8

Najchętniej wybierane przez twórców gier platformy – wyniki badań GDC

Organizatorzy Game Developers Conference Europe przeprowadzili wśród twórców gier ankietę, w której zapytali o platformę, na którą aktualnie gry robią pytani. Wyniki prezentują się całkiem ciekawie, zwłaszcza w porównaniu do liczb z Ameryki Północnej. Okazuje się, że najpopularniejszą platformą jest mobile – aż 65 % pytanych firm aktualnie pracuje nad grą przeznaczoną na smartfony bądź […]

Organizatorzy Game Developers Conference Europe przeprowadzili wśród twórców gier ankietę, w której zapytali o platformę, na którą aktualnie gry robią pytani. Wyniki prezentują się całkiem ciekawie, zwłaszcza w porównaniu do liczb z Ameryki Północnej.

Okazuje się, że najpopularniejszą platformą jest mobile – aż 65 % pytanych firm aktualnie pracuje nad grą przeznaczoną na smartfony bądź tablety. Cóż, trzeba pamiętać, że wielu deweloperów tworzy różnego rodzaju spin-offy, bądź projekty pomocnicze, poza pracą nad „dużymi” grami. Przykładem niech będzie rodzimy CD Projekt RED i nowy Wiedźmin.

Na drugim miejscu znajdują się… pecety, z wynikiem 58%. Nie jest to szczególnie zaskakujące – komputery osobiste są domem dla wszelkiego rodzaju mniejszych, bądź nietypowych gier, a także produkcji niszowych i skomplikowanych. Komputery osobiste są zresztą prawie zawsze platformą towarzyszącą grom robionym z myślą o konsolach. Ciekawym jest, że Europejczycy częściej niż ich koledzy zza oceanu tworzą zarówno na PC, jak i na mobile. Amerykanie zapytani o to samo wypracowali wynik odpowiednio 52 % i 50,6 %.

Europejczycy siłą rzeczy mniej skupiają się na konsolach, chociaż i one są dosyć popularne. 18% zgarnęło PlayStation 4, które znacząco wyprzedza Xboksa One – sprzęt Microsoftu może się pochwalić wynikiem 13%. W Ameryce Północnej liczby są nieco, ale znamiennie wyższe – odpowiednio 19,6 % i 16,9 %. Mniejszy jest też dystans pomiędzy Xboksem One, a PlayStation 4 – miłość do rodzimej marki robi swoje.

Dodatkową ciekawostką, która wynika z przeprowadzonych badań jest wzrost zainteresowania crowdfundingiem w Europie. Co prawda Kickstarter nie jest jeszcze dostępny dla mieszkańców naszego kontynentu (nie oznacza to, że nie ma alternatyw – chociażby znany Indiegogo), ale finansowanie społecznościowe jako potencjalne źródło przyszłych środków podaje aż 41% pytanych.

Pogłoski o śmierci PC były więc jak zawsze mocno przesadzone. Czekamy na spekulacje o śmierci konsol, które będą podobnie histeryczne i równie nieprawdziwe.

Tegoroczne GDC Europe odbędzie się w dniach 11-13 sierpnia w Kolonii, przed targami konsumenckimi Gamescom 2014.