E-commerce

20 mln Polaków ciągle nie ma Paczkomatu pod domem

Grzegorz Ułan
20 mln Polaków ciągle nie ma Paczkomatu pod domem
Reklama

Wydawać by się już mogło, iż nastąpiło nasycenie Paczkomatami w Polsce, ich liczba przekroczyła w minionym miesiącu 13 tys., to robi wrażenie, zwłaszcza w połączeniu z innymi punktami odbioru. Jednak jak pokazuje raport dataplace.ai jeszcze aż 16 mln rodaków ma daleko do najbliższego punktu odbioru.

Firma dataplace.ai, która specjalizuje się w usługach typu “location intelligence” w swoim raporcie „Automaty paczkowe i punkty odbioru w Polsce”, zanalizowała ich lokalizacje i dostępność w Polsce. Jak pokazują wyniki tej analizy, wciąż jest sporo miejsc w naszym kraju, gdzie tych punktów jest zbyt mało. Nie tylko w małych miejscowościach i wsiach.

Reklama

Hubert Guzera, CEO i współzałożyciel dataplace.ai:

Wbrew pozorom, niekoniecznie chodzi o mieszkańców wsi i małych miejscowości. Choć sieci punktów odbioru paczek najprężniej rozwijają się w dużych miastach, to z uwagi na dużą liczbę mieszkańców, rynek nawet tam jest wciąż daleki od nasycenia.

Ma to swoje przełożenie na konkretne liczby - do najbliższego punktu odbioru czy automatu paczkowego 15 673 126 osób ma dalej niż 10 minut pieszo, z kolei wygodny i szybki do nich dostęp, czyli mniej niż 10 minut spacerem ma 21 354 455 osób.

W tym kontekście bezsprzecznym liderem jest tutaj InPost, którego Paczkomaty zajmują 45% powierzchni Polski. Rozumiem to tak, że w przypadku pozostałych 55% do najbliższego Paczkomatu mamy dalej niż 10 minut piechotą. Na drugim miejscu znalazły się tu sklepy Żabka, a podium zamyka Poczta Polska ze swoimi punktami odbioru.

Przekładając to znowu na konkretne liczby, aż 20 626 353 mln osób nie ma Paczkomatu „pod domem”. Najwięcej, bo 3 054 720 osób, to mieszkańcy województwa mazowieckiego i śląskiego 2 583 279 mln osób.

Jak pokazuje jedna z powyższych map InPostu, to jednocześnie najgęstsza sieć Paczkomatów, jednak z uwagi na gęstość zaludnienia w tych obszarach, nadal jest tu sporo „białych plam”.

TOP 5 obszarów, na których największa liczba mieszkańców ma dalej niż 10 minut do Paczkomaty przedstawia się następująco:

Reklama
  • b
  • Okolice Bytomia i Zabrza - 222 990
  • 0
  • Okolice Janek, Piaseczna i Pruszkowa - 183 273
  • Okolice Krakowa - 177 481

A gdzie w Polsce najdalej jest do najbliższego Paczkomatu? To miejsce zostało zlokalizowane w województwie lubelskim, skąd odległość do punktu odbioru InPostu wynosi 27 km, zlokalizowanego w Chełmie.

Gęstość rozmieszczenia Paczkomatów pokazują powyższe liczby - w największych miastach w Polsce jeden Paczkomat przypada na ponad 2 tys. mieszkańców.

Reklama

Na koniec zerknijmy jak to się przekłada na procentowe pokrycie tych miast w odniesieniu już do wszystkich punktów odbioru.

Największą gęstość swoich punktów odbioru w Krakowie ma InPost - 37%, ale tylko nieznacznie ustępuje im sieć sklepów Żabka - 35%, a podium zamykają punkty Poczty Polskiej.

Nieco większą różnicę mamy w Warszawie, InPost może się tu pochwalić 36% udziałem w rynku, a Żabka 31%. Poczta Polska znajduje się w stolicy na czwartym miejscu, wyprzedzają je punkty DPD.

W rodzimym mieście Żabki, czyli w Poznaniu to ta sieć ma największy udział - 39%, InPost na drugim miejscu - 35%, a Poczta Polska - 14%.

Jednak największe pokrycie Żabka ma we Wrocławiu - 41% udziału w rynku, InPost znowu na drugim miejscu z wynikiem 37%. Poczta Polska ponownie zamyka podium z wynikiem 10,4%.

Reklama

W Trójmieście z kolei InPost tylko nieznacznie wyprzedza Żabkę o jeden punkt procentowy, a na trzecim miejscu mamy DPD i Pocztę Polską z 9% udziałem w rynku.

Jak widać jest tu jeszcze spore miejsce do zagospodarowania, prawdopodobnie z tego względu i Allegro dostrzegło potencjał na własne samoobsługowe punkty nadawania i odbioru paczek kupionych na tej platformie. W tym roku planują uruchomienie sieci 1500 automatów paczkowych, a w kolejnych latach chcą ją rozbudować do 3 tys. Podobnie aspiracje ma Orlen, który przy swoich punktach Orlen w ruchu chce postawić 500 automatów, a w kolejnych latach 2 tys.

--
Raport został przeprowadzony na próbie ponad 45 tysięcy punktów odbioru paczek, których lokalizacje były pobierane z oficjalnych stron reprezentujących sieci. Na ich podstawie dataplace.ai przeprowadziło analizę dotyczącą udziału podmiotów w rynku dostaw, a dzięki danym o lokalizacji populacji Polski wg. miejsca zameldowania z dokładnością do budynku, zostały określone wartości związane z potencjalną liczbą konsumentów poszczególnych punktów, oraz pozostałego potencjału sprzedażowego w branży. Do stworzenia pełnego raportu została również wykorzystana technologia pokazująca udział ruchu wspólnego dla poszczególnych punktów, która obliczona została o dane lokalizacyjne z telefonów komórkowych, na próbie 3 mln urządzeń.

Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu

Reklama