 840 zł. Carl Jonas Törnquist, prezes zarządu spółki, został również obciążony karą finansową w wysokości 110 000 zł za celowe dopuszczenie się naruszenia przepisów ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów. Decyzje te nie są jednak prawomocne i przysługuje od nich odwołanie. Jeśli jednak dojdzie do ostatecznego ich zatwierdzenia, przedsiębiorca będzie zobowiązany do poinformowania o nich wszystkich klientów, którzy byli lub są jego klientami od 14 lutego 2017 r. Ponadto, będzie musiał opublikować oświadczenie na swojej stronie internetowej i w mediach społecznościowych.
Aktualizacja
Skontaktowała się z nami firma Natural Pharmaceuticals z prośbą o zamieszczenie następującego oświadczenia:
W dniu 11 września 2023 roku otrzymaliśmy decyzję Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów o numerze RKT-7/2023, stanowiącą finał trwającego ponad 3 lata postępowania administracyjnego.
Nie zgadzamy się z tą decyzją i będziemy się od niej odwoływać.
ReklamaChcielibyśmy podkreślić, że jesteśmy obecni na polskim rynku od 13 lat. Nasza firma opiera się na trwałych relacjach z klientami, które budowane są na wzajemnym szacunku i zaufaniu.
Od początku naszej działalności i w każdym etapie jej rozwoju, naszym nadrzędnym celem było, jest i zawsze będzie zapewnienie klientom absolutnej transparentności oraz pewności, że w żadnym momencie nie zostaną wprowadzeni w błąd. To zobowiązanie stanowi integralną część naszej firmy i jest fundamentem, na którym budujemy trwałe relacje z naszymi klientami. Będziemy kontynuować tę misję, w pełnym przekonaniu, że nasze produkty i usługi przynoszą rzeczywistą wartość naszym klientom.
W imieniu Spółki,
Zarząd Natural Pharmaceuticals
Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu