Na stronach UOKiK pojawiły się wczoraj wyniki badania PBS, którego celem było sprawdzenie jak Polacy korzystają z aplikacji finansowych. Badanie skądinąd ciekawe, ale jeszcze ciekawsza jest informacja, którą do niego przemycił przy okazji UOKiK.
Badanie zostało przeprowadzone w październiku 2020 roku, tak więc już jest dość stare, zastanawiałem się więc, skąd pomysł by opublikować je dopiero teraz. Odpowiedź znalazłem w treści wpisu na UOKiK, który to pochwalił się niedawną interwencją w mBanku, właśnie w związku z ich aplikacją mobilną.
Banki w Polsce w większości oferują darmowe usługi bankowe i korzystanie z ich kart, jednak pod pewnymi warunkami. Najczęściej jest to wymóg wpływu na konto co miesiąc określonej sumy pieniędzy oraz dokonanie określonej liczby transakcji kartę płatniczą. To jest zrozumiałe - coś za coś, korzystamy z serwisu transakcyjnego za darmo - bank chce aby co miesiąc lądowały na nim jakieś środki. Podobnie rzecz się ma z kartami płatniczymi.
Jednak mBank wpadł na jeszcze inny pomysł w tym temacie, by zachęcić swoich klientów do korzystania z ich aplikacji mobilnej, kilka miesięcy temu chciał w swojej nowej taryfie opłat wprowadzić dodatkowy warunek braku opłat za korzystanie z karty płatniczej, a mianowicie - conajmniej jedno logowanie w miesiącu do aplikacji mobilnej mBanku.
W ocenie UOKiK bank nie powinien jednak narzucać konsumentom warunków, których spełnienie wymaga od nich poniesienia dodatkowych wydatków (np. na zakup odpowiedniego urządzenia mobilnego), co może być szczególnie uciążliwe dla osób starszych o niższych umiejętnościach cyfrowych. Po naszym wystąpieniu, mBank wycofał się z tego rozwiązania.
Pomysł jak dla mnie kuriozalny, nie tylko z tego powodu, który wymienia UOKiK, ale też z uwagi na to, że Polaków nie trzeba zmuszać do korzystania z aplikacji mobilnej. Wydaje mi się, że ci z nas, którzy dostrzegli już wygodę i funkcjonalność aplikacji mobilnych już z nich korzystają, bez specjalnego i dodatkowego zachęcania do tego.
Osobiście, korzystam już tylko z aplikacji mobilnej swojego banku, jest wygodniej i szybciej dokonywać za jej pomocą przelewy czy sprawdzanie salda. Zwłaszcza od czasu wprowadzenia PSD2 i dodatkowych zabezpieczeń przy logowaniu do serwisu transakcyjnego w przeglądarce.
Potwierdzają to też wyniki badania PBS, według którego 68% Polaków korzysta z aplikacji mobilnej swojego banku, a najmłodsza grupa badanych 15-29 lat w 77%.
Zdecydowanie rzadziej korzystamy z usług finansowych w postaci PayPal czy Skrill - 27%, Lidl Pay czy Orlen Pay - 18%. A jeszcze rzadziej z Google Pay, Apple Pay, Revolut i Curve - 14% oraz z Uber, Bolt, SkyCash i AutoPay - 12%.
Większość respondentów wybiera aplikacje finansowe z uwagi na łatwość obsługi i wygodę - 68%, a aż 88% uważa, iż są przydatne do dokonywania płatności lub innych operacji finansowych.
Niejako przy okazji i dla odświeżenia danych z badania UOKiK, postanowiliśmy zapytać Was, czy i z jakich aplikacji finansowych korzystacie. Zapraszam więc, do wypełnienia naszej krótkiej ankiety, być może Czytelnicy Antyweb okażą się jeszcze bardziej mobilni niż wynika to z sondażu PBS. W pierwszym pytaniu odpowiedź może być tylko jedna, w drugim jest opcja wielokrotnego wyboru.
Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu