17

Ludzie nie chcieli tworzyć własnych gier? Microsoft zamyka Project Spark

Project Spark jest trupem. Microsoft ogłasza koniec aplikacji, która miała swego czasu być prawdziwą rewolucją i oddawać w ręce użytkowników narzędzia do tworzenia własnych światów oraz gier.

Zaprezentowany jesienią 2014 roku Project Spark robił piorunujące wrażenie. Microsoft w nasze ręce oddał grę, która jest jednocześnie narzędziem do tworzenia własnych gier i światów. Co najciekawsze, nie wymagało to znajomości składni żadnego języka i wszystko można było „wyklikać” samodzielnie, korzystając z gotowych assetów. Początkowo rozwiązanie to miało klasyczny model biznesowy. Pod koniec 2015 roku jednak zdecydowano się na udostępnienie wszystkiego bezpłatnie. Wtedy też zakończono tworzenie nowych treści, co sugerowało pewne problemy z produkcja. I stało się – Project Spark zostaje skasowany.

Aplikacja jest już niedostępna w sklepie Xboksa oraz Windows Store. Natomiast 12 sierpnia zamknięte zostaną jej serwery. To oznacza, że osoby, które posiadają na swoich komputerach zainstalowany Project Spark, nie będą mogły dłużej pobierać i instalować stworzonych przez społeczność gier, światów czy animacji. Jeżeli zatem ciągle korzystacie z tego rozwiązania, warto się przygotować. Po 12 sierpnia cała zawartość, której nie posiadamy lokalnie stanie się niedostępna. A wraz z nią znikną wszystkie elementy społecznościowe, które stanowiły sens istnienia Project Spark. Dalsze używanie aplikacji nie będzie zatem miało większego sensu. Warto zaznaczyć, że MS obiecał zwrot pieniędzy dla wszystkich, którzy przed 13 maja zakupili pudełkową wersję Project Spark (pakiet startowy).

Project Spark był niezwykle świeżym pomysłem, a przede wszystkim wpisywał się w obecny trend uczenia programowania. Kodowanie jest obecnie na topie – dziesiątki programów, akcji i inicjatyw przekonuje dzieciaki na całym świecie, że warto to robić i to już od najmłodszych lat. Wielkie firmy mają w tym interes – popyt na programistów stale rośnie, a im większa konkurencja na rynku pracy, tym lepiej. Możliwość tworzenia własnych, interaktywnych światów i gier w domowym zaciszu pasowała tu idealnie. Szczególnie, że Microsoft przez pierwszy rok istnienia Project Spark, implementował tutaj tysiące dodatkowych elementów, rozszerzając jeszcze bardziej możliwości. Swego czasu w ramach Project Spark odtworzono również przygody Concera – dowód poniżej.

Co nie zagrało? Najwyraźniej Project Spark okazał się zbyt ambitny, by przyciągnąć masowego odbiorcę. Mam też wrażenie, że MS nie promował go dostatecznie mocno. Przecież firma aktywnie angażuje się w projekt Hour of Code (Godzina kodowania), a tymczasem Project Spark nie został tutaj właściwie w ogóle wykorzystany. Siłą rzeczy w miarę upływu czasu stawał się ciekawostką dla nielicznych. I ostatecznie skończył jak skończył.

Nie jest to pierwsze duże zamknięcie w Microsofcie. Niedawno pisałem o zamknięciu Lionhead Studios i skasowaniu Fable Legends. Najwyraźniej firma chce się skupiać wyłącznie na najbardziej obiecujących i lukratywnych projektach.