Bank

Nie wyobrażam już sobie dziś korzystania z bankowości internetowej, podobnie jak 6,5 mln Polaków

Grzegorz Ułan
Nie wyobrażam już sobie dziś korzystania z bankowości internetowej, podobnie jak 6,5 mln Polaków
107

Związek Banków Polskich opublikował wyniki raportu NetB@nk, z którego wynika, że sektor bankowości mobilnej odnotował znaczne wzrosty w II kwartale 2020 roku. To kolejny kwartał, w którym bankowość mobilna zyskuje na popularności wśród Polaków.

Nie pamiętam kiedy ostatni raz robiłem przelewy przez bankowość internetową. W zasadzie pamiętam, że było to na pewno przed wejściem w życie unijnej dyrektywy PSD2, która wprowadziła dodatkowe zabezpieczenia przy logowaniu w przeglądarce.

Siłą rzeczy częściej zacząłem sięgać po aplikację mobilną, w której loguję się odciskiem palca, mam podobną formatkę do przelewu ze zdefiniowanymi odbiorcami, a całość trwa dwa, trzy razy szybciej niż przez bankowość internetową.

Z raportu NetB@nk wynika, że coraz więcej Polaków docenia wygodę tej formy bankowania.

Włodzimierz Kiciński, wiceprezes Związku Banków Polskich:

Początek pandemii nie zmienił radykalnie sposobu, w jaki Polacy korzystają z usług bankowych, gdyż bardzo duża liczba klientów indywidualnych korzystała z usług banków w sposób zdalny już wcześniej, ale można przypuszczać, że pandemia wzmocniła i utrwaliła pewne nawyki w tym obszarze. Dynamika wzrostu aktywnych użytkowników w drugim kwartale była nieco słabsza niż w pierwszym, ale za to istotnie zwiększyła się liczba klientów korzystających z aplikacji mobilnych, w tym szczególnie zwiększyło się grono klientów korzystających wyłącznie z aplikacji mobilnej bankowości.

Bankowość internetowa w Polsce

Zanim przejdziemy jednak do klientów mobile only, sprawdźmy jak wyglądały po II kwartale 2020 roku liczby ogólne.

Na koniec II kwartału banki w Polsce miały podpisane umowy na korzystanie z bankowości internetowej na ponad 37,5 mln rachunkach bankowych. Z tego ponad 19 mln rachunków było aktywnie wykorzystywanych (przynajmniej jedno logowanie w miesiącu).

Nie widać tu jakichś znaczących różnic w perspektywie ostatniego roku, ale widać je po stronie aktywnych użytkowników aplikacji mobilnych naszych banków. W porównaniu z II kwartałem roku ubiegłego, przybyło ich prawie 3,5 mln (co było wzrostem o 36,8%), a w porównaniu z I kwartałem 2020 roku prawie 600 tysięcy (wzrost o 4,49% tylko w 3 miesiące).

Klienci banków w Polsce mobile only

Na koniec II kwartału 2020 roku, wśród ponad 12,933 mln klientów indywidualnych, którzy aktywnie korzystają z bankowości mobilnej ponad 6,48 mln użytkowników możemy nazwać mobile only. Oznacza to, że ponad 50% użytkowników stanowią osoby logujące się przynajmniej raz w miesiącu do aplikacji mobilnej, przy jednoczesnym braku logowania do bankowości elektronicznej.

Tak więc widać tu wyraźnie, że w II kwartale 2020 roku na ponad 350 tysięcy nowych aktywnych użytkowników aplikacji mobilnej w porównaniu z I kwartałem tego roku, aż 200 tysięcy to nowi użytkownicy korzystający tylko i wyłącznie z aplikacji mobilnej, bez wspomagania się bankowością internetową.

Myślę, że ten trend będzie się utrzymywał, a nawet pogłębiał notując jeszcze większe wzrosty z kwartału na kwartał. Nie chodzi tu tylko o wygodę, o której wspominałem na początku, ale też i ogólną tendencję do korzystania z dostępu do sieci na urządzeniach mobilnych kosztem desktopów. Ogólne dane mówią już o stosunku 80% mobile vs 20% desktop, również na Antyweb to obserwujemy, więc i w przypadku bankowania za jakieś dwa lata też powinno zamienić się na podobny bilans.

Źródło : Związek Banków Polskich.

Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu