UOKiK przyjrzał się działalności serwisu turystycznego Travelist i dopatrzył się nieprawidłowości w wyświetlaniu informacji na temat tego, od kogo kupowane są wycieczki, noclegi, czy inne atrakcje. Ci, którzy zgłaszali reklamacje, mogą liczyć na dodatkowe kupony.
Unijna dyrektywa Omnibus, która obowiązuje już od półtora roku, zwiększa ochronę konsumentów wprowadzając rozszerzone obowiązki informacyjne dla platform handlowych. Prezes UOKiK od początku obowiązywania przepisów monitoruje ich prawidłowe stosowanie. Ostatnia decyzja Prezesa UOKiK związana z dyrektywą Omnibus dotyczyła serwisu Travelist, który oferuje rezerwację noclegów i innych usług turystycznych.
Na Travelist.pl brakowało wymaganych informacji, takich jak bezpośrednie i widoczne wskazanie, że oferty pochodzą od przedsiębiorców oraz jak są podzielone obowiązki związane z realizacją umowy między platformą a wystawiającym ofertę. Dostęp do tych informacji był utrudniony i mogły być niezrozumiałe dla użytkowników, co utrudniało konsumentom ustalenie przysługujących im praw i ewentualne złożenie reklamacji.
Korzystałeś z serwisu Travelist? Możesz liczyć na kupon rabatowy
Prezes UOKiK zobowiązał Travelist do zmiany sposobu publikacji i treści komunikatów na stronie, aby były łatwo dostępne z poziomu strony głównej. Teraz serwis jasno wskazuje, że prezentowane oferty pochodzą od przedsiębiorców odpowiedzialnych za realizację umowy, a platforma odpowiada za funkcjonalność serwisu, w tym rezerwacje, płatności i opinie.
Dodatkowo, konsumenci, którzy zgłosili reklamację dotyczącą braku wymaganych informacji, otrzymają 50 zł do wykorzystania na Travelist.pl. Użytkownicy, którzy jeszcze nie złożyli reklamacji, mogą to zrobić w ciągu 30 dni od momentu, gdy zostaną indywidualnie poinformowani o decyzji Prezesa UOKiK.
Prawidłowo realizowany obowiązek informacyjny to większa ochrona konsumentów korzystających z e-commerce. Użytkownicy platform handlowych powinni móc znaleźć istotne z punktu widzenia zawieranej umowy informacje bez konieczności przeszukiwania wielu zakładek i domyślania się, o co chodzi w kierowanym do nich komunikacie
– mówi Prezes UOKiK Tomasz Chróstny.
Co ważne, UOKiK potwierdza, że prowadził w przeszłości i prowadzi obecnie podobne postępowania i kontrole w innych firmach działających na terenie Polski. Interwencje urzędu sprawiły, że Glovo, Uber Eats, Pyszne.pl, Wolt, Bolt Food, Aliexpress, Wakacje.pl, FREE NOW, Uber, Bolt, Facebook, Morele.net, Empik, Triverna.pl, Amazon czy Allegro zmieniły sposób informowania klientów. Dodatkowo, UOKiK prowadzi dwa odrębne postępowania, w których postawił zarzuty przedsiębiorcom –Zalando i Booking.
Stock image from Depositphotos
Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu