89

Microsoft skrytykowany za Windows 8. Nowy OS rozczarował producentów

Jakiś czas temu pisałem o partnerstwie Google i Samsunga, na którym obie firmy poważnie skorzystały. Choć ta współpraca jest niezwykle dochodowa, to na niej nie kończą się oczywiście działania wspomnianych korporacji – każda z nich ma swoich partnerów biznesowych i stara się „wycisnąć” jak najwięcej z mniejszych i większych sojuszy. W przypadku Samsunga poważnym sojusznikiem […]

Jakiś czas temu pisałem o partnerstwie Google i Samsunga, na którym obie firmy poważnie skorzystały. Choć ta współpraca jest niezwykle dochodowa, to na niej nie kończą się oczywiście działania wspomnianych korporacji – każda z nich ma swoich partnerów biznesowych i stara się „wycisnąć” jak najwięcej z mniejszych i większych sojuszy. W przypadku Samsunga poważnym sojusznikiem od dawna jest Microsoft. W konflikty z tym graczem lepiej nie wchodzić, ale nie oznacza to, że Koreańczycy nie mogą wyrazić swojego niezadowolenia z produktów korporacji z Redmond. Zwłaszcza, że mają ku temu powody.

Wiele wskazuje na to, że Samsung niedługo zakończy sprzedaż produktu ATIV Tab na rynku europejskim. Sprzęt współpracujący z platformą Windows RT cieszy się ponoć bardzo słabym zainteresowaniem i zniknie z niemieckiego rynku, a potem z kolejnych państw Starego Kontynentu. Samsung nie może jednak narzekać jedynie na kiepską sprzedaż tego urządzenia w Europie – w USA produkt nawet nie trafił do sklepów. Powodów niskiego zainteresowania ATIV Tab można oczywiście doszukiwać się w stosunkowo wysokiej cenie produktu, ale większym problemem była chyba platforma Windows RT, która raczej nie przekonała do siebie klientów.

ativtabc

Słaba sprzedaż tabletów z OS Windows RT nie jest jedynie problemem Samsunga – narzekać mogą chyba wszyscy producenci, którzy zdecydowali się na system korporacji z Redmond przygotowany z myślą o tabletach zbudowanych na procesorach ARM. Nie zrobili na tym biznesu i prawdopodobnie nadal mają żal do MS za to, że postanowił wprowadzić na rynek tablety Surface (dotyczy to zwłaszcza modelu Surface Pro współpracującego z pełną wersją Windows 8). Kokosów nie zarobili na sprzęcie z Windows RT, ale o Windows 8 też nie można powiedzieć, by rozpieszczał producentów sprzętu. Samsung dał nawet ostatnio wyraz swojemu niezadowoleniu i porównał najnowszy OS do… Visty.

Furorę zrobiło w Sieci pewne zdanie wypowiedziane przez jednego z top menedżerów Samsunga: Myślę, że Windows 8 nie jest lepszy od Visty. Choć stanowi to zaledwie krótki element dłuższej wypowiedzi i można mówić o wyrwaniu go z kontekstu (chodziło m.in. o to, że Windows 8 nie pomaga w sprzedaży komputerów), to wyprostowanie całej sprawy nie będzie należało do prostych. Zresztą, nie do końca wiadomo, czy Samsung tego chce. Windows 8 miał być panaceum na bolączki branży komputerowej, a póki co wiele osób zalicza go do największych problemów tego sektora.

Intel partnerem technologicznym AntywebOd jakiegoś czasu producenci mają problem ze sprzedażą swoich komputerów. Wynika to z wielu czynników, ale przed premierą Windows 8 przekonywano, iż ta platforma podkręci sprzedaż nowego sprzętu i „pociągnie” cały rynek. Póki co niewiele wynika z tych zapowiedzi. To z pewnością stanowi dla producentów powód do frustracji, ponieważ trudno się spodziewać, by nagle sytuacja miała się odmienić. Sprzedaż albo będzie się utrzymywała na tym samym poziomie albo nawet zacznie spadać.

Wypowiedź pracownika Samsunga może zachęcić innych producentów do podobnych ruchów. Worek z oskarżeniami pod adresem Microsoftu pewnie dopiero się otworzył i kolejni gracze będą teraz chcieli wyrazić swój żal. W przypadku Samsunga sprawa i tak nie wygląda najgorzej – gorsze czasy na rynku komputerowym z nawiązką odrabiają w segmencie mobile. Znaczna część pozostałych graczy nie ma tego komfortu i zastanawia się, jak rozwiązać ten problem. Czekam na ich wnioski.

Źródła grafik: phonearena.com, softonic.pl